کد خبر: ۲۹۶۳۴۴
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۸ - ۰۹ اسفند ۱۳۹۳
مهر: یک نخبه بسیجی پهپادی برای باروری ابرها در جهت احیای دریاچه های خشکیده طراحی و تولید کرده است که می تواند راهکاری برای احیای دریاچه ارومیه نیز باشد.

حسن اکبری لایق - مجری این طرح اظهار داشت: باروری ابرها در ایران بدون مطالعات و تست های بنیادی صورت می گیرد و صرفا به اطلاعات عمومی سازمان هواشناسی شامل میزان باد در زمان باروری ابرها و نوع ابرها و تراکم و قالب ابرها اکتفا می شود که این امر سبب می شود که در مرحله اجرا با هزینه های بالای باروری، بارش مورد انتظار را شاهد نباشیم. علاوه بر هزینه بالای باروری ابرها، امکان باروری مجدد در یک مکان مناسب نیاز به گذر زمان دارد.

وی ادامه داد: از جمله مشکلات خشکسالی در کشور ما هدفمند نبودن باروری ابرها و عدم شناسایی زمان مناسب برای اجرای باروری است به همین دلیل در دوران اولیه خشکی دریاچه ارومیه، اگر در باروری ابرها تخصصی عمل می شد نتیجه مطلبوی کسب می کردیم.

اکبری لایق با اشاره به طراحی و ساخت پهپاد برای احیای دریاچه های خشکیده در کشور گفت: این پهپاد ساخته شده قبل از باروری به پرواز در آمده و اطلاعات کامل دما و تراکم ابرها و میزان وزش باد را لحظه به لحظه نشان می دهد و با این اطلاعات آنلاین اقدامات لازم برای باروری با دقت بالایی صورت می گیرد.

وی با بیان اینکه در مکان و زمان مناسب برای باروری، این پهپاد می تواند مواد بارور کننده را با سرعت کمتر و با تراکم بالا به ابرها اضافه کند که در حال حاضر این کار به وسیله هواپیما صورت می گیرد، خاطرنشان کرد: در حال حاضر به علت سرعت بالای هواپیماها و ایجاد باد در حین حرکت، تراکم ابرها تغییر کرده و میزان مواد بارور کننده به صورت استاندارد و لازم پخش نمی شود. در برخی مواقع، ابرها با تاخیر شروع به بارش می کنند که این درنتیجه استفاده از هواپیماها و عدم امکان سنجی و نبود اطلاعات آنلاین است.

اکبری لایق افزود: پهپاد طراحی شده ابتدا اطلاعات لازمه را به مرکز کنترل ارسال می کند و در زمان مناسب و مورد تایید، کارشناس، عملیات باروری را انجام می دهد که این امر تاکنون اجرایی نشده است.

طراح این پهپاد گفت: سرعت پایین در باروری ابرها، پخش مواد باروری با تراکم بالا و خطای کمتر، دقیق بودن مقصد بارش ابرها، کاهش هزینه های باروری ابرها، امکان حمل بار و شناسایی زمان مناسب برای باروری از جمله ویژگیهای این پهپاد است.

وی اظهار امیدواری کرد که در صورت استفاده از این پهپاد، احیای دریاچه ارومیه در زمان کمتر و با هزینه پایین تر و دقت بالا، پیشرفت چشمگیری خواهد داشت.

اکبری لایق یادآور شد: این طرح با حمایت سپاه عاشورای ناحیه مرند اجرا شده که برای احیای دریاچه ارومیه قابل استفاده است.

به گفته وی این طرح با حمایت سپاه عاشورای آذربایجان شرقی و سپاه ناحیه مرند اجرا شده است.
 

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"