کد خبر: ۳۰۴۲۱۱
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۷ - ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۴
به گزارش خبر خودرو، رئیس اتحادیه حمل و نقل بار کشور گفت : تا کنون هیچ اقدامی در جهت نوسازی کامیون های فرسوده صورت نگرفته است حتی قانونی که در مقابل واردات یک خودرو جدید باید خودرویی اسقاط شود نیز تاکنون عملیاتی نشده است.

نقدی بر اجرای سیاست واردات بدون اسقاط کامیون های فرسوده

به گزارش خبر خودرو، رئیس اتحادیه حمل و نقل بار کشور گفت : تا کنون هیچ اقدامی در جهت نوسازی کامیون های فرسوده صورت نگرفته است حتی قانونی که در مقابل واردات یک خودرو جدید باید خودرویی اسقاط شود نیز تاکنون عملیاتی نشده است.

محمد خان بلوکی در گفتگو با خبرنگار خبر خودرو، با اشاره به طرح معادل سازی خودروها برای سرعت بخشی در نوسازی ناوگان سنگین و باری افزود :  تا این لحظه طرح معادل سازی خودروها که در سال گذشته اعلام شد نه تنها اجرایی نشده است  بلکه تاثیری در جریان نوسازی ناوگان باری و کامیون ها نداشته است.

وی گفت :  متاسفانه امروز خودروی جدید وارد ناوگان حمل و نقل بار می شود بدون اینکه خودرویی در مقابل اسقاط شود.

وی اظهار داشت : بی برنامگی و بی نظمی موجب شده اسقاط خودروها روال درست و مناسبی نداشته باشد و هیچ خودروی باری فرسوده ای از چرخه حمل و نقل خارج نشود.

وی تاکید کرد : سیاست واردات بدون اسقاط خودروهای فرسوده ، اقدامی است که شرکت های حمل و نقل در پیش گرفتند که موجب شده که تعداد خودروهای فعال در ناوگان افزایش یابد چرا که  این مساله به دلیل عدم تعادل در عرضه و تقاضا بر هزینه حمل و نقل بار تاثیر می گذارد.

وی افزود : متاسفانه هیچ نظارتی توسط دستگاههای مسئول نسبت به این مساله صورت نمی گیرد چنانچه بر اساس قانون باید در مقابل هر خودرویی که وارد می شود یک تا دو دستگاه خودرو فرسوده اسقاط شود.

رئیس اتحادیه حمل و نقل بار کشور خاطر نشان کرد :  تا امروز هیچ قانونی از سوی دولت مبنی بر الزام واردکننده برای اسقاط فرسوده در مقابل واردات عملیاتی نشده است.

خان بلوکی در ادامه به واردات کامیون های دست دوم اشاره کرد و گفت : در حال حاضر واردات کامیون های دست دوم به کشور صورت می گیرد به طوری که 250 تا 260 میلیون تومان کامیون دست دوم توسط شرکت ها خریداری می شود و  حدود 400 تا 450 میلیون به راننده فروخته می شود در حالی که از راننده تسهیلات با سود لیزینگ دریافت می شود که با این شرایط باید طی 15 سال حدود 700 هزار تومان پرداخت کند.

وی همچنین با توجه به آمار خودروهای فرسوده فعال در ناوگان حمل و نقل بار گفت : در حال حاضر حدود 190 هزار دستگاه کامیون بالای 25 سال و 32 هزار دستگاه کامیون بالای 40 سال در ناوگان حمل و نقل بار کشور تردد  می کنند که باید نسبت به نوسازی کامیون های حداقل با عمر بالای 40 سال تصمیمات جدی تری گرفته شود.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون 260 هزار کامیون در کل کشور فعالیت دارند افزود : همچنین حدود 120 هزار دستگاه کامیون در داخل شهرها تردد  ارند.

وی در ادامه با توجه به فعالیت کامیون های اضافه بر ظرفیت در ناوگان حمل و نقل بار  اظهار داشت : هم اکنون حدود 60 هزار دستگاه  کامیون اضافه بر ظرفیت در ناوگان حمل و نقل بار کشور تردد نماید که  به جای اینکه مدیریت شود و این تعداد کاهش یابد متاسفانه در حال افزایش نیز است.

وی گفت : در صورت ادامه روند کنونی در روند نوسازی کامیون های فرسوده هیچ اتفاقی نخواهد افتاد و جریان نوسازی کامیون ها به قهقرا خواهد رفت.

 

 

 

 

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"