کد خبر: ۳۰۵۰۲۷
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۶ - ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۴
به گزارش خبر خودرو، یک کارشناس ارشد بازار سرمایه گفت : در روزهای اخیر حجم و ارزش بسیار خوبی در بازار سرمایه و سهام شرکتهایی خودرویی معامله شد و تغییرات قیمتی در سهام گروه خودرویی عمدتا یک الی نیم درصدی بود .

پیش بینی روزهای خوب برای سهام گروه خودرویی

به گزارش خبر خودرو، یک کارشناس ارشد بازار سرمایه گفت : در روزهای اخیر حجم و ارزش بسیار خوبی در بازار سرمایه و سهام شرکتهایی خودرویی معامله شد و تغییرات قیمتی در سهام گروه خودرویی عمدتا یک الی نیم درصدی بود .

کیوان شیخی در گفتگو با خبرنگار خبر خودرو ، افزود : کاهش سود سپرده های بانکی از خبرهای خوبی است که می تواند بر روند محصولات خودرویی تاثیر گذار باشد. به طوری که در این روزها گرایش بازار سهام شرکت های خودرویی به سمت مثبت بوده و پیش بینی می شود در روزهای آینده اتفاقات خوبی رخ دهد که می تواند در سهام گروه خودرویی تاثیر گذار باشد.

وی اظهار داشت : تنها عاملی که امروز می تواند محرک خوبی برای بخش تولید و بالا بردن نرخ اشتغال باشد کاهش نرخ سود سپرده های بانکی و وام اعطایی به تولیدکنندگان است.

وی گفت : هم اکنون در دنیا فاصله بین نرخ تورم و سود بانکی بیش از 2 درصد نیست در حالی که در ایران فاصله نرخ تورم و سود تسهیلات بیش از 8 درصد بود  دولتمردان در شورای پول و اعتبار تصمیمی گرفتند که نرخ  سود بانکی را کاهش دهدند که خوشبختانه حدود 2 درصد کاهش یافت اما  در شرایط فعلی کاهش بی برنامه و کاهش یکباره که نرخ زیادی را جا به جا کند می تواند بر سایر بازارهای مالی تاثیر گذار باشد.

وی اظهار داشت : در شورای پول و اعتبار تصمیم بر حداکثری 18 درصد بوده است و با توجه به این که درصد تغییرات در نرخ سود بانکی به چیزی بیش از 15 درصد می رسد لذا ناچارا به صور مقطعی این سود بانکی را به نرخ تورم نزدیک کنند.

وی گفت : بر اساس اعلام شورای پول و اعتبار نرخ فعلی سود تسهیلات و سپرده ها قابلیت بازنگری در ماههای آینده را دارد.

وی تصریح کرد : البته همین یک تا دو درصد کاهش سود تسهیلات برای تولیدکنندگان حدود 14 تا 15 درصد حاشیه سود شرکت ها جا به جا می کند .

وی گفت : هم اکنون عمده هزینه تولیدی و بهای تمام شده شرکتهای تولیدی، هزینه تامین مالی است که به موجب دریافت تسهیلات با نرخ بالای بهره صورت گرفته که در صورتی که نرخ بهره ها کاهش یابد ، می تواند محرک خوبی برای شرکتهای بورسی خصوصا گروه خودرو و قطعه سازی باشد.

وی در ادامه  تصریح کرد : کاهش در نرخ سود بانکی منجر به کاهش در بهای تمام شده تولید نهایی محصول و افزایش سود کل محصول می شود تبعا در این شرایط و در بلند مدت شرکتها می توانند باز پرداخت  اقساط تسهیلات  را راحت تر پرداخت خواهند کرد.

وی گفت  : مسلما این روند  موجب شکوفایی در تولید و افزایش تحقیق و توسعه در شرکتها و جذب  نیروی انسانی می شود و شرکت ها می توانند برای  فروش و هزینه های جاری و آینده برنامه ریزی مستمر و منسجمی داشته باشد اما در این شرایط فعلی با این نرخ نمی توان اقدام چندانی داشت چرا که بازده تولید نهایت 20 الی 21 درصد است مسلما درچنین شرایطی تولیدکننده ترجیح می دهد که سرمایه خود را در بانک ها بگذارد و سود آن را دریافت کند.

این کارشناس ارشد بازار بورس و سرمایه تاکید کرد : قطعا در بلند مدت این تصمیم دولت مبنی بر کاهش سود تسهیلات بار خوبی را برای اقتصاد کشور خواهد داشت و اگر دولت  این نرخ را تعدیل نمی کرد مطمئنا ایران مکان خوبی برای سپرده گذاری سایر کشورها  بود.

شیخی افزود : یا این اقدام بازارهای مالی و بانکی توجیه سرمایه گذاری ندارند بلکه سرمایه گذار به دنبال شرکتهای بورسی و تولیدی خواهد رفت چرا که کاهش در هزینه های مالی رخ خواهد داد.

وی گفت : تاثیر مثبت و آنی کاهش سود تسهیلات و سپرده ها بر بورس و در آینده بر روی تولید و در نهایت بر روی اقتصاد و اشتغال کشور خواهد بود.

وی تاکید کرد : انتظار می رود در ماههای آینده سود سپرده  به 17 درصد کاهش یابد طبعا در این زمان تولید کننده با  سود 18 تا 19 درصد تسهیلات دریافت خواهد کرد.

 

 

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"