کد خبر: ۲۹۹۷۴۲
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۳ - ۰۴ فروردين ۱۳۹۴

مهر : ۳۶۷ نماينده کنگره آمريکا در نامه‌ ای به «باراک اوباما» رئیس جمهور ايالات متحده، نوشته‌ اند که هرگونه توافق هسته ای با ايران و لغو احتمالی تحريم‌ ها بايد به تاييد کنگره برسد.

در اين نامه که روز سوم فروردين ماه در وب‌ سايت کنگره آمريکا منتشر شده، آمده است: «هرگونه لغو احتمالی تحريم‌هايی که مصوب کنگره است، نياز به مجوز و تاييد دوباره کنگره دارد».

اين نامه خطاب به رييس جمهوری آمريکا می‌گويد: «کنگره بايد متقاعد شود که راه دستيابی ايران به بمب اتمی مسدود شده و فقط در آن صورت است که لغو دائمی تحريم‌ ها را اجازه خواهد داد».

امضا کنندگان این نامه خطاب به اوباما گفته‌اند: با توجه به تجربیات گذشته، هرگونه مذاکرات باید با حداکثر شفافیت از سوی ایران همراه باشد. هر گونه بازدید و رژیم راستی آزمایی بایستی امکان دسترسی سرزده به محل‌ های مشکوک احتمالی را فراهم کند، و محدودیت‌ های قابل راستی‌ آزمایی بر برنامه هسته‌ ای ایران باید دهه‌ ها ادامه پیدا کند.

در ادامه این نامه آمده است: هرچند مذاکرات فعلی روی مسئله اتمی متمرکز شده، اما به نظر ما مهم است نقش ایران در منطقه را در نظر داشت. ایران از اسد در سوریه حمایت می‌کند. از عوامل فرقه‌ای در عراق و از حزب‌الله (لبنان) هم حمایت کرده و اسرائیل را تهدید می‌ کند. ضمن این که ماه پیش یک گروه تحت حمایت ایران، دولت حاکم یمن را سرنگون کرد.

نامه نمايندگان کنگره آمريکا در حالی نوشته شده که مهلت مذاکرات گروه ۱+۵ با ايران در حال سرآمدن است. دو طرف گفته‌اند که «پيشرفت‌هايی» داشته‌اند اما هنوز بايد «تصميم‌های دشوار» گرفته شود.

پيش از این، ۴۷ سناتور جهوریخواه در نامه‌ای به رهبران ايران، گفته بودند هرگونه توافقی با دولت آمريکا و بدون تاييد کنگره، سنديت ندارد و رييس جمهوری آينده آمريکا توان آن را دارد که آن را کنار بگذارد.

جان کری، وزیر خارجه آمریکا در واکنش به نامه‌ای که سناتورهای جمهوری‌خواه به ایران فرستادند، گفته بود: «پیام (این نامه) این است که اگر هر اعتمادی می‌خواهید در روابط خود با آمریکا داشته باشید، باید با ۵۳۵ نماینده کنگره گفتگو کنید. فرستادن چنین پیامی هم نادرست و هم پیشنهاد بسیار نامناسبی است».

نامه نمايندگان کنگره به امضای نمايندگانی چون «اد رويس» نماينده جمهوريخواه ايالت کاليفرنيا و «اليوت انجل» نماينده دمکرات نيويورک رسيده است.  سناتور باب کورکر، رييس کميته روابط خارجی مجلس سنا پيشتر گفته بود احتمال دارد طرحی را به رای‌گيری بگذارد که بر اساس آن دولت ملزم می‌شود هرگونه توافق احتمالی با ايران را به تاييد کنگره برساند.

باراک اوباما پيشتر گفته بود اگر در مقطع فعلی و در جريان مذاکرات با ايران، طرحی در کنگره به تصويب برسد، آن را وتو خواهد کرد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"