کد خبر: ۲۹۶۳۴۱
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۹ - ۰۹ اسفند ۱۳۹۳
فارس: معاون سازمان امور مالیاتی اظهار داشت: مالیات بر درآمداز اهمیت ویژه ای برخوردار است و اجرای طرح جامع مالیاتی شزایطی را ایجاد می کند که بتوان مالیات بر درآمد را نیز دریافت کرد که اگر سنجیده در این زمینه حرکت کنیم موفق خواهیم شد.

به گزارش روابط عمومی برنامه مناظره، موضوع این هفته در مورد درامد مالیات بود که با حضور حسین وکیلی معاون مالیات های مستقیم سازمان امور مالیاتی، جمشید پژویان استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی، مرتضی الله داد معاون اقتصادی اتاق بازرگانی و ابوالقاسم شفیعی کارآفرین نمونه کشوری در سال 91 روز جمعه ۸ اسفند برگزار شد.

بخش نخست گفتگوی مهمانان

مرتضی الله داد معاون اقتصادی اتاق بازرگانی،صنایع، معادن، کشاورزی ایران به اشاره به اینکه دولت های گذشته برای دسترسی به نفت خام نیاز به دریافت مالیات را احساس نمی کردند، افزود: کاهش درآمد های نفتی در سال های اخیر یکی براثر تحریم هایی که از اواخر سال 90 شاهد آن بوده ایم، علاوه برآن کاهش قیمت نفت و سیاست های جهانی در این زمینه در سالهای اخیر موجب آن شده است.

ولی افزود: در اغلب کشورهای پیشرفته درزمان رکورد تنفس مالیاتی داده می شود، تا تولیدکنندگان بخش های مختلف شرایط بهتری را داشته باشد.

معاون اقتصادی اتاق بازرگانی،صنایع، معادن، کشاورزی ایران گفت: نگاه به دیگر کشورها در زمان رکود راه گشا است و باید فرصتی ایجاد شود، تا تولیدکنندگان قدرتمند شوند.

جمشید پژویان اقتصاددان و متخصص سیاست های مالیات در ابتدای سخنان خود گفت: ساختار مالیات ایران به طور کلی اشتباه است، هنگامی که طراحی شد، برای اولین بار در سا ل 1345 قانون مالیات های مستقیم را کسانی که طراحی کرده بودند که افزایش درآمد نفت با روند که باید قانون مالیات مستقیم طی می کرد موجب شد، درامدهای مالیاتی پیشرفت آن چنانی نداشته باشد.

پژویان افزود: هیچ گاه نمی توان اقتصاد ایران را با کشورهای اطراف خلیج فارس مقایسه کرد و اقتصاد ایران 75 میلیون متقضی دارد که به راحتی می تواند درآمدهای نفتی را در جهت رشد تولید هدایت کند.

اقتصاددان و متخصص سیاست های مالیات گفت: در اقتصاد ایران پایه های مالیاتی به گونه ای است که طبقه متوسط و پایین جامعه پرداخت می کنند که باید این ساختار اصلاح شود.

ابوالقاسم شفیعی کارآفرین نمونه کشوری در سال 91 نیز گفت: بجث مالیات یک امر دینی ملی و قانونی است، اما در کشور ما عدالت مالیاتی نیست و با توجه به اینکه سعی شده مالیات های هدفمند باشند.

کارآفرین نمونه کشوری در سال 91 افزود: در حوزه مالیاتی چون مالیات تابعی از نرخ بازگشت سرمایه است، مناطق محروم علی رغم سیاست ها توسعه یافته نیستند و باید استانی شود تا استان های محروم انگیزه بیشتری داشته باشند.

وی در ادامه گفت: استان ها در حوزه مالیات باید صاحبان صنایع مادر با وابسته متفاوت باشد. نگاه 25درصد نگاه غلطی است و اگر اصلاح نشود با بن بست مواجه خواهیم شد.

حسین وکیلی معاون مالیات های مستقیم سازمان امورمالیاتی نماینده دولت عنوان کرد: باید هزینه ها را خود پرداخت کنیم و تا مخارج کشور تامین شود. بحث مالیات بیشترین رنج تبعیضی است و عدالتی که باید وجود ندارد و کمتر کسی را داریم که مالیات خود را بداند.

معاون مالیات های مستقیم سازمان امورمالیاتی نماینده دولت ادامه داد: سازمان امور مالیاتی برای حل مسائل اقتصادی باید در این اصلاحات وجود داشته باشد. سعی شده است، تا مالیات ها هدفمند شود.

وی افزود: معافیت ها افزایش یافته است تا شفافیت وجود داشته باشد. درکنار ضوابط موجود نرخ ها را کاهش دادیم و می توانیم از مودی ها به موقع دریافت کنیم. حرف راحت است اما در عمل مشکل است.

بحث آزاد

پژویان: تنها را دریافت مالیات از ثروتمندان مالیات برمجموع درآمد است

جمشید پژویان اقتصاددان و متخصص سیاست های مالیاتی در خصوص مالیات بنگاه های غیر دولتی اظهار داشت: تنها را دریافت مالیات از ثروتمندان مالیات برمجموع درآمد است که آن هم یکسری قوانین خاصی از جمله قوانین جریان وجوه را نیاز دارد.

وی افزود: مالیات به تنهایی اثر مثبت ندارد و از نظر کارایی اقتصادی تاثیر ندارد.

پژویان در ادامه تصریح کرد: در بخش صنعت به دلیل اینکه فعالیت آن ها قانونی است و اظهار نامه دارند، فشار مالیاتی بر این بخش بالا است، اما بخش های دیگر از فشار کمتری برخوردار هستند.

این اقتصاددان و متخصص سیاست های مالیاتی در ادامه گفت: قوانین ما باید پشتوانه کافی برای جمع آوری اطلاعات ایجاد کند و در خصوص مالیات بر درآمد باید قوانین ما به گونه ای باشد که سازمان مالیاتی کلیه نقل و انتقالات را از طریق نظام بانکی باشد، جریان وجوه بررسی شود.

پژویان در ادامه بابیان اینکه اطلاعات کافی در مورد مجموع درآمد بخش عمده ی جامعه در دسترس است، گفت: متوسط درصد مالیاتی که در دنیا از تولید ناخالص داخلی دریافت می شود، 30 درصد است اما در کشور ما 6 تا 7 درصد می باشد که یک خلا بزرگ محسوب می شود.

وی در ادامه تاکید کرد: از نظر من با اجرای مالیات بر درآمد از بسیاری از مشکلات از جمله قاچاق و فساذ جلوگیری خواهد شد.

الله داد: 22 میلیارد دلار واردات قاچاق داریم که هیچگونه مالیاتی پرداخت نمی کنند

مرتضی الله داد معاون اقتصادی اتاق بازرگانی،صنایع، معادن، کشاورزی ایران در خصوص مالیات بنگاه های غیر دولتی اظهار داشت:

22 میلیارد دلار واردات قاچاق داریم که هیچ گونه مالیاتی پرداخت نمی کنند.

وی افزود: از سال 93 تا 94 اتفاق مهمی از جمله کاهش قیمت نفت رخ داد که اهمیت درآمدهای مالیاتی را نشان می دهد.

الله داد در ادامه گفت: ما در شرایط رکود اقتصادی هستیم و شرایط تولید کننده نمی تواند مالیات پرداخت کند و باید راه حلی طراحی شود، تا کمترین فشار به بخش تولید وارد شود تا سیستم مالیاتی کارآمد و پاسخگو ایجاد شود.

وی بابیان اینکه در دهه 80، حدود 170 درصد از کارکنان دولت افزایش یافت که اگر این شرایط تغییر نکند و دولت کوچک نشود، نمی توان کمک به سزایی به اقتصاد کشور کرد.

در اکثر کشورهایی که شرایط مشابه ما دارند، رقمی حدود 2 هزار میلیارددلار ذخیره درآمد نفتی دارند، اما متاسفانه ما در این بخش عملکرد درستی نداریم.

وکیلی: با وجود درآمدهای نفتی، نیاز به درآمدهای مالیاتی احساس نمی شد

حسین وکیلی معاون مالیات های مستقیم سازمان امورمالیاتی نماینده دولت در خصوص مالیات بنگاه های غیر دولتی اظهار داشت: در لایحه بودجه در دولت قبل مالیات بر جمع درآمد تدوین شد، اما به دلیل عدم احساس نیاز برای درآمد های مالیاتی، ترجیح داده شد تا این طرح حذف شود، زیرا بستهای لازم را می طلبید.

وی در ادامه در این خصوص افزود: اجرای این طرح همیاری کل کشور را می طلبد، زیرا تا کنون به دلیل وجود درآمدهای نفتی، در کشور نیاز به درآمدهای مالیاتی احساس نمی شد و به تبع سیستم اطلاعاتی لازم وجود ندارد.

 وکیلی تصریح کرد: اجرای این طرح بسترهایی لازم دارد و سازمان مالیاتی به راحتی نمی تواند و نیاز به حمایت همه جانبه دارد و نیاز به قانونی دارد تا عدالت ایجاد شود و فرار مالیاتی به حداقل برسد.

معاون مالیات های مستقیم سازمان امور مالیاتی نماینده دولت در خصوص اجرای طرح دریافت مالیات از درآمد گفت: تاکنون وجود سایر درآمدها نیازی برای اصلاح مالیات ها ایجاد نمی کرد.

وی در ادامه اظهار داشت: مالیات بر درآمداز اهمیت ویژه ای برخوردار است و اجرای طرح جامع مالیاتی شزایطی را ایجاد می کند که بتوان مالیات بر درآمد را نیز دریافت کرد که اگر سنجیده در این زمینه حرکت کنیم موفق خواهیم شد.

وکیلی افزود: سیستم های مالیاتی در روز به روز در حال پیشرفت است و به سمتی در حرکت است که بازرسان حذف و سیستم های اطلاعاتی جایگزین آن ها شوند.

وی  در خصوص مالیات بر ارزش افزوده طرح های پیمانکاران تصریح کرد:  تلاش شده تا مالیات نتنها پیمانکاران بلکه سایر حوزه ها نیز تقسیط شود و علاوه بر آن قانونی در حال تصویب است تا هنگامی که پیمانکاران با دولیت همکاری دارند، پرداخت مالیات بر ارزش افزوده بر عهده دولت است

شفیعی: اقتصاد ما بیمار است و نیاز به اصلاح جدی دارد

ابوالقاسم شفیعی کارآفرین نمونه کشوری در سال 91 در خصوص مالیات بنگاه های غیر دولتی اظهار داشت: کلیه نهاد های عمومی و اقتصادی باشد مشمول دریافت مالیات باشند، زیرا هنگامی که به شهرک های صنعتی نگاه می کنیم شرایط کاملا گویا است و دولت با شعار کوچک کردن دولت آغاز کرد، اما اقدام جدی صورت نگرفته است.

وی افزود: متاسفانه باید گفت اقتصاد ما بیمار است و نیاز به اصلاح جدی دارد.

شفیعی در ادامه تاکید کرد: از نظر من باید مالیات در استان های محروم با شهرهای بزرگ متفاوت باشد،زیرا درآمدها متفاوت است.

کارآفرین نمونه کشوری در سال 91 در ادامه گفت: کشور پس از گذشت این سال ها باید به رونق اقتصادی مورد نظر دست یافته باشد و با توجه به این موضوع که فن آوری اطلاعات پیشرفت چشمگیری داشته است، شناسایی مودیان مالیاتی کار سختی نیست.

وی افزود: از نظر من پایه های مالیاتی باید افزایش یابد تا خلا های موجود رفع شود.

74.9 درصد بینندگان برنامه به افزایش مالیات ثروتمندان رای دادند

ببینندگان برنامه مناظره به سوال نظرسنجی برنامه مناظره مبنی براینکه: «به نظر شما دولت و مجلس کدام نوع مالیات را در اولویت افزایش قرار دهند؟»  1-مالیات ثروتمندان   2- مالیات بر واردات    3- مالیات بر مصرف بدین ترتیب پاسخ دادند:

74.9درصد از مخاطبان گزینه شماره 1افزایش مالیات ثروتمندان را انتخاب کردند و 19.48درصد نیز به افزایش مالیات بر واردات رای دادند و در پایان 6.44درصد گزینه شماره 3 افزایش مالیات بر مصرف را انتخاب کردند.
 

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
طراحی و تولید: "ایران سامانه"