کد خبر: ۳۰۲۹۸۲
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۸ - ۲۹ فروردين ۱۳۹۴
به گزارش خبر خودرو، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت : پیش بینی می شود با نهایی شدن توافقات ، اتفاق جدیدی در جریان صنعت خودرو صورت نگیرد که موجب کاهش قیمت ها شود.

پیش بینی تثبیت قیمت خودرو در سایه نهایی شدن توافقات

به گزارش خبر خودرو، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت : پیش بینی می شود با نهایی شدن توافقات ، اتفاق جدیدی در جریان صنعت خودرو صورت نگیرد که موجب کاهش قیمت ها شود.

علی علی لو در گفتگو با خبرنگار خبر خودرو افزود : بعید به نظر می رسد که  رفع تحریم ها و نهایی شدن توافقات طی ماههای آینده بر قیمت خودرو تاثیر بگذارد البته تاثیر مثبت توافقات فراگیر خواهد بود و هر آنچه که در بر کل صنایع و اقتصاد کشور داشته باشد برصنعت خودرو نیز خواهد گذاشت.

وی با اشاره به تاثیر کلی رفع تحریم ها بر اقتصاد کشور گفت : البته میزان تاثیرات آن بر اقتصاد و تولید چندان مشخص نیست و در حال حاضر نمی توان در مورد آن اظهار نظر دقیقی نمود اما به هر میزان تاثیری که در کل اقتصاد ایران و صنعت و تولید بگذارد قطعا منفی نخواهد بود و به تناسب در همه بخش های صنعتی و تولیدی من جمله صنعت خودرو را شامل خواهد شد.

وی تصریح کرد : هر چند بخشی از صنایع از شرایط تحریم ها بیشتر متاثر بوده اما به نظر نمی رسد تاثیر توافقات بر صنعت خودرو بیش از سایر صنایع باشد. 

نماینده شبستر در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد : با نهایی شدن توافقات پیش بینی می شود که کیفیت تولیدات خودروسازان افزایش یابد اما قیمت ها تغییری داشته و صرفا تثبیت شود .

علی لو با اشاره به افت احتمالی نرخ ارز و تاثیر آن بر هزینه خودروسازان در جریان نهایی شدن توافقات گفت : خودروسازان با توجه به درصد بالای تولید داخل اعتقاد چندانی به تاثیر نرخ ارز در تولیدات شان و تامین قطعات از خارج  ندارند بنابراین با فرض برداشتن تحریم ها به نظر می رسد که کاهش هزینه صورت نگیرد و بیشتر انتظار می رود که کیفیت ها افزایش یابد که این خود هزینه دارد بنابراین اگر توافقات تاثیر بگذارد باید بر روی کیفیت ها و ورود تکنولوژی  باشد اما در قیمت بعید است که تاثیر بگذارد.

وی در ادامه به دغدغه افزایش واردات در این راستا اشاره کرد و اظهار داشت : کنترل بر واردات در جریان رفع تحریم ها این امر به سیاست های دولت بر می گردد به عنوان مثال در بسیاری از کشورها  با وجود اینکه تحریمی وجود ندارد اما به جهت حمایت از تولید داخل با ایجاد محدودیت در واردات و افزایش تعرفه ها و برخی از ابرازها واردات را کنترل می کنند که واردات بیش از اندازه لطمه به تولید داخل نزند بنابراین برداشته شدن تحریم ها هیچ ارتباطی به اینکه  بخواهیم حمایت از تولید داخل برداشته شود ندارد بو اید همچنان کنترل و محدودیت بر واردات وجود داشته باشد.

رئیس هیات تحقیق و تفحص از صنعت خودرو در ادامه با اشاره به ارائه گزارش و نتایج تحقیق و تفحص از خودروسازان در سال گذشته به  مجلس و دولت  گفت : در مصاحبه ها و مناظره هایی که در ماههای اخیر صورت گرفته حاکی مطالبه ای است که هیات تحقیق و تفحص و کمیسیون صنایع و معادن مجلس از وضعیت رسیدگی سریع و درست به نتایج تحقیق و تفحص از خودروسازان داشته است.

 علی لو اظهار داشت : در تحقیق و تفحصی که سال گذشته از خودروسازان صورت گرفت گزارش آن اعلام شد و نتایج  آن مشخص گردید البته بخشی از موارد در این گزارش قضایی بود  که  پرونده آن در دادگاه در حال تحقیق،  رسیدگی و نهایی شدن است این در حالی است که در این ارتباط چندین بار جلساتی در وزارت صنعت و معدن برگزار شد و ترتیب اثرهایی را نیز داده شد اما همچنان این اقدامات مطلوب هیات تحقیق و تفحص و کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیست.

 

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
طراحی و تولید: "ایران سامانه"