کد خبر: ۲۹۶۲۷۶
تاریخ انتشار: ۰۰:۳۹ - ۰۹ اسفند ۱۳۹۳

تسنیم: نخست وزیر رژیم صهیونیستی امروز جمعه گفت که هفته آینده برای متوقف کردن شکل گیری توافق بین قدرت های جهانی و ایران به واشنگتن سفر خواهد کرد.

به گزارش تایمز اسرائیل، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل در مصاحبه با ایستگاه رادیویی "کول باراما"، به این مساله اشاره کرد که هدف اصلی از سفر هفته آینده وی به واشنگتن، جلوگیری از شکل گیری توافق بین ایران و قدرت های جهانی خواهد بود.

وی افزود: این توافقنامه تهدیدی برای موجودیت اسرائیل خواهد بود.سخنرانی سه شنبه آینده بنیامین نتانیاهو در کنگره آمریکا علاوه بر آنکه موجب نارضایتی و خشم دولت اوباما و برخی نمایندگان آمریکایی شده، انتقادات وسیعی را نیز در داخل اسرائیل به همراه داشته است.

کاخ سفید اقدام کنگره در دعوت از نتانیاهو برای سخنرانی در خصوص برنامه هسته ای ایران را نقض پروتکل ارزیابی کرده است. سخنرانی نتانیاهو در کنگره از این جهت جنجالی خواهد بود که دولت اوباما در حال مذاکره با ایران برای دستیابی به توافق جامع هسته ای است.

این سخنرانی در شرایطی انجام می شود که تنها 2 هفته به زمان برگزاری انتخابات سراسری اسرائیل در 17 مارس فرصت باقی است و بسیاری از منتقدان این اقدام نتانیاهو را با هدف دستیابی به منافع سیاسی، ارزیابی کرده اند.

نتانیاهو در ادامه این مصاحبه افزود: این وظیفه من به عنوان نخست وزیر اسرائیل است، و وظیفه من به عنوان کسی است که به فکر آینده مردم یهودی است، تا هر کار ممکنی را برای متقاعد کردن کنگره انجام دهم تا از شکل گیری چنین توافقی، جلوگیری به عمل آورم.

سخنرانی نتانیاهو با مخالفت آشکار کاخ سفید، برخی نمایندگان آمریکایی و تعداد زیادی از جامعه یهودیان روبرو شده است.نخست وزیر رژیم صهیونیستی گفت که به روابط راهبردی بین آمریکا و اسرائیل احترام گذاشته و ارزش زیادی برای آن قائل است ولی  بر این مساله تاکید کرد که این مساله لازم است تا در برابر هر تهدیدی که موجودیت اسرائیل را به خطر بیندازد، استادگی کرد، حتی اگر این مساله به معنای ایستادن در برابر آمریکا باشد.

نتانیاهو افزود: وقتی مساله موجودیت اسرائیل در بین باشد، چه انتظاری از نخست وزیر می رود؟ یک ایران هسته ای برای اسرائیل خطرناک تر از عدم توافق با آمریکا است.

وی در ادامه اظهار داشت که مطمئن هستم که اختلافات آمریکا و اسرائیل، برطرف خواهد شد چرا که در گذشته نیز رهبران آمریکا و اسرائیل بر سر برخی مسائل اختلاف نظر داشته اند.

نتانیاهو گفت که این مساله مشروع است که اوباما مسائل درباره ایران را متفاوت تر از آن چیزی که وی به آن نگاه می کند، ارزیابی کند.

سوزان رایس مشاور امنیت ملی کاخ سفید نیز ضمن انتقاد از تصمیم نتانیاهو برای سخنرانی در کنگره، این اقدام را مخرب و به ضرر روابط واشنگتن و تل آویو ارزیابی کرده است.

باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا تاکید کرده است که در جریان سفر نتانیاهو به واشنگتن، با وی دیدار نخواهد کرد چرا که این سفر در آستانه انتخابات اسرائیل است ولی مقام های اسرائیلی بر این باورند که اوباما دیگر تا سال 2017 میلادی که قدرت را ترک کند، با نتانیاهو دیدار نخواهد کرد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"