کد خبر: ۳۱۴۰۵۷
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۴ - ۱۰ تير ۱۳۹۴
به گزارش خبرخودرو، عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت در خصوص علل نارضایتی کنونی مشتریان از کیفیت خودروهای تولیدی اظهار داشت: بحث نارضایتی از کیفیت در مقاطع مختلف متفاوت بوده است. حدودا از یک سال گذشته علت اصلی نارضایتی کیفی مشتریان به افت شدید تیراژ خودروها باز می گردد. در حال حاضر نیز یکی از مشکلات عمده این بخش کاهش شدید تیراژ تولید است که در اثر آن بحث مسائل کیفی در تولید انبوه نیز مطرح می گردد.

صنعت خودروسازی به هیچ وجه درگیر رکود اقتصادی نیست

به گزارش خبرخودرو، عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت در خصوص علل نارضایتی کنونی مشتریان از کیفیت خودروهای تولیدی اظهار داشت: بحث نارضایتی از کیفیت در مقاطع مختلف متفاوت بوده است. حدودا از یک سال گذشته علت اصلی نارضایتی کیفی مشتریان به افت شدید تیراژ خودروها باز می گردد و در حال حاضر نیز یکی از مشکلات عمده این بخش کاهش شدید تیراژ تولید است که در اثر آن بحث مسائل کیفی در تولید انبوه نیز مطرح می گردد.

دکتر کاکایی در گفتگو با خبرنگار خبر خودرو، دیگر مشکل قابل توجه این بخش را عدم نوآوری سازندگان خودرو دانست و اذعان داشت: البته کیفیت یک موضوع نسبی است اما زمانی که انتظارات مشتریان توسط خودروهای فعلی برطرف نمی شود این خلا به صورت نارضایتی کیفی خودنمایی می کند.

وی در ادامه تصریح کرد: به طور مثال 15 سال قبل پراید در مقابل پیکان خودرو ایده آلی به نظر می رسید اما هم اکنون انتظارات از این خودرو به لحاظ ایمنی، میزان مصرف سوخت و ظاهر کاملا متفاوت شده است.

وی در ادامه گفت: لازم به ذکر است که خودروسازان در پاسخ به نیاز مشتریان مبنی بر تولید محصولات جدید به معنای واقعی نه به معنای بزک کردن مدل های قبلی کار خاصی انجام ندادند ازین رو روز به روز بر نارضایتی مشتریان افزوده می گردد.  

عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت با بیان اینکه مردم در سال 2016 خودروهای تولیدی را با این انتظار که مشابه خودروهای رقیب باشند خریداری می نمایند خاطر نشان کرد: خودروسازان به جای اینکه اصول را رعایت نموده و محصولات جدیدی تولید کنند با اعمال یکسری تغییرات سطحی در مدل های قدیمی محصولات خود را تنها با ظاهری متفاوت به بازار عرضه می دارند.

وی افزود: خودروهای تولید شده در سال های اخیر توسط دو غول خودروسازی ایران به لحاظ ایمنی و تجهیزات و میزان مصرف سوخت ارتقای چندانی نیافته اند و طبیعتا این امر نارضایتی مشتریان را به دنبال دارد.

وی در خصوص تاثیرات متقابل صنعت قطعه سازی و تولیدات خودرو در سال های اخیر اظهار داشت: طی 4 سال اخیر تیراژ تولید خودرو متاثر از شرایط اقتصادی و تصمیمات مدیریتی افت قابل ملاحظه ای داشت و اتفاقاتی در صنعت رخ داد که بعضا موجب زیان دهی برخی کارخانه ها از جمله شرکت های قطعه ساز شد و این صنعت را با چالش های بسیاری رو به رو کرد که پیرو این جریان تعدادی از تولید کنندگان قطعه ورشکسته شده و از چرخه بازار خارج گردیدند.

وی ادامه داد: کسانی که از این شرایط دشوار و رقابت سنگین جان سالم به در بردند و همچنان به فعالیت خود ادامه می دهند خود به خود نتوانستند روی بهبود خط تولید سرمایه گذاری نمایند و استهلاک خط تولید فارغ از تولید محصولات جدید، موجب کاهش کیفیت محصولات فعلی نیز گشته است. در حال حاضر استهلاک زیاد بسیاری از خطوط تولید و نیاز شدید به سرمایه گذاری برای نوسازی، ریشه ای ترین مشکل در صنعت خودرو سازی به شمار می رود..

وی گفت: مفهوم نوسازی در صنعت ما گم است و علاوه بر نوآوری نوسازی امکانات هم لازم است. در واقع می بایست هر از چند گاهی از محل ذخیره سود کارخانه به ترمیم خطوط تولید پرداخته شود که طبیعتا با کاهش سود شرکت های تولیدی این سرمایه گذاری ها و نوسازی مقدور نخواهد بود.

وی با بیان اینکه کاهش کیفیتی که هم اکنون با آن دست و پنجه نرم می کنیم نتیجه عمر زیاد ماشین آلات و تجهیزات خطوط تولید است اظهار داشت: فرآیند استهلاک ماشین آلات طی 15 سال گذشته به مرور رخ داده است و حداقل از 3 سال پیش می بایست سرمایه گذاری های جدید صورت می گرفت. 

وی همچنین گفت: متعاقب استهلاک خط تولید نه تنها کالای فعلی با کیفیت پایین تر ارائه می گردد بلکه توان تولید محصولات به روز و با فناوری بالاتر وجود نخواهد داشت و نمی توان در بخش نوآوری مانور داد. ازین موارد می توان به تولید برخی محصولات جدید اشاره کرد که به لحاظ طراحی جدید بوده است اما در تولید انبوه با مشکل روبه رو شده و نارضایتی شدید مصرف کنندگان را در پی داشته است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت خاطر نشان کرد: پیش بینی می گردد که پیرو مسائل پیش رو رقبای صنعت خودروسازی کشور پیش روی کرده و درآمد افراد در این صنعت رو به کاهش گذارد که در این صورت نیاز به سرمایه گذاری های جدید نیز روز به روز بیشتر احساس خواهد شد.

دکتر کاکایی با بیان اینکه اگر تولید کننده از کیفیت محصول خود بکاهد در دنیا قابل قبول نیست تاکید کرد: اینکه قیمت گذاری ها را مسبب افت کیفیت بدانیم عاقلانه نیست چرا که قیمت های تعیین شده تقریبا قیمت بازار بوده و بدیهی است که خودرو ساز به افزایش قیمت تمایل نشان می دهد اما شورای رقابت قیمتی بر اساس متوسط بازار را تعیین می نماید و در این راستا لزوما حفظ ثبات قیمت خودرو بر جریان کیفیت تولید اثر نداشته است بلکه واکنش مدیران به این فرآیند اتفاقات بعدی را در پی دارد. لازم به ذکر است در 4 سال اخیر قیمت ها به نسبت تورم رو به کاهش بود اما شاهد افزایش کیفیت بودیم. در نتیجه واکنش به قیمت گذاری ها و میزان تاثیر آن در کیفیت، تا حدود زیادی به برخورد مدیران این حوزه بستگی دارد.

وی در پایان در خصوص میزان تاثیر پذیری بازار خودرو از رکود اقتصادی چنین گفت: در شرایط فعلی رکود اقتصادی در حوزه خودرو  تاثیر به سزایی  نداشته است و حتی می توان گفت در پاره ای موارد رکود به نفع خودروسازها عمل کرده است. در سال های اخیر تیراژ خودروها به دلایل مختلف از جمله سیاست های مدیریتی و همچنین تحریم ها کاهش یافت اما هیچ موردی مبنی بر ورود خودرو به بازار و فروش نرفتن محصول مشاهده نگردید.

وی افزود: رکود به معنای واقعی یعنی در ازاری کالای تولیدی هیچ تقاضایی موجود نباشد اما در این مدت با وجود نوسانات چنین بازخوردی را در تولیدات صنعت خودرو شاهد نبودیم.

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"