کد خبر: ۳۱۵۰۳۸
تاریخ انتشار: ۱۶:۱۲ - ۱۵ تير ۱۳۹۴

 به گفته رئیس اتحادیه هتل‌‌ها و هتل آپارتمان‌های تهران، در حال حاضر 50 هتل در تهران در حال ساخت است.

علی فرخ‌مهر در گفت‌وگو با « دنیای اقتصاد» همچنین اضافه کرد: طبق پیش‌بینی‌های صورت گرفته، نهایتا تا مهرماه سال‌جاری پنج هتل از این 50 هتل، افتتاح می‌شوند.

فرخ مهر در ادامه اظهار کرد: از مجموع این 50 هتل، برآورد می‌شود 5تا 7هتل، 5ستاره باشند و نیز وضعیت 5 هتلی که تا مهرماه به مرحله بهره‌برداری خواهند رسید، به این‌گونه خواهد بود؛ یک هتل 5 ستاره، یک هتل 4ستاره، یک هتل 3 ستاره و همچنین دو هتل آپارتمان.

رئیس اتحادیه هتل‌‌ها و هتل آپارتمان‌های تهران با تاکید بر نیاز کنونی تهران به ساخت 100 هتل، از ساخت و ساز هتل در دیگر شهرستان‌ها نیز سخن راند و گفت: جز تهران، در سایر استان‌ها نیز روند ساخت و ساز دنبال می‌شود که البته این اتفاق در شهرهایی چون مشهد، اصفهان و شیراز به مراتب با قوت بیشتری در حال جریان است.

وی با توجه به نیاز رو به رشد کشور به افزایش ساخت و احداث هتل، بر لزوم تسهیل شرایط برای سرمایه‌گذاران این صنعت تاکید و در همین خصوص از عملکرد سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در این حوزه انتقاد کرد. فرخ مهر تصریح کرد: درحالی‌که بخش خصوصی به شایستگی در این حوزه ایفای نقش می‌کند، لزوم و اصرار سازمان برای تصدی‌گری و دولتی‌سازی امور غیرقابل قبول و در تضاد با اصول خصوصی‌سازی طرح شده در قانون است. 

 وی با اشاره به امضای تفاهم‌نامه با وزارت بهداشت و استقرار مشاوران بهداشتی در هتل‌ها و نیز ساخت یک مجموعه آموزشی با صرف هزینه 20 میلیارد تومان که تا مهرماه به بهره‌برداری خواهد رسید، بر موفقیت‌های اتحادیه هتلداران در بحث استانداردسازی و ارتقای کیفیت هتل‌ها تاکید کرد و ادامه داد: سازمان به روش‌های مختلف و در قالب بخشنامه‌ها و قوانین جدیدی که ابلاغ و صادر می‌کند، سعی در کاهش اختیارات و محدود کردن گستره عمل فعالیت‌های اتحادیه هتلداران دارد که متاسفانه با اهداف و شعارهای‌ آنها در خصوص تقویت صنعت گردشگری کشور از طریق توسعه زیرساخت‌ها در تعارض است و اراده و انگیزه شکل‌گرفته بخش خصوصی را نسبت به آینده روشن این صنعت به واسطه اتخاذ سیاست‌های سازنده و تحول‌آفرین در دولت یازدهم تضعیف می‌کند.

 فرخ مهر در ادامه به تاثیر نتیجه مذاکرات هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی به عنوان عاملی سرنوشت‌ساز در تعیین مسیر حرکت بخش‌های فعال در حوزه گردشگری و به‌طور خاص صنعت هتلسازی پرداخت و توضیح داد: اگر در نتیجه مذاکرات توافقی حاصل شود، قطعا نیاز به ساخت هتل در کشور بیشتر خواهد شد؛ اما در صورتی‌که چنین نشود و توافقی شکل نگیرد، به‌دلیل تداوم تنگناهای اقتصادی، سرمایه‌گذاری در بخش هتل‌سازی بامانع مواجه می‌شود و هتلداران با مشکلات مالی روبه‌رو می‌شوند.

 از حمایت صندوق توسعه خبری نیست

در همین حال اما، شهرام شیروانی، رئیس جامعه هتلداران استان همدان و عضو هیات‌مدیره جامعه هتلداران کشور، روند رو به رشد ورود گردشگران خارجی به کشور را تا حدود زیادی مستقل از نتیجه مذاکرات دانست و  به «دنیای اقتصاد»گفت: آنچه در این زمینه تعیین‌کننده است، رویکرد دولت به بحث گردشگری و تغییر نگاه جهان و افزایش سفر به ایران و به همراه بردن تجربه مثبت اقامت در کشوری است که در دل منطقه‌ای ناامن قرار گرفته و این خود بهترین تبلیغ برای گردشگری ماست؛ گرچه قابل انکار نیست که  توافق هسته‌ای به باز شدن درهای کشور برای ورود سرمایه‌های خارجی و البته ورود بیشتر گردشگران خواهد انجامید.

شیروانی ادامه داد: فراتر از اینها اما، آنچه می‌تواند زمینه‌ساز تحولات و اتفاقات بهتر در گردشگری ایران باشد، حمایت سازمان گردشگری در ارتباط با تسهیل شرایط برای سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های گردشگری و به‌خصوص هتل‌سازی و کوتاه کردن زمان اخذ مجوزهاست. وی همچنین به موضوع ارائه تسهیلات سازمان به هتل‌سازان از محل صندوق توسعه ملی اشاره و اظهار کرد: متاسفانه باوجود اعلام چندباره مسوولان در فراهم بودن شرایط ارائه تسهیلات به پروژه‌هایی که تا 70 درصد پیشرفت فیزیکی داشته‌اند، اظهارات همکاران ما در باب بهره‌مندی از دریافت این خدمات خلاف این موضوع را ثابت می‌کند.

 این عضو هیات‌مدیره جامعه هتلداران کشور در توضیح فعالیت‌های هتل‌سازی در سطح کشور گفت: ساخت هتل‌ها در شهرستان‌ها به کندی پیش می‌رود و بیشتر هتل‌هایی که در خارج از تهران وشهرهایی چون مشهد و شیراز ساخته می‌شوند، هتل‌های 1، 2 و 3 ستاره است. شیروانی افزود: البته باید توجه داشت که تاکید مسوولان کشور برای ساخت و احداث تعداد زیادی هتل‌های 5 ستاره برای تامین نیاز کشور که چیزی حدود 3 برابر تعداد هتل‌های 4 و 5 ستاره موجود است، معطوف به سند چشم‌انداز 20 ساله است که تا سال 1404 باید به آن رسید و در واقع اکنون در آغاز راه هستیم. وی همچنین گفت: در میان ایرانیان، چه آنها که در داخل کشور زندگی می‌کنند و چه ایرانیان خارج از کشور، تعداد سرمایه‌داران علاقه‌مند کم نیست و تنها در صورتی‌که زمینه حمایت‌های دولتی فراهم باشد و سازوکاری نظام‌مند برای توسعه گردشگری احساس کنند با اشتیاق در هتل‌سازی ورود خواهند کرد.

 به گزارش «دنیای اقتصاد»، اگرچه روند ساخت و ساز هتل در نقاط مختلف کشور آغاز شده و دنبال می‌شود، سرعت آن بسیار کندتر از آن چیزی است که بر آن تاکید می‌شود؛ همچنین موضوع ارائه تسهیلات نیز برخلاف اظهارات مکرر مسوولان، نتوانسته رضایت فعالان این حوزه را جلب کند. با این‌همه، فعالان این صنعت همچنان امیدوار و خوش‌بینند و چشم به نتیجه مذاکرات هسته‌ای ایران با 1+ 5 دوخته‌اند که تا چند روز آینده سرنوشت آن روشن خواهد شد. 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
طراحی و تولید: "ایران سامانه"