کد خبر: ۳۰۹۰۶۰
تاریخ انتشار: ۲۳:۰۹ - ۰۷ خرداد ۱۳۹۴

باشگاه خبرنگاران: برخی منابع روز پنجشنبه اعلام کردند کمک دفاعی آمریکا به رژیم صهیونیستی پس از سال 2017 احتمالا افزایش خواهد یافت.

خبرگزاری رویترز در گزارشی به قلم دن ویلیامز نوشت:برخی منابع روز پنجشنبه اعلام کردند کمک دفاعی آمریکا به اسرائیل پس از سال 2017 احتمالا افزایش خواهد یافت که این مسئله احتمالا با تلاش های واشینگتن برای فرو نشاندن نگرانی‌های متحد خود به علت تلاش های دیپلماتیک هسته ای با ایران ارتباط دارد. بسته کمکی فعلی به ارزش سه میلیارد دلار در سال 2017 منقضی می شود.

یک مقام آمریکایی که خواست نامش فاش نشود، در گفتگو با رویترز اعلام کرد مذاکره کنندگان به دستیابی به یک توافق جدید نزدیک هستند که پرداخت های سالانه را به طور متوسط به بین سه میلیارد و 600 میلیون دلار تا سه میلیارد و 700 میلیون دلار افزایش خواهد داد.

یک مقام صهیونیست نیز کمک پیش بینی شده را بین سه میلیارد و 500 میلیون دلار و چهار میلیارد دلار اعلام کرد.

این مقام با اشاره به محدودیت‌های در دست مذاکره درخصوص برنامه هسته‌ای مورد مناقشه تهران که اسرائیل آن را ناکافی دانسته است، گفت: آنها (آمریکا) پس از عصبانیت ما درباره توافق با ایران، تلاش می کنند آتش را خاموش کنند.

سخنگوی موشه یعلون، وزیر دفاع اسرائیل در پاسخ به پرسشی درباره آمار کمک های آمریکا اعلام کرد: این موضوعی نیست که به تازگی مورد بحث قرار گرفته باشد. وی توضیحات بیشتری ارائه نکرد.

دولت قبلی آمریکا در سال 2007 یک قرارداد 10 ساله با اسرائیل امضا کرد که 30 میلیارد دلار در اختیار اسرائیل قرار می دهد که بیشتر آن باید در زمینه کالاهای نظامی آمریکایی هزینه شود. آمریکا صدها میلیون دلار دیگر برای سامانه های دفاع موشکی اسرائیل اختصاص داده است.

یک سال پیش که گفتگوها درباره بسته کمک های جدید در جریان بود، یک مقام آمریکایی اعلام کرد اسرائیل به دنبال یک افزایش قابل توجه است ولی بعید است دولت باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا، که گرفتار کاهش هزینه های داخلی است، با آن موافقت کند.

از آن زمان، آمریکا و پنج قدرت دیگر جهان به مذاکرات با ایران ادامه داده اند و سی ام ماه ژوئن را به عنوان ضرب الاجلی برای دستیابی به یک توافق نهایی تعیین کرده اند.

نگرانیهای اسرائیل درباره دیپلماسی، از سوی رهبران عرب منطقه خلیج فارس تکرار شده است که اوباما چهاردهم ماه مه میزبان آنها بود و تلاش کرد با پیشنهاد تقویت امور دفاعی، به آنها مجددا اطمینان خاطر دهد.

چنین کمک هایی به اعراب خلیج فارس اغلب منادی افزایش کمک به اسرائیل بوده است. دولت های متوالی در آمریکا وعده داده اند «برتری کیفی» نظامی اسرائیل را در منطقه حفظ خواهند کرد.

مقام آمریکایی در پاسخ به پرسشی در این خصوص که آیا افزایش پیش بینی شده کمک های دفاعی به اسرائیل با مذاکرات اخیر واشینگتن با ایران و کشورهای عرب خلیج فارس ارتباط دارد یا خیر، گفت: می تواند (ارتباط داشته) باشد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
طراحی و تولید: "ایران سامانه"