کد خبر: ۳۱۴۷۷۴
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۸ - ۱۴ تير ۱۳۹۴
به گزارش خبرخودرو، مدیر کل دفتر حمل و نقل عمومی و ترافیک شهری سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور در رابطه با عوامل موثر در بهبود وضعیت آلودگی هوای کلان شهر ها اظهار داشت: از ابتدای اجرای قانون بودجه در سال 85، مسئله خروج خودروهای فرسوده، اصلاح سوخت و اصلاح کیفیت خودرو هم زمان مطرح شد و ...

مینی بوس برقی طراحی شده توسط نخبگان دانشگاهی در انتظار حمایت

به گزارش خبرخودرو، مدیر کل دفتر حمل و نقل عمومی و ترافیک شهری سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور در رابطه با عوامل موثر در بهبود وضعیت آلودگی هوای کلان شهر ها اظهار داشت: از ابتدای اجرای قانون بودجه در سال 85، مسئله خروج خودروهای فرسوده، اصلاح سوخت و اصلاح کیفیت خودرو هم زمان مطرح شد و با پیشروی بررسی ها در این زمینه رابطه مستقیم بین این دو مجموعه یعنی کیفیت سوخت و خودرو بیش از پیش نمایان گردید.

دکتر امیر جعفرپور در گفتگو با خبرنگار خبرخودرو با بیان اینکه بدون پیشرفت های هم گام در صنعت خودرو و بهبود کیفیت سوخت حصول نتایج مورد انتظار مقدور نخواهد بود اذعان داشت: در حال حاضر حدود 10 استان کشور از گازوئیل یورو4 با مقدار گوگرد زیر 50  استفاده می نمایند و از طرفی بنزین یورو4 در اکثر جایگاه های کشور در حال عرضه است. همچنین خودرو ساز در تکاپوی اجرای استاندارد یورو 4 به موفقیت های مطلوبی دست یافته است در این میان تا پایان سال استاندارد یورو 3 خودرو سنگین نیز به پایان می رسد و از ابتدای سال بعد خودروهای سنگین می بایست با استاندارد یورو4 تولید گردند.

وی افزود: به نظر می رسد وحدت رویه نسبی پس از 10 سال تلاش و پیگیری در این عرصه رخ داده است و انتظار می رود در سال 95 سوخت و خودروهای تولیدی همگی از استاندارد یورو4 برخوردار شوند.

وی در خصوص وضعیت کنونی سوخت های عرضه شده در کشور تشریح کرد: در حال حاضر سوخت گازوئیل در تعداد  محدودی از جایگاه ها با استاندارد مطلوب عرضه می گردد اما نظر به تعهدات شرکت ملی پالایش و پخش در اتوبوس رانی های درون شهری گازوئیل با استاندارد یورو4 عرضه خواهد شد و طبق مطالعات و برنامه ریزی های صورت گرفته از سوی وزارت نفت در بازه ی زمانی 2 تا 3 ساله سوخت گازوئیل یورو 4 در تمامی جایگاه  های سطح کشور عرضه خواهد شد. 

وی در بحث بنزین با اشاره به اینکه هم اکنون دو پالایشگاه مهم کشور بنزین یورو 4 تولید می کنند گفت: عرضه بنزین یورو4 در اکثر جایگاه های کشور انجام می شود.

وی ضمن اشاره به مشکلات توزیع سی ان جی گفت: متاسفانه برخی از جایگاه داران با خاموش کردن دستگاه نم زدا سوخت گاز را با مقداری رطوبت به مخازن خودرو ها وارد می کنند که این امر افت کیفیت سوخت و استهلاک مخازن خودروها را به همراه خواهد داشت.

وی همچنین از کیفیت نسبی سوخت در عرصه حمل و نقل دریایی و ریلی خبر داد و افزود: می توان امیدوار بود که تا دو سال  آینده علاوه بر تولید سوخت استاندارد و رعایت استاندارد های یورو 4 در تولید خودرو نیز عملیاتی شود.

مدیر کل دفتر حمل و نقل عمومی و ترافیک شهری سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور در رابطه با بکار گیری خودروهای برقی و دیزلی با هدف کنترل آلودگی هوا اظهار داشت: خوشبختانه در قالب مصوبه شورای اقتصاد تلاش شد که در کارگروه های تخصصی خودروهای برقی و دو نیرویی یا هیبریدی در حمل و نقل عمومی مورد بهره برداری قرار گیرد اما در جلسات بعدی شورای اقتصاد این بحث منتفی شد و علی رغم تلاش برای توجه دولت به توسعه ناوگان برقی و دو نیرویی در حال حاضر دولت تمایلی به بررسی این پیشنهاد نشان نداده است.

وی در ادامه از برگزاری همایشی به منظور بررسی خودروهای هیبریدی و برقی با هدف بکار گیری در حمل و نقل عمومی خبر داد و با بیان اینکه تا کنون نتایج مورد انتظار از برگزاری این جلسات و همایش ها حاصل نشده است گفت: نظر به عدم حمایت در این زمینه خودروی برقی نتوانسته جایی در حمل و نقل عمومی باز کند که بالا بودن هزینه های این خودروها به نسبت خودروهای غیر برقی را می توان یکی از عوامل تاثیر گذار در این زمینه دانست.

وی گفت: امید است که با در نظر داشتن وضعیت نا به سامان آلودگی هوا در آینده ای نزدیک شاهد ورود خودروهای هیبریدی و برقی به حمل و نقل عمومی باشیم.

وی در خصوص اقدامات پژوهشی در این زمینه اذعان داشت: به موضوع خودروهای برقی در سطح محدود و در حد ساخت محصول در تحقیقات دانشگاهی و برگزاری مسابقات پرداخته می شود و پژوهش های مستمر نخبگان دانشگاهی در خصوص تولید این قبیل خودروها با جدیت ادامه دارد لازم به ذکر است در همین راستا مینی بوس برقی نیز در سطح تحقیقات و تولید نمونه ساخته شده است اما همچنان حمایتی در خصوص تولید این محصولات صورت نگرفته است.

دکتر امیر جعفر پور عضو کمیته سوخت های زیستی ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی ریاست جمهوری  در خصوص  بررسی پروژه سوخت های زیستی در کشور اذعان داشت: یکی از گزینه های واقعی قابل طرح در خصوص کنترل آلاینده ها بحث سوخت های زیستی است. با اجرایی شدن این پروژه علاوه بر بهره برداری بهینه از مواد بازیافتی قابل تبدیل به سوخت های زیستی سوختی در حد استاندارد های یورو5 و یورو6 تولید خواهد شد که علاوه بر بهبود آلودگی هوا نقش مهمی در افزایش گردش مالی اقتصاد کشور نیز ایفا خواهد کرد.

وی در پایان خاطر نشان کرد: با در نظر گرفتن روند فعلی فعالیت ها در زمینه اصلاخ سوخت امید است با حمایت های دولت در بازه زمانی 4 ساله پروژه سوخت های زیستی مورد بهره برداری قرار گیرد.

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
طراحی و تولید: "ایران سامانه"