کد خبر: ۳۰۸۳۶۸
تاریخ انتشار: ۱۵:۱۳ - ۰۳ خرداد ۱۳۹۴
مهر: علی لاریجانی پیش از ظهر امروز در مراسم تجلیل از جانبازان مجلس شورای اسلامی که به مناسبت سالروز آزادی خرمشهر برگزار شد، با اشاره به تجربه دوران دفاع مقدس در استفاده از نیروهای مکتبی، اظهار داشت: نقطه اصلی توفیق ما در دفاع مقدس به خاطر این بود که از حضور نیروهای مکتبی که جنگ را به عنوان یک وظیفه دینی قبول کرده بودند، برخوردار بودیم.

وی افزود: در ابتدای جنگ دچار شرایط خاصی شدیم که رئیس‌جمهور کشور وفایی به نیروهای مکتبی نداشت و نیروهای حزب‌اللهی را از جنگ جدا می‌کرد؛ بنی‌صدر حتی حاضر نبود سلاح‌های متعارف را در اختیار سپاه قرار دهد و این نیروها در شرایط مشقت‌باری در جنوب دفاع می‌کردند.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: پس از عزل بنی‌صدر از فرماندهی کل قوا و ریاست جمهوری، فضا به سمت تکیه بر نیروهای مذهبی تغییر کرد و جبهه‌ها از نیروهای فداکار انقلاب مملو شد؛ فرماندهان جنگ ما، نیروهای فداکار انقلابی شدند و اینها باعث شد تا با تاکتیک‌های بومی توانستیم حصر آبادان را بشکنیم و فتح خرمشهر را رقم بزنیم، در حالی که پیش از آن پیشرفت قابل توجهی نداشتیم.

لاریجانی تاکید کرد: وقتی فضای سیاسی کشور عوض شد، این پیروزی‌ها پشت سر هم پیش آمد و در فاصله کوتاهی حصر آبادان شکسته شد و بعد از آن نیز خرمشهر آزاد شد که این یک قله در پیروزی‌های دفاع مقدس بود و سرنوشت جنگ در آنجا رقم خورد؛ این یک تجربه ارزشمند بود که تکیه بر نیروهای بومی و استقامت، برای کل انقلاب ثمرات بزرگی دارد و شرایط را عوض می‌کند.

ضرورت استفاده از تجربیات دفاع مقدس در مصاف منطقه‌ای و بین‌المللی

وی در ادامه با طرح این سئوال که آیا امروز در مصافی که در صحنه منطقه‌ای و بین‌المللی داریم، باید از این تجربه‌ها استفاده کنیم یا خیر؟ اظهار داشت: امروز مصاف سنگینی در عرصه بین‌المللی داریم که مساله هسته‌ای است و در حوزه منطقه‌ای و در عرصه اقتصاد نیز مصاف سنگینی داریم که بدون توجه به گذشته، نمی‌توان از این مرحله خارج شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اینکه رهبری معظم انقلاب بر موضوع اقتصاد مقاومتی تاکید مکرر می‌کنند و می‌فرمایند که نیاز به حرکت مجاهدانه در این زمینه داریم، این نشان می‌دهد که تلقی ما از این شرایط باید این‌گونه باشد؛ البته تاکتیک‌ها متفاوت است و در عرصه هسته‌ای باید از دیپلماسی استفاده کنیم، اما رویکرد ما باید استفاده از تمام ظرفیت‌ها برای پیشبرد کارها باشد.

لاریجانی به طور مشخص به شرایط منطقه اشاره کرد و گفت: منطقه ما در شرایطی قرار دارد که با موجوداتی وحشی طرف هستیم که فقط بلدند دیگران را تکفیر کنند و تیغ بکشند؛ این یک واقعیت زشت برای جامعه اسلامی است.

وی تصریح کرد: امروز در سوریه، یمن و عراق وضع به گونه‌ای است که اینها به جای ایستادن در برابر آمریکا و صهیونیست‌ها، تیغ را به روی برادران خود کشیده‌اند و این نشان می‌دهد که راهی را که امام(ره) پیش‌روی ما گذاشت، یک سرمایه است که بر اساس آن باید به خودمان تکیه کنیم و استقامت داشته باشیم.

حضور جانبازان و آزادگان در مجلس یک افتخار است

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه برگزاری چنین نشست‌هایی را زمینه‌ساز توجه نسبت به تجربیات گذشته خواند و تاکید کرد: اگر این‌گونه شود، خداوند برکات خودش را شامل حال همه ما می‌کند.

لاریجانی ادامه داد: این یک افتخار برای مجلس است که تعداد قابل توجهی از نمایندگان و کارکنان از رزمندگان، جانبازان و آزادگان هستند؛ این نشان می‌دهد که حرکت جمهوری اسلامی به سمتی است که تمامی مسائل مهم کشور را بر دوش کسانی قرار می‌دهد که از سابقه فداکاری در راه انقلاب برخوردارند.

وی ادامه داد: این افراد در یک آزمون مهم و سرنوشت‌ساز شرکت کرده و مدال ایثارگری بر سینه آنها قرار دارد و این یک حرکت سنجیده است که در قوای سه‌گانه از نیروهای فداکار در راه انقلاب استفاده شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: اقدامات مجلس در قبال فداکاری این عزیزان، گام کوچکی است و شاید یکی از اقدامات مهم، تصویب قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران بوده که همه ایثارگران در کشور از آن بهره‌مند شوند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"