کد خبر: ۲۹۵۵۶۲
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۸ - ۰۴ اسفند ۱۳۹۳

اختصاص ارز مبادله ای به واردات تایر ظلم به تولید و قابل بخشش نیست

به گزارش خبر خودرو، عضو هیات مدیره انجمن صنفی صنعت تایر ایران با اشاره به لزوم افزایش تعرفه واردات تایر گفت : تاکنون هیچ تغییری در میزان تعرفه واردات تایر صورت نگرفته است اما انتظار می رود با توجه به لزوم حمایت از تولیدات داخلی هر چه سریعتر تعرفه واردات تایر افزایش یابد.

دکتر ستوده در گفتگو با خبرنگار خبر خودرو، با تاکید بر اینکه  باید صنعت  داخل در مقابل واردات ایمن باشد ،افزود : برای تحقق این امر باید همانند سایر کشورها تعرفه حمایتی معقولی برای واردات تایر در نظر گرفته شود تا صنعت داخل در مقابل واردات و دمپینگ ایمن شود.

وی تصریح کرد : امروز تعرفه واردات اغلب کالا از جمله تایر در کشورهایی مانند ترکیه و آمریکا رقم بسیار بالاتری از تعرفه های موجود برای واردات تایر به ایران است در حالی که برای حفظ اشتغال باید صنعت تایر و سایر صنایعی تولیدی را ایمن کرد در غیر این صورت شاهد کاهش و توقف تولید تایر در کشور خواهیم بود.

وی با توجه به آیین نامه جدید دولت در خصوص واردات خودرو توسط نمایندگی ها تاکید کرد : واردات تایر نیز باید مانند خودرو دارای مرجع مشخصی باشد و نسبت به واردات در این بخش نیز دقت شود و تایرها ی وارداتی نیز دارای نمایندگی فروش باشند که چنانچه مشکلی به لحاظ ایمنی آنها بوجود آمد مصرف کننده بداند باید از چه مرجعی پی گیری کند این در در حالی است که امروز کلیه تایرهایی که وارد می شوند هیچ کدام شناسنامه دار نیستند.

وی اظهار داشت : متاسفانه هم اکنون تایرهایی که به کشور وارد می شوند چه از مسیرهای قانونی و یا غیر قانونی هیچ تعهدی نسبت به خدمات پس از فروش آنها وجود ندارد در حالی که تولید کننده داخلی در مقابل تایر تولیدی  خود سه سال گارانتی در نظر گرفته است و هر مسئله ای که رخ دهد پاسخ گو خواهد بود.

وی خاطر نشان کرد : کلیه تولیدکنندگان خارجی که تمایل به صادرات تایر به ایران دارند باید در ایران نمایندگی داشته باشند و تعهد لازم در قبال خدمات پس از فروش و عملکرد تولیدات عرضه شده را تقبل نمایند.

مدیرعامل شرکت یزد تایر همچنین به آمار بالای واردات تایر های چینی به کشور اشاره کرد و گفت : متاسفانه هم اکنون نزدیک به 70 درصد تایرهای وارداتی به کشور، از تولیدات چینی و عمدتا از محصولات کم کیفیت و با حداقل استانداردهاست در صورتی با واردات برندها و تولیدات با کیفیت این کشور طبعا مشکلی وجود نخواهد داشت چرا که اغلب برندهای خوب چینی از تولیدات داخلی گران تر است بنابراین با ورود برندهای معتبر چینی مشکلی برای تولیدکنندگان و مصرف کنندگان داخلی ایجاد نخواهد شد.

دکتر ستوده با اشاره به اینکه هم اکنون عمده واردات تایرهای بی کیفیت و غیر استاندارد از مجاری غیر قانونی صورت می گیرد افزود : نظارت بر واردات از وظایف سازمان ملی استاندارد است و باید بر ورود کالاهایی که از مجاری قانونی وارد کشور می شود نظارت و کنترل دقیق تری صورت گیرد.

وی گفت : متاسفانه امروز بسیاری از تایرهایی که از مجاری قانونی وارد می شوند دارای حداقل استانداردها هستند در حالی که تایرهای تولید داخل 40 تا 50 درصد بالاتر از حد استاندارد است بنابراین ضرورت دارد تا استاندارهای موجود مورد بازنگری قرار گیرند.

وی تصریح کرد : در حال حاضر به دلیل عدم نظارت درست بر واردات تایر به کشور صنعت تایر کشور با بحران کاهش و توقف تولید مواجه شده است .

وی افزود : هم اکنون کلیه شرکتهای داخلی از کالاهای تولیدی انباشت شده و عمدتا با مشکل فروش مواجه هستند و این به جهت افزایش واردات تایرهای بی نام و نشان به کشور است بنابراین در صورت ادامه دمپینگ و سیاست های ضد تولید، اشتغال موجود در کشور آسیب دیده و با اختلال در روند تولید تایر بخش زیادی از سایر صنایع که زنجیره تولید مواد اولیه تایر می باشندت را با مشکل مواجه خواهد نمود.

وی همچنین به نقش موثر صنعت تایر در اشتغال و اقتصاد ملی اشاره کرد و گفت : صنعت تایر از صنایع استراتژیک در کشور محسوب می شود و این به جهت  نقش بسیار مهم این صنعت در توسعه حمل و نقل و اقتصاد کشور است.

وی نبود تعرفه حمایتی مناسب و افزایش واردات را دو مشکل اساسی صنعت تایر دانست و گفت :  متاسفانه در شرایطی که به واردکنندگان تایر ارز مبادله ای اختصاص داده می شود تولیدکننده داخلی باید با  ارز آزاد تولید کند که قطعا ادامه این شرایط ظلم به تولید بوده و قابل بخشش نخواهد بود.

وی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری به موضوع اقتصاد مقاومتی تصریح کرد : در شرایطی که باید اقتصاد مقاومتی سرلوحه برنامه ها و سیاست های دولت قرار گیرد چرا باید به واردکننده ارز مبادله ای داده شود اما صنعتی که همان کالا را تولید می کند و در کشور اشتغال ایجاد کرده ناگزیر شود با ارز آزاد مواد اولیه مورد نیاز را تامین کند؟

 

 

 

 

 

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"