کد خبر: ۳۰۶۸۳۳
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۰ - ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۴
به گزارش خبر خودرو ، دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازی کشور گفت : با افزایش حداقل 20 درصدی نرخ دستمزد و هزینه های جاری و نهاده های تولید در سال جاری، به نظر نمی رسد کاهش چند درصدی سود تسهیلات بانکی در قیمت تمام شده تولید خودرو و قطعات اثر چندان زیادی داشته باشد.

بررسی تاثیر کاهش سود تسهیلات بر قیمت خودرو و قطعات

به گزارش خبر خودرو ، دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازی کشور گفت : با افزایش حداقل 20 درصدی نرخ دستمزد و هزینه های جاری و نهاده های تولید در سال جاری، به نظر نمی رسد کاهش چند درصدی سود تسهیلات بانکی در قیمت تمام شده تولید خودرو و قطعات اثر چندان زیادی داشته باشد.

آرش محبی نژاد در گفتگو با خبرنگار خبر خودرو افزود :  در صورتی که گام اول سیاست های کلان دولت تدبیر و امید در جهت کاهش تورم و بالطبع آن کاهش نرخ سود بانکی باشد یقینا حرکت موثری در حوزه تولید و صنعت کشور خواهد بود.

وی تصریح کرد : البته دولت تدبیر و امید بارها نشان داده که با حرکت های شتاب زده و دفعتا واحده ای که نظام اقتصادی کشور را با چالش روبرو می کند مخالف است و تاکنون از این نوع حرکت ها خودروداری کرده به طوری که در این مدت هر حرکت اصلاحی را که داشته با آرامش و در راستای شیب مناسبی که اقتصاد تحمل آن را داشته باشد انجام داده است .

وی گفت : بنابراین فرض را بر این می گذاریم که مجموعه اقداماتی را دولت طراحی کرده که سود بانکی در راستای نرخ تورم و متناسب در این بخش کاهش پیدا کند تا جایی که نهایتا صنعت و تولید کشور قابلیت رقابت با محصولات خارجی را پیدا کند.

وی تاکید کرد : در صورتی که این حرکت دولت ، گام اول پروژه مذکور و یا برنامه کلان دولت باشد یقینا موثر و مفید خواهد بود و در میان مدت و بلند بلند کل صنعت از جمله صنعت خودرو از مواهب آن بهره مند خواهد شد در غیر این صورت چنانچه کار مقطعی باشد و صرفا بین 2 تا 4 درصد سود بانکی کاهش پیدا کند اثر چندان زیادی در هرینه های تولید ، تامین نقدینگی و قیمت تمام شده تولید نخواهد گذاشت .

دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازی کشور اظهار داشت : هر چند بانک ها نیز با چنین تصمیماتی همواره سیاست های انقباضی پیش می گیرند و معمولا تسهیلات را تزریق نمی کنند به امید اینکه روزی نرخ تسهیلات به رقم بالاتری باز گردد.

محبی نژاد افزود : در صورتی که شاهد کاهش تورم و افت بیشتر نرخ سود بانکی باشیم و در یک مدت معقولی کمتر از 15 درصد و یا کمتر از نصف رقم گذشته این ارقام برسد قطعا حرکت مهم و خوبی در حوزه تولید و صنعت ایجاد خواهد کرد.

وی همچنین با رد استدلال کسب حاشیه سود 15 درصدی شرکتهای خودروساز همزمان با کاهش 2 تا 4 درصدی نرخ بهره بانکی ،تصریح کرد : در شرایطی که کل قیمت تمام شده یک دستگاه خودرو که شامل کل زنجیره تامین و خودروساز می شود تنها حدود 20 تا 25 درصد قیمت تمام شده ، هزینه های مالی است یعنی حدود 10 درصد هزینه مالی را خودروساز پرداخت می کند و حدود 10 درصد نیز مجموعا کل زنجیره مواد و قطعات و خدمات که شامل قطعه سازان tier1 و tier2 و غیره می شوند می پردازند بنابراین در صورتی که دو صد کاهش نرخ سود در کل این 20 درصد هزینه ها بخواهد تاثیر بگذارد عملا عدد قابل ملاحظه ای در کاهش هزینه ها نخواهد شد.

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
طراحی و تولید: "ایران سامانه"