کد خبر: ۳۰۸۱۸۳
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۸ - ۰۳ خرداد ۱۳۹۴
به گزارش خبرخودرو ، انتخاب آذربایجان شرقی در سالهای اخیر به عنوان پایلوت صادرات به کشورهای اروپایی، آسیای میانه و قفقاز، توسعه صنعت بین الملل حمل و نقلی استان را شتاب جدیدی بخشیده است.

حرکت روبه رشد آذربايجان شرقي در توسعه ناوگان باري

به گزارش خبرخودرو ، انتخاب آذربایجان شرقی در سالهای اخیر به عنوان پایلوت صادرات به کشورهای اروپایی، آسیای میانه و قفقاز، توسعه صنعت بین الملل حمل و نقلی استان را شتاب جدیدی بخشیده است.

امروزه آذربایجان شرقی با داشتن نزدیک به 30 هزار دستگاه وسیله نقلیه سنگین و کامیون بعد از تهران رتبه دوم کشوری را دراین زمینه به خود اختصاص داده است.

رئیس انجمن صنفی رانندگان آذربایجان شرقی می گوید: هم اکنون در استان سه واحد تولید کامیونهای باری راه اندازی شده است و دولت باید تسهیلات لازم را با در نظر گرفتن امتیازاتی به خرید کامیونهای ساخت داخل اختصاص دهد تا هم به رونق صنعت کامیون سازی داخلی کمک شود و هم شاهد بالا رفتن کیفیت ساخت و عرضه کامیونهای داخلی در مقابل مشابه خارجی باشیم که این امر درنهایت به اقتصاد مقاومتی نیز یاری می رساند .

تاج الدینی می افزاید: صنعت حمل و نقل باری در شکوفایی اقتصاد نقش مهمی دارد به طوریکه اکنون در آذربایجان شرقی 50 هزار نفر به طور مستقیم و 50 هزار نفر نیز به طور غیر مستقیم در صنعت حمل و نقل باری فعال هستند و اگر به طرح های تشویقی چون اعطای تسهیلات کم بهره و بازنشستگی دست اندرکاران این صنعت توجه بیشتری شود چرخ این صنعت بهتر خواهد چرخید .

کمالی رئیس کانون صنفی شرکت های حمل و نقل داخلی آذربایجان شرقی هم می گوید: در حال حاضر 280 شرکت حمل و نقل بار در استان فعالیت دارند و در سالهای اخیر برخی از شرکت های حمل و نقل بار استان با خرید کامیونهای اروپایی و بکار اندازی آنها در خطوط حمل و نقل داخلی و خارجی در پویایی این صنعت نقش مهمی ایفا کرده اند.

اما مدیرکل حمل و نقل و پایانه های آذربایجان شرقی می گوید: متاسفانه برای نوسازی ناوگان حمل و نقل باری این استان قدم های اساسی برداشته نشده است و در واقع وضع ناوگان باری استان چندان مطلوب نیست .

باقرجوان می افزاید: از نزدیک به 30 هزار کامیون و وسیله نقلیه سنگین موتوری حدود 13 هزار و 500 دستگاه کامیون فرسوده در ناوگان باری آذربایجان شرقی فعالند و این استان در فرسودگی ناوگان باری کشور پیشتاز است.

وی اضافه می کند: اکنون 3 هزار و 500 دستگاه کامیون فرسوده استان بیش از 40 سال کارکرد دارند و این معضل به یکی از چالش های پیش روی صنعت حمل و نقل استان تبدیل شده است .

باقرجوان می گوید: مصرف سوخت کامیون های فرسوده بالاست و علاوه بر آن آلودگی هوا و بخشی از ترافیک سنگین جاده های مواصلاتی کشور نیز به پایین بودن بازده این کامیونها بر می گردد .

مدیرکل حمل و نقل و پایانه های آذربایجان شرقی می افزاید: حجم ناوگان باری آذربایجان شرقی سالانه 19 میلیون تن و این استان یکی از سه مرکز بزرگ دارنده صنعت حمل و نقل پویای کشور است که توان جابجایی 55 میلیون تن بار را داراست.

باقرجوان می گوید: با این وصف بخشی از کامیون های جدید و مدرن آذربایجان شرقی به صنعت حمل و نقل بین المللی پیوسته اند که در حمل و نقل بار از گمرکات کشور به کشورهای همسایه و اروپا نقش قابل توجهی دارند .

وی در ادامه با یادآوری لزوم نوسازی ناوگان حمل و نقل استان می افزاید: کارشناسان صنعت حمل و نقل استان به این نتیجه رسیده اند که حتی اگر کامیونهای مدرن بارکشی با استاندارد روز اروپا خریداری و دولت بصورت مجانی آنها را در اختیار رانندگان باری قرار دهد، هزینه خرید ناوگان نو از طریق مابه التفاوت میزان سوخت مصرفی قابل بازگشت است.

مدیر یکی از شرکتهای حمل و نقل می گوید: لیزینگ ها و هلدینگ هایی که به فروش اقساطی کامیون می پردازند معمولا با بهره بالا به عرضه کامیون مبادرت می کنند و کامیونداران توان خرید و بازپرداخت اقساط و بهره آنها را ندارند و بهترین روش برای نوسازی ناوگان حمل و نقل باربری آذربایجان شرقی تشکیل شرکت های حمل و نقل و استفاده از تسهیلات کم بهره دولتی است .

جوادی می افزاید: کشاندنِ پای سرمایه گذاران به این بخش و شریک کردن راننده در کامیون می تواند به نوسازی ناوگان باری کمک شایانی کند.

وی اضافه می کند: با اینکه آذربایجان شرقی یکی از مراکز فعال در صنعت حمل و نقل باری کشور است، پایانه های مجهزی در این استان شکل نگرفته اند و تنها پایانه تبریز نیز در غرب این شهر قرار دارد در حالیکه با احداث پایانه مجهز در شرق شهر هم می توان در توزیع بار بین رانندگان رضایت همه آنها را بدست آورد .

معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی می گوید: جلساتی برای بررسی راهکارهای نوسازی ناوگان حمل و نقل باربری استان با حضور استاندار و مدیران مربوط برگزار شده که تشکیل کمیته نوسازی ناوگان فرسوده آذربایجان شرقی از نتایج آن است.

پور مهدی می افزاید: آذربایجان شرقی در ناوگان حمل و نقل کشوری از گذشته نقش برجسته ای داشته است و وجود چند گمرک فعال در استان که سابقه برخی از آنها به 70 سال می رسد در رونق و پویایی صنعت حمل و نقل استان مهم بوده است .

وی اضافه می کند: در جلساتی که با انجمن های صنفی رانندگان و شرکت های حمل و نقل برگزار کردیم در تلاشیم با ایجاد راهبردهای لازم و ارائه تسهیلات بانکی ، کامیون داران فرسوده را به خرید و بکارگیری کامیونهای جدید باری ترغیب کنیم و دراین زمینه از ظرفیت کامیون سازی داخلی کشور نیز سود می جوییم .

 

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"