کد خبر: ۳۰۸۵۴۰
تاریخ انتشار: ۱۳:۴۹ - ۰۴ خرداد ۱۳۹۴
مهر: دکتر سید حسن هاشمی در پنجمین جلسه شورای سلامت دهان با بیان اینکه اکثر ما ایده آلیست هستیم گفت: طبیعی است که هیچ کار جمعی، بدون نقص نیست یا اینکه به گونه ای نیست که تمام خواسته ها محقق شود.

وی افزود: اگر روند جلسات شورا را پیگیری کنیم متوجه پیشرفت بسیار مثبتی در این زمینه می شویم چرا که عادت کردیم با هم فکر کنیم و تصمیم بگیریم و در صورت استمرار این جلسات، همکاران و مردم از برکات این تصمیمات بهره مند می شوند.

وزیر بهداشت در باره گسترش دانشگاه ها گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی تصمیم بسیار مهمی را گرفت که دانشگاه و دانشکده جدیدی جدا از نیازهای هر استان تأسیس نکنیم و به کیفیت دانشگاه های موجود توجه ویژه داشته باشیم و امیدواریم که در دانشگاه آزاد و وزارت علوم نیز این تصمیم اجرا شود.

هاشمی بیان داشت: وضعیت آموزش دندانپزشکی در کشور هرگز به گونه ای نیست که فکر کنیم دیگر نیازی به پیشرفت نداریم بلکه همیشه باید مردم را مد نظر داشته باشیم.

وزیر بهداشت با بیان اینکه روسای دانشگاه ها در گذشته مسوولیت بهداشت و نیز درمان را به عهده داشتند افزود:  در بسیاری از موارد،  توسعه مراکز درمانی و بهداشتی فدای توسعه فضاهای آموزشی می شد و منابعی که باید در احداث بیمارستان و مراکز بهداشتی هزینه می شد به توسعه دانشگاه اختصاص یافت.

وی ادامه داد: بین دانشگاه ها نیز رقابتی به لحاظ دارا بودن دانشکده و پژوهشکده ایجاد شده بود که در حال حاضر هم وجود دارد و مجلس و دولت نیز برای آن اعتباری در نظر نمی گرفتند بنابراین در مورد دندانپزشکی و پزشکی نباید این اشتباه را تکرار کنیم.

هاشمی با اشاره به اینکه با هیاهوهای ایجاد شده باور کرده بودم که ۲۰ هزار نفر پزشک عمومی بیکار داریم اضافه کرد: ما با پرداختی های ماهانه ۱۵ و ۱۷ میلیون که گاهی مورد انتقاد اعضای کمیسیون بهداشت مجلس نیز بود تلاش خود را برای حضور این پزشکان در مناطق محروم بکار گرفتیم.

وزیر بهداشت افزود: با وجود پرداخت های مناسب به پزشکان شاهد بودیم که تنها حدود ۱۵۰۰ پزشک عمومی اعلام آمادگی کردند و این خود می تواند به این معنی باشد که یا پزشک عمومی نداریم و یا آنها تنها شماره نظام پزشکی دارند و دیگر پزشک نیستند.

وی اظهار داشت: در حال حاضر افرادی برای تحصیلات به خارج از کشور می روند و پس از دریافت مدرک به کشور باز می گردند که نمی توان به آنها بی توجه بود و آنها را محدود به یک آزمون ملی کرد.

هاشمی ادامه داد: نباید تمام راه ها را برای این افراد ببندیم و لازم است که راه های دیگری برای بکارگیری این افراد در نظام سلامت مانند دوره های آموزشی و یا مهارت آموزی در نظر بگیریم.

وزیر بهداشت تأکید کرد: مهم تر از برنامه ریزی برای بکارگیری افرادی که در خارج از کشور تحصیل می کنند این است که بتوانیم پیشگیری کنیم و بخش خصوصی را به تأسیس دانشگاه و دانشکده ها تشویق کنیم.

هاشمی گفت: باید با تشویق بخش خصوصی بتوانیم در مناطقی مانند دبی، کردستان عراق، ترکیه و کویت دانشگاه داشته باشیم در همین زمینه نیز ایرانیان نیز می توانند در این مراکز تحصیل کنند.

وزیر بهداشت خاطر نشان کرد: واقعیتی که وجود دارد این است که در آینده با موج بیش از ۲ هزار نفری تحصیلکردگان خارج از کشور مواجه هستیم که باید فکری اساسی در این زمینه صورت گیرد.

وی تاکید کرد: در حوزه بهداشت و درمان می توان مجموعه هایی را ایجاد کرد و امور اجرایی را به آنها سپرد اگر برنامه ای جهت احداث ۳ هزار کلینیک داریم یک مجموعه بتواند آن را انجام دهد.

هاشمی افزود: ما می توانیم مکان و وسایل را در اختیار این مجموعه ها قرار دهیم و مواد اولیه و تهیه پرسنل نیز بر عهده این مجموعه ها باشد  و ما از آنها خرید خدمت را انجام می دهیم.

وزیر بهداشت تصریح کرد: در حوزه بهداشت نیز می توان همین روند را انجام داد ضمن اینکه در قالب برنامه مشترکی که با وزارت آموزش و پرورش داریم این خدمات را می توان واگذار کرد تا ما به وظیفه اصلی خود که نظارت است برسیم و در قالب بررسی های تصادفی در مدارس، میزان تاثیرات این طرح را ارزیابی و رصد کنیم.

هاشمی افزود: باید روی مدل خرید خدمت در روستاها و شهرها فکر کنیم همان طور که داروخانه ها در روستاها را به بخش خصوصی واگذار کردیم می توان برای بهبود کیفیت و ارائه خدمات هر چه بهتر دندانپزشکی این مراکز را به بخش خصوصی اختصاص دهیم.

وزیر بهداشت با تاکید بر ایجاد و تقویت کمیته ای در شورای سلامت دهان به منظور آموزش همگانی در حوزه بهداشت دهان و دندان خاطر نشان کرد: سعی کنیم در دندانپزشکی محور اصلی بر بهداشت و آموزش باشد و لازم است که یک پیوست رسانه ای داشته باشیم در غیر این صورت مردم بهداشت دهان و دندان را رعایت نمی کنند و با آسودگی خاطر از وجود طرح تحول سلامت در حوزه دهان، هزینه هایی را به دولت تحمیل می کنند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"