کد خبر: ۳۰۳۶۳
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۳ - ۳۰ آبان ۱۳۸۶

لطفا نفت بر روی آتش نريزيد

اول – متاسفانه فضاي پرتنش سياست خارجي به همراه التهابات ناشي از شايعات تعويض مديران در صنعت خودروي كشور باعث شده است تا خويشتن داري مديران خدشه دار شود. برخي خبرنگاران جرايد نيز به جاي فروكاستن از التهابات طبيعي سعي در بزرگ نمودن حرفهاي اين يا آن مدير دارند.

اما اين امر به صلاح صنعت و اقتصاد نيست.

· از جناب آقاي محرابيان درخواست دارم هرچه سريعتر با انجام تغييرات مورد نظرشان ، قال قضيه را كنده و بازار داغ شايعات را خاموش كنند.

دوم – در تعريف برند يا خودروي ملي بايد به يك تفاهم رسيد.

اگر منظور از خودروي ملي خودرويي باشد كه از سپر عقب تا سپر جلو را خودمان طراحي و توليد كرده باشيم ، سمند را نميتوان خودروي ملي لقب داد. كه تعريف سايپا اين است . اما اگر تعريف مان ، همان تعريف چند سال پيش ايران خودرو باشد ، يعني طراحي و توليد بدنه ، و تجهيزات داخلي خودرو را ، هر چند بر روي پلتفرم شركت ديگري نصب شده باشد ، خودروي ملي بدانيم ، در آن زمان و حتي هم اكنون ، با اين تعريف ، سمند را خودروي ملي مي دانستيم و ميدانيم. استدلال ايران خودرو اين است :

1- براي تغيير دادن مجدد بدنه و تجهيزات و تزئينات داخلي و خارجي آن نبايد از " شركت مادر" كسب مجوز كنيم. مثلا بر روي پژوي 405 اجازه نداشتيم صندوق عقب آنرا طوري تغيير دهيم تا بتوانيم لاستيك زاپاس را در درون صندوق جاسازي كنيم تا از دزديده شدن مكرر آن ، يا قفل و زنجير كردن آن جلوگيري كنيم. اما اين كار را بر روي بدنه سمند ميتوانيم انجام دهيم.

2- براي صادرات محصول ، مجبور نيستيم از "شركت مادر" كسب مجوز كنيم و به هر كشوري و با هر قيمتي ميتوانيم صادرات داشته باشيم.

· انتخاب يكي از دو تعريف فوق با وزير صنايع و معادن پس از مشاوره با خبرگان صنعت خودرو است . در نهايت اگر تعريف منتخب ، مورد تفاهم و توافق خودروسازان ، سازمان گسترش و وزارت صنايع و معادن و از همه مهمتر اعضاي كميسيون صنايع و معادن مجلس شوراي اسلامي باشد ، ديگر چنين بلواهايي بر نمي خيزد.

سوم – بلوا وقتي شروع شد كه با اينكه در گزارش تحقيق و تفحص مجلس ، در فصل اول ، از خودروي سمند به عنوان خودروي ملي و مظهر توانمنديهاي فني – صنعتي – طراحي ، ياد شده است اما متاسفانه در چند پاراگراف بعد طراحي اطاق جديد و تجهيزات داخل بر روي "پلاتفرم ريو" مورد انتقاد قرار گرفته است.

برخورد دوگانه هيئت تحقيق و تفحص با اين امر مورد اعتراض سايپا و در نتيجه شروع جنجالها شده است. مخصوصا كه سايپا در مورد ادعاي هيئت مذبور در استفاده از پلاتفرم ريو ، نظر هيئت مديره را كاملا ناصحيح مي داند و مدعي است كه پلاتفرم S81 كاملا داخلي بوده و وابسته به هيچ خودروساز خارجي نيست و سايپا مجبور به سفارش دادن سي كي دي CKD به كيا يا شركت خودروساز ديگري نمي باشد و به همين دليل هم تعريف اول را قبول دارد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"