کد خبر: ۳۰۸۳۵۴
تاریخ انتشار: ۱۴:۱۸ - ۰۳ خرداد ۱۳۹۴
مهر:  روز گذشته به دنبال تماس تلفنی دهیار روستای «تازه ران» از توابع بخش جاپلق شهرستان ازنا مبنی بر حمل و نگهداری پنج توله گرگ توسط یکی از چوپانان این روستا بلافاصله مأمورین یگان حفاظت این اداره در محل حاضر شدند.


پس از حضور در محل مشاهده شد که چوپان ناآگاه این روستا پس از تخریب لانه گرگ پنج توله گرگ تازه متولد شده را در یک کیسه نگهداری و از شاخه درختی آویزان کرده است.


 
منصور درویشی رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ازنا با اعلام این خبر به مهر گفت: پس از بازجویی چوپان با توجه به اینکه زمان زیادی از جدایی توله ها از مادر نگذشته بود به اتفاق اهالی روستا پنج توله گرگ در محل لانه خود واقع در کوهستان مهسران رهاسازی شد.

وی افزود: پس از کنترل به وسیله دوربین دوچشمی خوشبختانه مشاهده شد که ماده گرگ یک ساعت پس از رها شدن توله ها به لانه برگشته و پنج توله اش را به محل دیگری منتقل کرد.


 
درویشی گفت: نکته جالب توجه این است که دربازجویی ها چوپان اعلام کرده که من احتمال می دادم که این توله  گرگ ها پس از بالغ شدن به گله های ما حمله ور می شوند و گوسفندان و احشام ما را تلف می کنند.

وی ادامه داد: البته فرد متخلف نیز تاکید کرده که تصمیم داشته توله گرگ ها را تحویل اداره حفاظت محیط زیست شهرستان بدهد تا توسط آن اداره تیمارداری و مراقبت شوند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ازنا با ابراز اطمینان به کشاورزان و دامداران یادآور شد: سازمان حفاظت محیط زیست از دامداران و کشاورزان در مقابل آسیب ناشی هجوم حیوانات وحشی حمایت می کند.


 
درویشی با یادآوری اینکه طبیعت جایگاه حیات و مأمن انسان و بی شک آفرینش هیچ موجودی بی دلیل نبوده است تصریح کرد: حیوانات و همه موجودات زنده هستی به صورت زنجیره وار به هم متصل و وابسته اند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ازنا با بیان اینکه چوپان ناآگاه ابراز ندامت کرده و از عمل خود بسیار پشیمان شده است، از اهالی روستای تازه ران به خصوص دهیار روستا که با حساسیت فوق العاده ای، موضوع آزاد سازی توله گرگ ها را پیگیری کرده، تشکر کرد.

وی گفت: بررسی این واقعه نشان می دهد برگزاری کارگاه های آموزشی زیست محیطی دهیاران در سال جدید توسط کارشناسان این اداره در خصوص آگاهی و همکاری دهیاران روستاها بی تأثیر نبوده است.  
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"