کد خبر: ۳۱۳۹۸۶
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۹ - ۰۹ تير ۱۳۹۴

توسعه همه جانبه و پايدار از ضرورت هاست

به گزارش گروه صنعت خبر خودرو، معاون اول رئیس جمهور گفت: با توجه به چالش های متعدد پیش روی کشور، موقعیت ایران در منطقه نسبت به کشورهای منطقه ، رفاه مردم و چالش بیکاری قشر تحصیل کرده، توسعه همه جانبه و پایدار کشور از ضرورت های جدی است که پیشران این توسعه صنعت کشور خواهد بود.

اسحاق جهانگیری در همایش روز صنعت و معدن افزود: صنعتی شدن فقط فعالیت صرف اقتصادی نیست بلکه عوامل بسیاری مانند مولفه های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی باید با چیدمان مناسبی کنار هم قرار گیرند تا حرکت صنعتی شتاب گیرد و صنعتی شدن شکل گیرد.

وی اضافه کرد: ‌سیاست های خارجی ، فرهنگی و همچنین سیاست های اقتصادی مناسب با صنعتی شدن مجموعه عواملی است که می تواند ما را به این نقطه برساند.

جهانگیری گفت: تهیه راهبرد صنعتی به این معنی است که با آسیب شناسی گذشته چیدمان جدیدی از مجموعه عوامل دخیل در صنعتی شدن کنار هم قرار گیرد، وظایف دولت مشخص شود و گفته شود که بخش خصوصی و نهادهای برگرفته از بخش خصوصی قرار است در این راهبرد چه وظایفی را بر عهده داشته باشد.

معاون اول رئیس جمهور گفت: اگر فکر کنیم قادریم سیاست های خارجی را به گونه ای دیگر تنظیم کنیم و سیاست های فرهنگی ما به گونه ای باشد که ارتقاء فرهنگی و مالکیت فکری در آن لحاظ نشده باشد آن وقت صنعتی می شویم، اشتباه است.

آقای جهانگیری گفت: باید در این باره به تامین مالی بنگاه های صنعتی و اقتصادی به طور جدی بپردازیم .

وی با بیان اینکه دهه 80 فرصت بی نظیر برای صنعتی شدن ایران بود گفت: بخشی از این زمان از دست رفت و بخشی از سوء مدیریت ها موجب شد اقداماتی بر ضد صنعتی شدن صورت گیرد.

جهانگیری برخورداری از منابع متعدد معدنی و مواهب طبیعی ، نیروی جوان تحصیل کرده ، موقعیت جغرافیایی و برخورداری از 70 درصد جمعیت کشور در سن کار را از مزایایی برشمرد که می توان با استفاده از آنها گام های اساسی را برای صنعتی شدن کشور برداشت.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به وجود ثبات در ایران با وجود واقع شدن در منطقه پرآشوب گفت: صنعتی شدن به زیرساخت ها نیاز دارد که البته برخی از این زیرساخت ها در سالهای گذشته شکل گرفت و به ویژه در حوزه بنادر، راهها و صنایع سنگین کشور گام های خوبی برداشته شد.

جهانگیری حجم بالای درآمدهای ارزی 950 میلیارد دلاری را در فاصله سالهای 84 تا 92 از فرصت های تاریخی برای صنعتی شدن کشور بیان کرد.

وی در عین حال گفت: انسان غصه دار می شود وقتی می بیند آثار این درآمدها نه تنها ما را به سمت تولید و درآمدزایی بیشتر پیش نبرد بلکه در مواردی ما را با مشکل مواجه کرد.

جهانگیری گفت: رئیس جمهور در سخنانش گفت که واردات کشور در سال های 84 تا 92 حدود 700 میلیارد دلار بود که برخی فکر کردند این حرف تندی علیه دولت گذشته است.

معاون اول رئیس جمهور افزود: اینکه درآمدهای بالای ارزی در آن مقطع در حساب ذخیره ارزی رفته باشد چنین چیزی ندیدیم زیرا روزی که حساب ذخیره ارزی به صندوق توسعه ملی تبدیل شد موجودی آن صفر بود در حالیکه براساس گزارش دیوان محاسبات اگر بر طبق برنامه عمل می شد باید بیش از 150 میلیارد دلار در حساب ذخیره ارزی موجودی وجود داشت.

جهانگیری گفت: اگر اصرار می کنید که در مقطع سالهای 84 تا 92 واردات کم بوده است مسئولان وقت پاسخ دهند که بقیه ارز کجاست.

وی افزود: با همه این شرایط ، مقطع فعلی شرایط ممتازی برای صنعتی شدن است از این رو باید دولت و بخش خصوصی برای تضمین آینده ایران و نسل جوان با همدلی و همراهی این مسیر را با سرعت به پیش ببرند.

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه حرکت در این مسیر پیش نیازهایی دارد گفت: باید بخش خصوصی توانا و کارآمد میدان دار اصلی اقتصاد شود زیرا در بخش خصوصی ، انسانهای فهیم و تحصیل کرده ای هستند که قادرند تشخیص دهند اینکه مسئولان دولتی دم از بخش خصوصی می زنند آیا از سرنیاز به سمت بخش خصوصی دست دراز می کنند یا آن را باور دارند.

جهانگیری با اشاره به اینکه دولت فعلی بخش خصوصی را باور دارد گفت: وزرای کابینه و بویژه وزیر صنعت از جمله کسانی هستند که باور دارند بخش خصوصی باید میدان دار باشد البته بخش خصوصی هم باید خوب این موضوع را باور کند.

معاون اول رئیس جمهور با تبریک انتخاب هیئت رئیسه اتاق بازرگانی ایران و تهران گفت: اتاق بازرگانی باید بانی تثبیت جایگاه بخش خصوصی در نظام اقتصادی کشور باشد.

وی همچنین گفت: لازمه دولت کارآمد چابک و دولتی که قادر باشد برنامه ریزی و سیاست گذاری کند به خدمت گرفتن ابزارهای مدرن روز است از این رو از ابتدای دولت یازدهم گفتیم دولت الکترونیک را در کشور مستقر خواهیم کرد زیرا مردم نباید برای امورات خود اینقدر درگیر بوروکراسی شوند.

معاون اول رئیس جمهور از بین بردن فساد سیستمی شکل گرفته در کشور را پیش نیاز صنعتی شدن دانست و گفت: یکی از دغدغه های بخش خصوصی واقعی این است که تولید ثروت باید با تلاش و کوشش باشد و این پذیرفتنی نیست که یکی با زد و بند در مدت محدودی چند برابر سود ببرد زیرا این موضوع انگیزه ها را از بین می برد.

جهانگیری گفت: دولت مصمم است و بنده نیز مصمم هستم همه هزینه ها را بپذیریم و این فساد را از بین ببریم که البته شما فعالان نیز باید کمک کنید.

وی با بیان اینکه حاکم بودن ثبات اقتصادی در کشور از جمله وظایف دولت است گفت: اگر دولت دست در خزانه بانک مرکزی نبرد منضبط عمل کند و متناسب با منابع خود بودجه را تنظیم کند ثبات در کشور حاکم می شود.

 

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
طراحی و تولید: "ایران سامانه"