کد خبر: ۳۰۸۱۵۵
تاریخ انتشار: ۰۸:۱۵ - ۰۳ خرداد ۱۳۹۴
به گزارش خبر خودرو، دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازی کشور گفت : متاسفانه شرایط نقدینگی قطعه سازان بسیار نگران کننده است و با وجود تلاش های لازم تاکنون قادر به دریافت مطالبات خود نشده اند.

وضعیت نگران کننده نقدینگی در واحدهای قطعه سازی کشور

به گزارش خبر خودرو، دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازی کشور گفت : متاسفانه شرایط نقدینگی قطعه سازان بسیار نگران کننده است و با وجود تلاش های لازم  تاکنون قادر به دریافت مطالبات خود نشده اند.

آرش محبی نژاد در گفتگو با خبرنگار خبر خودرو ، افزود : هم اکنون بسیاری از شرکتهای قطعه سازی چه در قالب بدهی معوقه ارزش افزوده و چه به صورت بدهی عادی و جاری مطالباتشان  را دریافت نکرده اند که در صورتی که این شرایط ادامه یابد به  زودی به بحران در قطعه سازی و تعطیلی خطوط در واحدهای قطعه ساز منجر خواهد شد.

وی در ادامه با توجه به احتمال همکاری خودروسازان با شرکتهای اروپایی و آمریکایی در خصوص تدوام همکاری با خودروسازان چینی اظهار داشت : در صورتی که عمق همکاری خودروسازان با شرکتهای چینی زیاد باشد و به صورت میان مدت و بلند مدت در این بخش سرمایه گذاری کرده باشند یقینا زیان خواهند کرد زیرا در صورت به نتیجه رسیدن توافقات و رفع تحریم ها موجب افزایش انتظارات جامعه شده و مصرف کنندگان کیفیت مناسب و کالای خوب را مطالبه خواهند کرد.

وی افزود : البته کیفیت حق مردم است در حالی که مشارکت با چینی ها و عرضه کالاهای چینی پاسخ گوی ذائقه و سلیقه بازار ایران که جزء کشورهای نسبتا قدیمی در تولید خودرو است و حداقل از چین به لحاظ قدمت در تولید و توان تخصصی بالاتر است نخواهد بود.

وی تاکید کرد : به خودروسازان توصیه می شود که نحوه همکاری شان را با چینی به کوتاه مدت نمایند مگر آنکه طرف چینی منافع ملی خاصی را برای قطعه سازان و خودروسازان در نظر بگیرد به طوری که تولید محصولاتی با دانش فنی چین و یا برندهای چینی مزیت نسبی خاصی نسبت به سایر تولیدات داشته باشد.

دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازی کشور اظهار داشت : در صورتی که اقدام صورت نگیرد در بلند مدت خودروسازان و قطعه سازان  متضرر خواهند شد به جهت اینکه خودرویی که وارد می شود به صورت قطعات CKD بوده و طبعا بخشی از بازار توسط قطعه سازان چینی تامین خواهد شد و  به مرور خودروساران بازار خودرو را از دست خواهد داد زیرا زمانی که تحریم ها حذف شود و در شرایط پسا تحریم قرار بگیریم ذائقه مردم خودروی چینی نخواهد بود و به جهت اینکه بازار باز است شاهد خودروسازان معتبر اروپایی خواهیم بود بنابراین خودروسازانی که  مشارکت های کلیدی با شرکتهای معتبر خارجی  اروپایی و امریکایی داشته باشند مسلما در بازار موفق تر خواهند بود.

محبی نژاد در خصوص راهکار حفظ چینی ها در بازار ایران گفت : قطعا باید با قطعه سازان ایرانی صحبت کنند و نسبت به تعمیق ساخت داخل در تولید را داشته باشند و بالای 60 درصد از قطعات خودروهایشان را از داخل تامین کنند و خودشان سرمایه گذاری مستقیم در صنعت خودرو ایران داشته باشند و اگر مجموعه این کارها را انجام دهند و با دانش فنی که البته خودشان ندارند و از کشورهای معتبری دیگر دریافت کردند وارد و در ایران پیاده شود ممکن است بتواند با شرکتهای صاحب برند و نام رقابت کنند.

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"