کد خبر: ۲۹۷۰۴۸
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۸ - ۱۳ اسفند ۱۳۹۳

مزيت افراد ريشه ‌دار برای رای ‌دهندگان

به گزارش خبرخودرو ، مدیرعامل شرکت مزدا یدک در رابطه با برگزاری هشتمین انتخابات اتاق بازرگانی صنایع ، معادن و کشاورزی سراسر کشور گفت: انتخابات در هر سطح و براي هر فعاليت اجتماعي يا سياسي يا نهادهاي اقتصادي، پيامدهاي خود را دارد. يكي از اين پيامدها كه بايد آن را به مثابه فرصت تلقي كرد اين است كه افرادي خود را واجد صلاحيت براي حضور در نهادهاي انتخاباتي تشخيص مي‌دهند و با اين ذهنيت وارد عرصه رقابت مي‌شوند.

مهندس محمدرضا بابائی در ادامه گفتگو با خبرنگار خبرخودرو افزود: اين مساله البته آسيب‌هايي نيز دارد كه مي‌توان با گذشت زمان و ضابطه‌مند كردن انتخابات براي واجدين حضور در انتخابات و كسب آراي مردم آسيب‌هاي آن را به حداقل رساند. ظهور و بروز افراد تازه، گروه‌بندي‌هاي جديد و نقل و انتقال افراد از يك گروه به گروه ديگر يا حتي تشكيل گروه جديد و ائتلاف تازه از طبيعت انتخابات است و جاي نگراني ندارد. البته پرشمار شدن اين گروه‌ها مي‌تواند براي كساني كه مي‌خواهند راي دهند دردسر درست كند و بايد دقت بيشتري كنند.

وی اظهار داشت: راي‌دهندگان ارجمندي كه قصد دارند در انتخابات 18 اسفند اتاق‌ها حاضر باشند در حال حاضر نيز با گروه‌بندي‌هاي متعددي مواجه شده‌اند و در حال شناسايي و كسب اطلاعات هستند. براي تمايز يك گروه از گروه ديگر در جريان انتخابات اتاق‌ها چند عامل وجود دارد كه البته در جريان مبارزات به كار گرفته مي‌شود و اين عوامل متمايزكننده در اختيار راي‌دهندگان قرار مي‌گيرد. به نظر مي‌رسد يكي از مهم‌ترين وجوه تمايز ميان گروه‌ها به «ريشه‌دار» بودن يك گروه برمي‌گردد.

مدیرعامل شرکت مزدایدک افزود: افراد گروه‌هاي ريشه‌دار و با سابقه چند مزيت دارند كه واجدين شرايط راي دادن را جذب مي‌كنند. نخستين مزيت و برتري گروه‌هاي باسابقه‌اي كه در جريان يك مبارزه انتخاباتي حاضر مي‌شوند اين است كه كارنامه آنها روشن است. اين گروه نزد راي‌دهندگان اشتهار دارند و شناخت نسبي دقيقي از آنها به دليل سال‌ها فعاليت وجود دارد. اين مزيتي است كه گروه‌هاي نوظهور و گروه‌هايي كه ناگهان در جريان مبارزات پديدار مي‌شوند ندارند. اين مزيت گروه‌هاي ريشه‌دار و باسابقه به ويژه در جريان انتخابات اتاق‌هاي بازرگاني به دليل طبيعت اين مبارزات كه عام و سراسري نيست و براي يك گروه برگزار مي‌شود جلوه بيشتري دارد.

وی تصریح کرد: در انتخابات سياسي كه كانديداهاي آنها براي يك منصب ملي مبارزه مي‌كنند، وجود همه نوع راي‌دهنده فضا را به سمت مسايل پوپوليستي سوق مي‌دهد، اما در انتخابات اتاق‌هاي بازرگاني شاهد اين پديده نيستيم. از طرف ديگر، گروه راي‌دهنده در انتخابات اتاق‌ها كساني هستند كه جزو نخبگان به حساب مي‌آيند و هيجان كمتري نسبت به ساير گروه‌ها دارند و بنا به اصطلاح «محافظه‌كارند» و توجه مي‌كنند كه افراد باسابقه را برگزينند. اين گروه از راي‌دهندگان از افراد و گروه‌هاي ناشناخته و با  ظهور و بروز بزرگان شايد اجتناب كنند و تجربه نشان داده است كه گروه‌هاي نوظهور پايداري كافي ندارند.

مهندس بابائی خاطرنشان کرد: مزيت و برتري ديگر گروه‌هاي ريشه‌دار و باسابقه اين است كه نبايد كار را از صفر آغاز كنند. حضور مرتب و طولاني آنها در جريان فعاليت‌ اتاق‌ها به آنها اجازه مي‌دهد با شتاب مناسب بر اوضاع مسلط شده و كار را آغاز كنند. گروه‌ها و افراد جدید و تازه‌كار زماني را بايد صرف آموزش كنند و فرصتي براي سازگار شدن پيدا كنند و اين از بهره‌وري آنها مي‌كاهد. اعضاي باسابقه و ريشه‌دار در اتاق‌ها به سرعت كميسيون‌ها را شناسايي كرده و فعاليت خود را آغاز مي‌كنند و كار را پيش مي‌برند.

وی افزود: مزيت ديگر گروه‌ها و افراد پرسابقه و ريشه‌دار در اتاق‌ها اين است كه نزد مسوولان ارشد کشور و مديراني كه در رده‌هاي مياني هستند شناخته شده و عموما ارتباط مناسبي با آنها دارند و مي‌توانند كار را با سرعت بالاتري پيش ببرند. اين يك مزيت بسيار بااهميت است كه راي‌دهندگان قدر و ارزش آن را مي‌دانند. مديران پرسابقه و رهبران بخش خصوصي توانايي كافي دارند تا مجلس و دولت و حتي قوه قضاييه را متقاعد كنند كه نسبت به خواسته‌هاي بخش خصوصي انعطاف و توجه كافي داشته باشند.

مهندس بابائی اظهار داشت: از مزيت‌هاي عمده ديگر افراد پرسابقه در اتاق‌ها براي راي‌دهندگان يكي هم تجربه‌ آنها در اداره بنگاه‌هاست كه به مرور و به روش ها و شیوه های مختلف و در مناسبت ها و فرصت های گوناگون می توانند به اعضا اتاق و نیز به جوانان منتقل کنند. راي‌دهندگان در انتخابات 18 اسفند بدون ترديد، تجربه، دانش و ارتباطات كارآمد افراد و گروه‌هاي باسابقه را براي راي دادن لحاظ خواهند كرد.

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"