کد خبر: ۳۰۳۶۲۴
تاریخ انتشار: ۱۷:۴۹ - ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۴

مهر: محمد فرهادی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بعد از ظهر امروز در نشست رؤسای انجمن‌های علمی ایران با موضوع نظریه‌پردازی و آزاداندیشی فرصت‌های پیش‌رو و راهکارهای اجرایی گفت: باید از ظرفیت بالقوه انجمن‌های علمی به‌خوبی استفاده کنیم و جایگاه انجمن علمی در اسناد بالادستی دیده شود.

وی افزود:  انجمن های علمی باید در برنامه ششم توسعه آموزش عالی به وزارت علوم کمک کنند.

فرهادی در ادامه به بحث آئین‌نامه ارتقاء اشاره و تصریح کرد: این آئین‌نامه باید بازنگری شود و نیاز به بازبینی جدی دارد و ما از نظرات انجمن های علمی در بازنگری آئین‌نامه ارتقاء استقبال می کنیم.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به کرسی های آزاداندیشی اشاره کرد و گفت: برگزاری این کرسی ها در دانشگاه ها باید جدی گرفته شود. مقام معظم رهبری بارها در این زمینه تاکید داشتند و بر همین اساس دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی آئین‌نامه کرسی‌های آزاداندیشی را بازنگری و ابلاغ کرد و در زمینه تضمین افرادی که در این کرسی‌ها فعال هستند، شورای اسلامی کردن دانشگاه ها برنامه‌ریزی لازم را انجام داده و این موضوع را در دستور کار خود قرار داده است.

وی اظهار داشت: آموزش عالی ما بسیار گسترده و مفصل است. در حال حاضر ۲ هزار و ۶۰۰ موسسه و واحد آموزش عالی در کشور داریم و ساماندهی آموزش عالی ضروری به‌نظر می رسد و از اساسی‌ترین برنامه‌های وزارت علوم است.

فرهادی اضافه کرد: بازبینی رشته‌ها و محتوای درسی از دیگر برنامه‌های وزارت علوم است که انجمن‌های علمی می‌توانند در این زمینه بسیار کمک کنند.

وزیر علوم افزود: عمر خیلی از رشته ها به اتمام رسیده از این رو باید رشته های جدیدی تدریس و جایگزین آنها شود. مانند رشته امنیت شغلی و رشته‌های میان‌رشته‌ای.

وی در ادامه به رتبه‌بندی دانشگاه‌ها اشاره کرد و گفت: انجمن‌های علمی می تواند در این زمینه بسیار کمک‌کنند.

فرهادی همچنین ادامه داد: از دیگر مسائلی که مطرح شده است برگرداندن اختیارات به دانشگاه ها است که این نیز از اساسی‌ترین برنامه‌های وزارت علوم است. همچنین بازسازی کارگاه ها و آموزشگاه ها از دیگر برنامه هایی است که پیگیری می شود.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به جلسات کرسی‌های آزاداندیشی اشاره و خاطر نشان کرد: می‌توان مسائل و مشکلات کشور مانند چالش آب، محیط زیست و مسائل اقتصادی را در قالب این کرسی‌ها مطرح کرد.

وی یادآور شد: ما باید راهکاری پیدا کنیم که از پتانسیل علمی انجمن‌ها استفاده کنیم و اگر مقرراتی نیز لازم باشد، انجمن‌ها ارائه دهند تا آن را به دولت پیشنهاد داده و پیگیری کنیم.

فرهادی همچنین در حاشیه این مراسم، در پاسخ به سوال خبرنگاران در خصوص نتایج بورسیه‌ها و گزارش کمیسیون اصل ۹۰ بیان کرد: نتیجه بررسی‌ها به‌زودی اعلام می شود.

وزیر علوم درباره ادغام دانشگاه علوم اقتصادی با دانشگاه خوارزمی که دانشجویان آن به این مساله اعتراض داشتند، نیز گفت: ادغام به‌صورت قانونی صورت گرفته و مشکلی نیست. دانشجویان این دانشگاه به اسم دانشگاه خود فارغ‌التحصیل می‌شوند و در تهران می‌مانند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"