کد خبر: ۳۰۴۵۷۳
تاریخ انتشار: ۱۵:۴۸ - ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۴
فارس: حمیدرضا عراقی، مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در حاشیه سومین همایش تولید پایدار گاز و در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که با توجه به انتقادات صورت گرفته مبنی بر افزایش یکسان قیمت گاز برای کلیه پلکان‌ها و دستور وزیر نفت مبنی بر اصلاح این روند، آیا اصلاح صورت گرفته است؟ گفت: «از قبوض مربوط به آخرین دوره سال گذشته این روند اصلاح شده و کلیه پلکان‌ها از افزایش 20 درصدی قیمت برخوردار شده است و در واقع طبق مصوبه دولت و مجلس کسانی که بیشتر مصرف می‌کنند بهای بیشتری پرداخت خواهند کرد».
 

جدول 1– تعرفه های گاز خانگی در سال های 92 تا 94

اواخر اسفند سال گذشته و یک روز بعد از انتشار نامه 12 نماینده موثر مجلس به رئیس جمهور در انتقاد از شیوه افزایش قیمت برق و گاز در سال 93، سید جلال نورموسوی، رئیس امور تعرفه ها و قراردادهای مدیریت گازرسانی شرکت ملی گاز ایران در بخشی از برنامه «گفتگوی ویژه خبری» شبکه دوم سیما از اصلاح تعرفه های گاز بخش خانگی بعد از تذکرات نمایندگان مجلس خبر داده و گفته بود: «حسب مذاکراتی که با نمایندگان محترم صورت گرفته است و رفت و آمدهای که وزیر نفت محترم داشتند، تصمیماتی را برای اعمال بیست درصد به هر پله را ابلاغ کردند و الان جاری سازی شده است و حدود سه هفته هم است که روی سیستم مکانیزه امور مشترکین جاری سازی شده است و قبوض جدیدی که تولید می شود بر همین مبنای 20 درصد به هر پله است که نظر آقای نادران و بعضی از نمایندگان محترم مجلس بوده است.»

یک روز بعد هم حمیدرضا عراقی، مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در مصاحبه با یکی از خبرگزاری ها گفت: «معتقدم باید در پله های ایجاد شده تغییراتی بدهیم به گونه ای که هم به کسانی که مجبورند بیشتر مصرف کنند فشار وارد نشود و هم کسانی که برای مصارفی مانند استخر و جکوزی و... بیشتر مصرف می‌کنند بهای آن را بپردازند.» مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران همچنین اضافه کرده بود: «با توجه به دستور رییس جمهوری و وزیر نفت بنا شده که افزایش به صورت 20 درصد برای هر پلکان اعمال شود».

بر این اساس انتظار می رود در قبض‌های گاز جدیدی که صادر می شود، دستور رئیس جمهور و وزیر نفت برای اصلاح تعرفه های گاز اجرایی و افزایش 20 درصدی برای تمامی پله های تعرفه اعمال شده باشد تا حداقل درصد افزایش هزینه مشترکین کم مصرف بیشتر از پرمصرف نباشد.

*روند اعتراضات به شیوه تعرفه گذاری گاز بخش خانگی در سال 93

وزارت نفت در ابتدای سال گذشته و در اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها به صورت یکسان 14 تومان به تعرفه تمامی پله‌های مصرف گاز خانگی اضافه کرد. در این حالت، پلکان‌های پایین الگو با درصد افزایش بیشتری مواجه شدند که این افزایش در پله اول 47 درصد بود ولی پلکان‌های بالاتر از الگو درصد افزایش اندکی پیدا کرد که میزان افزایش در پله آخر تنها 4 درصد بود. در نتیجه، شرکت ملی گاز ایران، عموم مشترکین به ویژه مشترکین کم مصرف را با درصد افزایش بیشتری مواجه کرده و هزینه مصرف بالاتر از الگو را با درصد کمتر اضافه کرده است. این اقدام خلاف عدالت و اصول تعرفه‌گذاری انرژی در دنیا است که بر مبنای آن مشترکین پرمصرف و نه عموم مشترکین در کانون افزایش قیمت قرار می‌گیرند.

شکل 1- درصد افزایش کمتر تعرفه گاز برای مصرف بی‌رویه آن در سال 93

این اقدام شرکت ملی گاز ایران موجب اعتراض حمید رسایی یکی از نمایندگان مردم تهران شد و حتی وزیر نفت برای پاسخ به سوال این نماینده مجلس درباره این موضوع در کمیسیون انرژی مجلس در زمستان سال گذشته حضور پیدا کرد. در روزهای پایانی سال 93 نیز 12 نماینده موثر مجلس از جمله نمایندگانی مانند احمد توکلی، الیاس نادران و غلامرضا مصباحی مقدم در نامه‌ای خطاب به رئیس‌جمهور ضمن برشمردن معایب این شیوه مورد استفاده شرکت گاز، از رئیس‌جمهور خواستند در سال آینده افزایش قیمت را به نفع مشترکین کم مصرف تغییر دهد. در این نامه آمده است: «در حال حاضر، یک مشترک پرمصرف گاز ماهانه 1 میلیون تومان یارانه پنهان گاز دریافت می‌کند که بیش از 10 برابر یارانه پنهان گاز مشترکین کم‌مصرف است. این شیوه افزایش تعرفه گاز موجب شد تا با وجود کاهش نسبی شدت برودت هوا در زمستان امسال در مقایسه با زمستان سال گذشته، مصرف گاز بخش خانگی افزایش یابد.»

یک روز پس از انتشار این نامه نیز الیاس نادران، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس و یکی از امضا کنندگان این نامه با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با برشمردن معایب شیوه افزایش قیمت برق و گاز در سال جاری اعلام کرد: «این روش قیمت گذاری به نفع پرمصرف ها و پردرآمدها و به ضرر کم مصرف ها و کم درآمدها است و کم مصرف ها با درصد بیشتری از افزایش قیمت در مقایسه با پرمصرف ها مواجه می شوند.»

بر اساس اظهارات مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران، اجرای روند اصلاح قبض های گاز و کاهش فشار بر مشترکین کم مصرف از اواخر سال 93 آغاز شده است و قبض های جدید گاز براساس تعرفه های اصلاح شده و جدید محاسبه می شود.

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"