کد خبر: ۳۰۵۰۵۱
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۸ - ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۴
به گزارش خبر خودرو، مجموع تولید روزانه بنزین و نفت گاز یورو ٤ را در کشور با ساخت و تکمیل سه پالایشگاه جدید، تا افق ١٤٠٤، بیش از یکصد میلیون لیتر افزایش خواهد یافت.

افزایش ١٠٠ میلیون لیتری تولید بنزین و گازوییل یورو ٤ در کشور

به گزارش خبر خودرو، مجموع تولید روزانه بنزین و نفت گاز یورو ٤ را در کشور با ساخت و تکمیل سه پالایشگاه جدید، تا افق ١٤٠٤، بیش از یکصد میلیون لیتر افزایش خواهد یافت.

از سال ١٣٨٥ به بعد ساخت سه پالایشگاه جدید،بطور جدی در دستور کار دولت و وزارت نفت قرار گرفت که در این میان تنها عملیات اجرایی پالایشگاه ستاره خلیج فارس کلید خورد.

ساخت پالایشگاه ستاره خلیج فارس در سال ١٣٨٦ بطور رسمی آغاز شد و طی زمان بندیهای مختلف برای آن، زمان اجرای کامل آن به تعویق افتاد؛ به گونه ای که در سال ٩٢ و روی کار آمدن دولت یازدهم هنوز راه زیادی برای اتمام آن باقی مانده بود.

وزارت نفت دولت یازدهم با رویکرد افزایش ظرفیت پالایشی و جلوگیری از خام فروشی، روی برخی از طرحها از جمله تکمیل هر چه سریعتر پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس تمرکز کرد که حاصل آن راه اندازی فاز نخست آن تا پایان امسال است.

هم اکنون این پروژه با بیش از ٨٣ درصد پیشرفت با جدیت دنبال می شود به گونه ای که احمد ادیب، مدیر عامل شرکت پالایش میعانات گازی ستاره خلیج فارس گفته است: سعی ما این است که حتی در صورت بروز عوامل ناخواسته و خارج از پیش بینی، نسبت به برنامه پایبند باشیم و فاز نخست این پروژه را تا پایان اسفند امسال راه اندازی کنیم.

تنها با راه اندازی این پالایشگاه به طور کامل و با ظرفیت پالایش ٣٦٠ هزار بشکه میعانات گازی در روز، ٣٥,٦ میلیون لیتر بنزین یورو ٤ و ١٣.٨ میلیون لیتر نفت گاز یورو ٤ به تولید کشور افزوده خواهد شد.

دومین پالایشگاهی که هم اکنون در دستور کار دولت قرار دارد و وزارت نفت تلاش دارد تا با فراهم آوردن تسهیلات و انگیزه های لازم برای بخش خصوصی، هرچه سریعتر آن را اجرایی کند، پالایشگاه آناهیتا در غرب ایران است.

برپایه این گزارش این پروژه هم اکنون در مرحله انعقاد قراردادهای طراحی پایه، خریداری زمین پالایشگاه (٥٧١ هکتار)، تسطیح و حصارکشی، نقشه برداری و سایر اقدامات بنیادی قرار دارد.

با اجرای کامل پروژه پالایشگاه آناهیتا و تصفیه روزانه ١٥٠ هزار بشکه نفت خام در روز، حدود هفت میلیون لیتر بنزین و ٨,٦ میلیون لیتر نفت گاز به تولید روزانه کشور افزوده می شود.

سومین پالایشگاهی که در نوبت ساخت قرار دارد و به تازگی محل اجرای آن نیز از بندرعباس به جاسک تغییر کرده، پالایشگاه هرمز یا همان بهمن گنوی سابق است که فاز یک آن حدود ٢,٥ درصد پیشرفت داشته است.

با ساخت و راه اندازی پالایشگاه هرمز و پالایش روزانه ٣٠٠ هزار بشکه نفت خام، ١٥,٧ میلیون لیتر بنزین و ٢٣.٤ میلیون لیتر نفت گاز به تولید کشور افزوده خواهد شد.

این پروژه که ساخت یک پالایشگاه با تصفیه نفت خام فوق سنگین است در سال ١٣٨٦ کلید خورد، اما تاکنون اجرای آن از سوی بخش خصوصی به نتیجه نرسیده و وزارت نفت در صدد است با فراهم آوردن تسهیلات و امکاناتی، بخش خصوصی را به اجرای این طرح ملی مجاب کند.

 

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
طراحی و تولید: "ایران سامانه"