کد خبر: ۳۰۴۲۶۹
تاریخ انتشار: ۱۶:۰۸ - ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۴

مهر: در یکسال اخیر این دومین بار است که هیاتی از اسکی‌شهیر ترکیه به اتاق تهران می‌آید و آنطور که مسئولان این هیات عنوان کردند، آنها در تلاش هستند تا با رفت‌ و‌ آمدهای خود به ایران، در گسترش مناسبات اقتصادی با تهران از استانبول، آنکارا و ازمیر جا نمانند.

سرپرستی هیات اقتصادی اسکی‌شهیر ترکیه را معاون استاندار این ایالت برعهده داشت و در ترکیب آن اعضای دولتی از بخش های مختلف استانداری و همچنین فعالان بخش خصوصی حضور داشتند.

دبیرکل اتاق تهران در این نشست با خوشامدگویی به اعضای هیات تجاری استان اسکی شهیر ترکیه عنوان کرد که ایران و ترکیه طی سال‌های گذشته روابط اقتصادی بسیار خوبی داشته‌اند و امید فراوانی به تداوم این روند و جهش آن می‌رود.

ابراهیم بهادرانی با اشاره به تشدید رفت‌ و آمد هیات‌های تجاری از کشورهای مختلف به ویژه اروپا گفت: اقبال هیات‌های تجاری اروپایی و غربی به ایران زیاد شده و دلیل آن هم وارد شدن ایران و غرب به مرحله نگارش توافق‌نامه جامع است که منجر به رفع کامل تحریم‌ها علیه اقتصاد ایران خواهد شد.

وی افزود: کشورهایی که در دوران تحریم در کنار ایران بوده و مراودات تجاری و روابط اقتصادی خود را با ایران حفظ کرده‌اند در دوران پساتحریم نیز در اولویت تجارت با ایران خواهند بود و خوشبختانه ترکیه یکی از این کشورهاست.

دبیرکل اتاق تهران همچنین با بیان این که در سال‌های پیش‌رو بازار ایران رقابتی‌تر از گذشته خواهد شد به شرکت‌های ترک توصیه کرد که خودشان را برای رقابتی تنگاتنگ آماده کنند چرا که اگر می‌خواهند بازار خود را حفظ کنند باید با شرکت‌های داخلی و خارجی زیادی رقابت کنند.

بهادرانی ظرفیت‌های دو طرف برای همکاری را بسیار بالا توصیف کرد و افزود: در دورانی که هنوز چشم‌انداز مذاکرات مشخص نبود روسای‌ جمهور دو کشور حرف از افزایش مبادلات و رساندن سطح مراودات تجاری به مرز ۳۰ میلیارد دلار زدند. اکنون که در آستانه برداشته شدن موانع و تحریم‌ها هستیم باید این هدف را نیز بالاتر ببریم. وی تاکید کرد که اتاق تهران آماده هرگونه همکاری و ارائه کمک با سرمایه‌گذاران و بازرگانان خارجی برای تسهیل امورشان است.

رایزن بازرگانی سفارت ترکیه در تهران نیز در این نشست، به اعزام دومین هیات اقتصادی از استان اسکی‌شهیر به تهران طی یکسال اخیر اشاره کرد و افزایش رفت و آمدها میان دو طرف را نشانه علاقمندی تجار و فعالان اقتصادی این استان در همکاری با ایران عنوان کرد.

همت گریش، با اشاره به اینکه طی سال های گذشته هیات های متعددی از استان های صنعتی و تجاری ترکیه به ایران آمده و در عین حال چندین هیات از اتاق تهران و سایر اتاق های ایران به ترکیه اعزام شده است گفت: امیدواریم هیات اسکی شهیر بتواند در طول مدت حضور خود در ایران، با دست پر کشور شما را ترک کند و این سفر منجر به توفقات و تفاهم نامه های اقتصادی میان دو طرف شود.

وی افزود: مسولان دولتی و بخش خصوصی اسکی‌شهیر به دنبال آن هستند تا در همکاری های اقتصادی با تهران، از دیگر استان های ترکیه از جمله ازمیر، استانبول و آنکارا عقب نمانند.

معاون استاندار اسکی‌شهیر ترکیه نیز طی سخنانی به معرفی این استان پرداخت و اسکی‌شهیر را یکی از مناطق صنعتی و تجاری ترکیه اعلام کرد. به گفته گون هان یازار، بزرگترین شهرک صنعتی ترکیه در استان اسکی‌شهیر مستقر است و این استان همچنین به عنوان پایتخت فرهنگی کشورهای ترک زبان معرفی شده است.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"