کد خبر: ۳۰۳۹۴۴
تاریخ انتشار: ۲۲:۲۷ - ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۴
وال استریت ژورنال با اشاره به سود خالص ۱۵۰ میلیون دلاری یک شرکت سعودی تولید کننده روغن از فعالیت در ایران و برخی کشورهای دیگر خاورمیانه و شمال آفریقا فقط طی ۳ ماه نوشت: دولت عربستان خود دومین سهامدار بزرگ این شرکت محسوب می شود.
درآمد میلیونی عربستان از یک شرکت تولید روغن در ایران!

به گزارش تسنیم، وال استریت ژورنال طی گزارشی نوشت: گروه ساوولا، یک شرکت تولید کننده مواد غذایی عربستانی که در دوره تحریم های ایران عملکرد خوبی داشته، شاهد کاهش سرمایه گذاری در ایران بوده و نرخ تورم دو رقمی در این کشور میزان درآمدهای آن را به شدت کاهش داده است.

ساوولا تولید کننده روغن های خوراکی و دیگر مواد غذایی در بازارهای خاورمیانه و شمال آفریقا اعلام کرده که در سه ماهه منتهی به پایان ماه دسامبر ۲۰۱۴، ۱۵۰ میلیون دلار سود خالص داشته، در حالی که اکثر تحلیلگران سودی حدودا ۱۷۰ میلیون دلاری را برای این شرکت تخمین می زدند.

فاروق میاه، از موسسه ان سی بی کپیتال گفت، شرکت ساوولا حدود ۱۵ درصد کل درآمد خود را از فعالیت در ایران به دست می آورد.

به دلیل روابط دو رقیب منطقه ای، صرف اینکه عربستان با ایران همکاری دارد، می تواند یک مسئله حساسیت برانگیز باشد.

ساوولا یکی از بزرگترین شرکت های تولید کننده مواد غذایی در خاورمیانه است که به رغم تنش ها، بدون سر و صدا در ایران سود خوبی به جیب زده است. اقتصاد دانان منطقه ای به تاریخ طولانی روابط تجاری بین خانواده های مهم تجار ایرانی و سعودی اشاره می کنند.

به گفته تحلیلگران، مدیران شرکت ساوولا عمدتا خود را کنار می شکند و به مدیران داخلی در ایران اجازه می دهند تا کارها را خود پیش ببرند. دولت ایران از طریق پرداخت یارانه به شرکت ساوولا بهشهر و دیگر تولید کنندگان مواد غذایی مهم کمک می کند تا جلوی افزایش قیمت کالاهای اساسی مورد استفاده خانواده های ایرانی را بگیرند.

بر اساس آمارهای سایت اینترنتی بورس عربستان، دولت عربستان خود دومین سهامدار بزرگ شرکت ساوولا محسوب می شود.

سود خالص شرکت ساوولا در سه ماهه پایانی سال میلادی گذشته ۲۰ درصد کاهش داشته که به گفته برخی تحلیلگران، بخشی از آن ناشی از کاهش شدید ارزش پول ملی ایران در سال ۲۰۱۳ بوده است. ایران در ماه جولای برای کنترل تورم، ارزش ریال را ۲۰ درصد کاهش داد.

میاه افزود، گزارش سه ماهه چهارم این شرکت سعودی در این هفته تاییدی بود بر اینکه «بخشی از زیان این شرکت» ناشی از کاهش ارزش پول در ایران بوده است.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"