کد خبر: ۳۰۶۸۵۳
تاریخ انتشار: ۰۸:۰۸ - ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۴

میزان فعلی وام خودرو تاثیری در تحرک بازار خودرو نخواهد داشت

 

به گزارش خبر خودرو، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت : با توجه به قیمت های فعلی خودروها ، به نظر نمی رسد این میزان افزایش تسهیلات خرید خودرو نیز تاثیری در شرایط کنونی بازار خودرو داشته باشد.

 

مجید منصوری در گفتگو با خبرنگار خبر خودرو، افزود : در صورتی که شورای پول و اعتبار میزان وام خودرو را بیش از این رقم فعلی و  با بهره کمتری مصوب می نمود قطعا این اقدام تاثیر مناسبی بر بازار و صنعت خودرو داخلی می گذاشت.

وی تاکید کرد : البته در شرایط کنونی کشور و با توجه به اوضاع اقتصادی بسیاری از خانوارها و ضرورت توجه به مشکلات جوانان ، بسیار مناسب تر بود که به جای تصویب افزایش وام خودرو ، این رقم به بخش های مهمتری مانند خرید خانه و جهیزیه اختصاص یابد.

وی اظهار داشت :  قطعا اختصاص تسهیلات برای ساخت خانه و تجهیزات  نیز می تواند بر حوزه تولید و رونق اقتصادی تاثیر بگذارد .

 وی با اشاره به دلایل توجه دولت به صنعت خودرو و اهمیت اشتغال در این حوزه گفت :  چرا صرفا دولت توجه به صنعت خودرو دارد؟ در میان تکلیف سایر صنایع و بخش ها چه خواهد بود؟ چند میلیون  نفر در جامعه ما در آستانه ازدواج هستند ؟ ایا در صورتی که میزان وام ازدواج و خرید خانه افزایش یابد شرایط بهتری برای جوانان و افزایش  اشتغال و تولید فراهم نخواهد شد؟!

وی افزود :  امروز نیاز جامعه صرفا دریافت تسهیلات بیشتر برای خرید خودرو نیست بلکه نیاز جامعه چیز دیگری است به همین جهت در گذشته اغلب وام هایی که برای خرید خودرودریافت می شد به جای اینکه صرف خرید خودرو شود در بخش های غیر از آن هزینه می گردید .

نماینده لنجان در خانه ملت در ادامه تصریح کرد : برای تاثیر وام خودرو در وضعیت صنعت خودرو باید این تسهیلات مستقیما در حوزه خرید خودرو هزینه شود.

منصوری اظهار داشت :   البته این میزان وام و تسهیلات خرید خودرو صرفا موجب رونق در بازار خودروهای 20 تا 30 میلیونی شود البته در صورتی بهره ها بالا باشد تاثیری در بازار این قبیل خودروها هم نخواهد داشت.

وی  در ادامه با توجه به درخواست شرکتها مبنی بر افزایش قیمت خودرو تاکید کرد :  در صورتی قیمت خودرو افزایش یابد نه تنها این امکانات و شرایط تسهیلاتی تاثیری در بازار خودرو نخواهد داشت بلکه پیش بینی می شود تقاضا در بازار خودروهای دست دوم افزایش یابد.

وی همچنین کاهش سود سپرده ها و تسهیلات بانکی را نیز اقدام خوبی دانست و گفت :  باید بیش از این نرخ بهره بانکی کاهش یابد این در حالی است که در دنیا این نرخ بهره تک رقمی است بنابراین در صورتی که باید نرخ سود  سپرده ها حداقل 15 درصد و نرخ بهره تسهیلات برای تولید کننده 10 درصد شود قطعا این تصمیم شوک جدی را در بخش تولید ایجاد خواهد کرد.

وی گفت : در صورتی که شرایط برای حضور سرمایه گذار خارجی در صنعت خودرو فراهم شود می توان میزان وابستگی شرکتهای خودروساز را به تسهیلات بانکی کاهش داد.

 

 

 

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"