کد خبر: ۲۹۵۴۴۰
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۶ - ۰۳ اسفند ۱۳۹۳

ساماندهي نظام تعرفه واردات با رويکرد حمايت از اقتصاد ملي

به گزارش گروه صنعت خبرخودرو ، قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه بیش از 80 درصد واردات کشور را مواداولیه و کالاهای واسطه ای تشکیل می دهد، گفت: نظام تعرفه ای واردات با رویکرد حمایت از اقتصاد ملی و تولید داخلی ساماندهی می شود.

مجتبی خسروتاج افزود: فاصله صادرات و واردات در سال جاری به شدت کاهش یافته است و تلاش می کنیم با مدیریت بهینه تخصیص منابع ارزی وابستگی به درآمدهای نفت خام را کاهش دهیم و تراز تجاری در بخش غیر نفتی قابل تحقق است.

وی گفت: 10 درصد واردات را کالاهای اساسی تشکیل می دهد و 10 درصد هم به کالاهای دیگر مربوط می شود.

خسروتاج با بیان اینکه در بخشی از کالاها تعرفه های واردات خیلی زیاد است و ایران از کشورهای دارای تعرفه بالاست، افزود: برای توسعه صادرات باید سیاست های واردات هم متوازن با آن رشد کند و نمی توان صادرات غیرنفتی را بدون رشد متوازن واردات و مدیریت آن به تنهایی هدف گذاری کرد و هیچ کشوری همچون رویکردی ندارد.

وی گفت: هدف گذاری صادرات غیرنفتی در سال آینده افزایش 20 درصدی است و امیدواریم با رویکردهای دولت تدبیر و امید و بهبود تجارت خارجی به این هدف در مسیر اقتصاد مقاومتی برسیم.

خسروتاج افزود: در مواردی که ظرفیت تولید داخلی مانند لوازم خانگی زیاد است ،تعرفه ها را با رویکرد حمایت از تولید داخلی افزایش دادیم و در سطح بالا تعیین شده است اما درباره کالاهایی که ظرفیت تولید داخلی اندک است باید اهداف توسعه رقابتی و تنظیم بازار و رعایت حقوق مصرف کننده نیز مدنظر باشد.

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: هدف دولت مدیریت بهینه بازار پولی و مهار تورم است و هرگونه سیاست های وارداتی و صادراتی با این رویکرد تعیین می شود.

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"