کد خبر: ۲۹۶۴۹۴
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۸ - ۱۰ اسفند ۱۳۹۳
به گزارش خبر خودرو، معاون اجرایی پروژه اتوبوس هیبرید، با اشاره به اتمام نمونه اول تحقیقاتی پروژه اتوبوس هیبرید گفت : پس از ساخت نمونه اول اتوبوس هیبرید ، ساخت نمونه دوم این اتوبوس آغاز گردید و همچنان مراحل ساخت آن ادامه دارد.

عدم حمایت دولت و بلاتکلیفی پروژه تولید اتوبوس هیبرید

به گزارش خبر خودرو، معاون اجرایی پروژه اتوبوس هیبرید، با اشاره به اتمام نمونه اول تحقیقاتی پروژه اتوبوس هیبرید گفت : پس از ساخت نمونه اول اتوبوس هیبرید ، ساخت نمونه دوم این اتوبوس آغاز گردید و همچنان مراحل ساخت آن ادامه دارد.

حسن نهضتی در گفتگو با خبرنگار خبر خودرو، با توجه به روند کند مراحل اجرایی ساخت نمونه دوم اتوبوس هیبرید افزود :  اقداماتی که طی یکی دو سال اخیر برای خرید و واردات اتوبوس های هیبریدی صورت گرفته نشان از آن است که در شرایط کنونی عملا هیچ دستگاه و سازمانی به دنبال خرید و استفاده از تولیدات داخلی نیست.

وی گفت : البته پیش از این در قرادادی با سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران مقرر گردید تا نمونه دوم نیمه صنعتی این اتوبوس ساخته شود تا قابلیت تولید نیمه انبوه آن فراهم شود.

وی با اشاره به اعلام برخی دستگاهها جهت خرید اتوبوس هیبریدی ساخت داخل تصریح کرد : تولید انبوه این اتوبوس نیازمند سرمایه گذاری است که متاسفانه در این راستا هیچ حمایتی صورت نمی گیرد به همین جهت دستگاههای که خواهان خرید این محصول هستند صرفا مطرح می کند در صورتی که محصول تولیدی دارید خواستار خرید هستند در حالی که تولید انبوه و تجاری یک محصول تحقیقاتی و دانشگاهی مستلزم سرمایه گذاری است.

وی گفت : دستگاههایی که طی یک سال گذشته اقدام به خرید نمونه های وارداتی کردند پیش از آن خواستار تامین نیاز موجود از تولیدات داخلی بودند در حالی که با توجه به ساخت  نمونه اولیه داخلی باید نسبت به سرمایه گذاری در این بخش اقدام می گردید اما با اعلام اینکه فرصت کمی برای تامین نیاز موجود است متاسفانه در این زمینه هیچ حمایتی صورت نگرفت در حالی که زمانی را که از طی یک سال گذشته برای خرید محصولات خارجی گذاشتند برای تولید انبوه این محصول صرف کرده بودند امروز مراحل کسب استانداردها و مجوز ها طی و آماده تولید و عرضه در ناوگان اتوبوسرانی بود.

وی گفت : به نظر می رسد وزارت صنعت ، معدن و تجارت نیز هیچ علاقه مندی برای استفاده از تولیدات داخلی ندارد به طوری که هم اکنون به شرکتهای خودروساز اعلام کرده که برای تامین نیاز در این بخش به دنبال تامین کننده خارجی بوده و  قرار دادهایی را در این راستا تنظیم نمایید و وزارتخانه نیز بودجه مورد نیاز را تامین خواهد کرد.

وی همچنین به روند اجرای پروژه تولید اتوبوس هیبرید پرداخت و گفت : نمونه سازی اولین اتوبوس هیبرید در سال 90 در دانشگاه تهران رونمایی گردید در ادامه این پروژه در سال 91 ، پروژه جدید دیگری آغاز گردید با نام بهسازی طراحی و صنعتی سازی اتوبوس هیبرید است .

وی تصریح کرد : اتوبوس هیبرید که دو سال قبل رونمایی شد نمونه تحقیقاتی دانشگاهی بود که با فرایند بهبود سازی که در حال انجام است به زودی نمونه نیمه صنعتی آن با رفع ایرادات قبل به آماده تولید انبوه خواهد بود.

مدیر بخش کنترل و مگاترونیک مرکز تحقیقات خودرو، سوخت و محیط زیست دانشگاه تهران گفت: هزینه خرید یک اتوبوس هیبرید خارجی را حداکثر دو برابر نمونه داخلی اعلام کرد و گفت : هم اکنون قیمت یک اتوبوس هیبرید خارجی به حدود یک میلیون و 200 هزار دلار این در حالی است که  قیمت تمام شده نمونه داخلی آن حدود 800 میلیون تومان می شود.

نهضتی افزود : تاکنون با ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت ، شهرداری تهران ، شرکت واحد اتوبوسرانی و ایران خودرو دیزل جلساتی داشته ایم البته هدف عمده از جلسات با این بخش ها بیشتر در خصوص فروش کامپانت ها یا همان تجهیزات جانبی اتوبوس های هیبریدی تولیدی است که هم اکنون همه کامپانت ها از باتری و غیره در داخل تولید می شوند.

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
طراحی و تولید: "ایران سامانه"