کد خبر: ۳۱۵۱۵۲
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۸ - ۱۶ تير ۱۳۹۴
به گزارش خبرخودرو، مدیرکل نظارت بر اجرای استاندارد صنایع فلزی در خصوص میزان توجه به شاخص رضايت مشتري در صنعت خودروسازي اظهار داشت: نظر به آيين نامه اجراي قانون حمايت از حقوق مصرف كنندگان خودرو كارگروه حمايت از توليد، مسئوليت نظارت بر حسن اجراي آيين نامه مذكور در حیطه وظایف وزارت صنعت،معدن وتجارت تعریف شده است، لذا ...

کیفیت خودروهای صفر توسط بازرسان وزارت صنعت ارزیابی می شود

به گزارش خبرخودرو، مدیرکل نظارت بر اجرای استاندارد صنایع فلزی در خصوص میزان توجه به شاخص رضايت مشتري در صنعت خودروسازي اظهار داشت: نظر به آيين نامه اجراي قانون حمايت از حقوق مصرف كنندگان خودرو كارگروه حمايت از توليد، مسئوليت نظارت بر حسن اجراي آيين نامه مذكور در حیطه وظایف وزارت صنعت،معدن وتجارت تعریف شده است، لذا موضوع بررسي رضايت مشتريان نيز جزء وظايف اين وزارتخانه بوده و  ارگان مزبور بر اساس دستورالعمل هاي مدون ، نسبت به بررسي اين موضوع و نيز رتبه بندي عرضه كنندگان خودرو اقدام مي نمايد این در شرایطی است که در حال حاضر به شاخص رضایتمندی مشتری در حد مقبول و موثر پرداخته نمی شود.

مهندس پیرایش در گفتگو با خبرنگار خبرخودرو در رابطه با  روندکنترل کیفیت در صنعت خودرو سازی کشور اذعان داشت: بر اساس رويه هاي معمول در سازمان ملي استاندارد، كليه شركتهاي توليد كننده خودرو ملزم به استقرار سيستم مديريت كيفيت بر اساس استاندارد بين المللي ISO 9001 مي باشند كه بر همين مبنا، توليد كنندگان بايد از سيستم كنترلي مدوني جهت بررسي و پذيرش قطعات،مجموعه ها و مواد اوليه در مراحل ورود به كارخانه، و همچنين بازرسي محصول در حين توليد و مونتاژ، برخوردار باشند.   

وی با بیان اینکه مسئوليت بررسي خودروها از لحاظ سطوح كيفي، بر عهده وزارت صنعت،معدن و تجارت مي باشد تصریح کرد: با توجه به وظايف و مسئوليتهاي سازمان ملي استاندارد و نيز بر اساس استانداردهاي جداگانه اجباري ايمني عملكردي تأييد نوع خودرو، اين سازمان تنها به لحاظ وجود سطوح ايمني قابل پذيرش در خودروهاي توليد داخل (مطابق با استانداردها و مقررات الزامي اروپايي)، به بررسي آنها مي پردازد.

وی با اشاره به اینکه خودروهای تولید شده نیز می بایست از فیلترهای استاندارد عبور کنند خاطر نشان کرد: نظارت بر خودرو تكميل شده از دو منظر ايمني و كيفي، مورد بررسي قرار مي گيرد. بدين لحاظ با توجه به رويه هاي اين سازمان و بر اساس ميزان توليد هر محصول ، خودروهاي توليد داخل ملزم به انجام آزمون در رابطه با تعدادي از استانداردهاي جداگانه اجباري و احراز انطباق با الزامات آنها بوده و بدين ترتيب از لحاظ ايمني مورد بررسي قرار مي گيرند.

وی افزود: در خصوص بحث کیفی، نظارت بر محصول تكميل شده بر اساس دستورالعملهاي ارزيابي و آديت خودرو كه از جانب وزارت صنعت،معدن و تجارت تدوين گرديده صورت می پذیرد و از طريق شركت هاي بازرسي معتمد آن وزارتخانه امور کنترل و نظارت كه شامل آديتهاي عملكردي و پيمايش مي باشد انجام می گیرد.

مدیرکل نظارت بر اجرای استاندارد صنایع فلزی سازمان ملی استاندارد در خصوص تعيين ميزان مصرف سوخت خودروها بر اساس استاندارد های جهانی گفت: استانداردهایی که در این رابطه لحاظ می شود برگرفته از مراجع و استانداردهاي اروپايي است و بصورت كلي در اين فرآيند تجهيزاتي مورد استفاده قرار مي گيرد كه علاوه بر تعيين ميزان انتشار گازهاي آلاينده خروجي از اگزوز خودروها، مقدار مصرف سوخت آن خودروها را نيز تعيين مي نمايد.

وی افزود: به منظور اطمينان از صحت اندازه گيري هاي انجام گرفته توسط اين تجهيزات، كاليبراسيون آنها بصورت دوره اي توسط شركتهاي سازنده مربوطه (كه عموما شركتهاي معتبر اروپايي مي باشند) انجام گرفته و همچنين دقت اين تجهيزات از طريق نتيجه آزمون بر اساس گازهاي مرجع (كاليبره) موجود در هر آزمايشگاه نيز بصورت مداوم تحت پايش قرار مي گيرد.

مهندس پیرایش در پایان گفت: شايان ذكر است كه به منظور انطباق هر چه بيشتر با كشورهاي صاحب فناوري در اين حوزه، معيارهاي مربوط به ميزان مصرف سوخت خودروها در حال حاضر توسط شركت بهينه سازي مصرف سوخت، در دست تجديد نظر قرار گرفته است.

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"