کد خبر: ۳۱۴۰۲۷
تاریخ انتشار: ۰۱:۵۰ - ۱۰ تير ۱۳۹۴

مجله مهر: سریال های مناسبتی ماه رمضان که چندین سال است عنوان «جشنواره» هم برایشان مناسب به نظر می رسد، خوشبختانه چندسالی است که از فضای ماوراء و القای دین و مذهب با توسل به ارواح و امور خارق العاده فاصله گرفته اند. حالا چندسالی است که برخی قید سریال با مضامین دینی در این ماه را زده اند و حتی نمایش شئونات ماه رمضان را نیز از فیلمنامه های خود حذف کرده اند و درمقابل رو به نمایش نوع دیگری از دینداری درقالب سبک زندگی برآمده اند که نمونه بارزش در شب های ماه رمضان ۹۴ سریال «پایتخت۴» است.

جدای از بسیاری اصول مذهبی که دراین سریال بدون اغراق و کلیشه نشان داده شده، شب گذشته به سادگی و روانی هرچه تمامتر احیای یکی از سنت های دیرین اسلامی در قسمت یازدهم پایخت۴ به نمایش گذاشته شد. خواندن خطبه عقد در مسجد.

پایتخت

بعد از کش و قوس زیاد برای ازدواج «بابا پنجعلی» و خانم همسایه به خاطر مرگ همسر «ارسطو» و یکبار به هم خوردن مراسم عقدکنان، بالاخره درحالی که ارسطو برای همسر مرحوم خود بانی برگزاری مراسم افطاری در مسجد شده است، امام جماعت مسجد با سخنرانی درباره سنت ازدواج و آسان گیری در بحث ازدواج، با کسب اجازه از فرزندان این دو، خطبه عقد پنجعلی وخانم همسایه را می خواند.

سنت خواندن خطبه عقد در مسجد، از مراسم ازدواج حضرت علی(ع) و فاطمه(س) به یادگارمانده است. در روایات آمده است بعد از موافقت پیامبر(ص) با خواستگاری علی(ع) از دخترش، پیغمبر(ص) فرمود: «یا على تو زودتر به مسجد برو من نیز بعد از تو مىآیم، تا در حضور مردم مراسم عقد را برگزار كنیم و خطبه بخوانیم.»

برگزاری مراسم عقد درمسجد، سنتی است که در زندگی موجب برکت است و منشاء خیر بسیار، اما متاسفانه به دلیل تغییر سبک زندگی جامعه در سال های اخیر و کمرنگ شدن این سنت، بسیاری از زوج های جوان زندگی خود را با غفلت از این منبع خیر و برکت آغاز می کنند.

آنچه شب گذشته در سریال پایتخت نمایش داده شد، احیای یک سنتِ نیک فراموش شده با چاشنی ازدواج آسان و بی تشریفات، بدون کلیشه های معمول صداوسیما در اینگونه مباحث بود که بیش از همه ذوق و خوش سلیقگی دست اندرکاران سریال را می رساند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"