کد خبر: ۳۱۷۳۳۸
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۸ - ۳۰ تير ۱۳۹۴

حلقه مفقوده قیمت خودرو در ایران چیست ؟!

 

به گزارش خبر خودرو، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت : با ایجاد فضای رقابت و اقتصاد رقابتی ، تحولات زیادی باید در صنعت خودرو صورت می گیرد که از جمله مهمترین آنها تحول در حوزه کیفیت است این در حالی است که همواره افرادی که از بازار رقابت دور مانده، کمتر به موضوع کیفیت توجه دارند.

 

ابوذر ندیمی در گفتگو با خبرنگار خبر خودرو افزود : هر چند هنگامی که صحبت از رقابت با تولیدات جهانی مطرح می شود بالطبع کیفیت نیز  افزایش می یابد .البته مساله مهم بعدی قیمت است با توجه به انواع خودروهایی که در دنیا وجود دارد و امکان واردات آنها طبعا نمی توان هر قیمتی را  که بازار انحصاری اعمال نمود.

وی سومین مساله مهم در شرایط رقابت را توجه به نرخ ارز دانست و گفت :  البته در شرایط تحریمی دولت ها ارز را مدیریت می کنند اما در شرایط غیر تحریمی طبعا خود ارز تقاضاهای جدیدی را از خارج  به داخل مدیریت می کند و این طبعا به  رقابتی شدن تولیدات کمک می کند.

وی افزود : هر چند در شرایط تحریم مشکلات به میزانی زیاد می شود که صرف نمی کند که افراد پی گیر واردات چه تکنولوژی و چه محصول باشند اما در دوران پس از تحریم این امکان فراهم می شود که ،با رویکردها ، تقاضاها، مدیریت ها و دسترسی های جدیدی روبرو شویم.

وی خاطر نشان کرد : با لغو تحریم ها دولت برای واردات انواع کالا طبعا نمی تواند سخت گیری های سابق را داشته باشد حتی تعرفه و حقوقی ورودی و سود گمرکی گذشته را  تعقیب کند و ناچار است که تعدیل را در پیش گیرد طبعا در این شرایط هم به این نتیجه خواهد رسید که از لحاظ قیمت ، کیفیت و رقابت،  بازار به نفع انحصار نخواهد بود.

نماینده لاهیجان در خانه ملت  در ادامه یاد آور شد : آنچه که حلقه مفقوده در باب قیمت خودرو در ایران است نبود بهره وری است این که هر سال شرکتها به این فکر کنند که هر چه که گران می شود انها نیز به قیمت تولیدات بیافزایند اصلا شدنی نیست ارزش پول ابز سویی  و  حد نقدینگی از سوی دیگر این اجازه را به شرکتها نمی دهد.

ندیمی تصریح کرد : البته چنانچه به منطق ساده و غیر اقتصادی افزایشی نگاه شود ظاهرا حق با کسانی است که می گویند خودرو باید گران شود ، در حالی که باید خودروسازان بر اساس منطق درست اقتصادی به دنبال ارزان نمودن تولیدات باشند.

وی با اشاره به نقش بهره وری در قیمت خودرو گفت : در دنیا بهره وری حدود 40 درصد در قیمت نقش دارد یعنی 40 درصد قیمت خودرو تابع بهره وری است بنابراین چنانچه از نظر مدیریت ،  نیرو ، روش تولید و بازیافت و از جهت مختلف  دیگر تغییراتی صورت گیرد قطعا قیمت تنظیم و کاهش خواهد یافت.

وی اظهار داشت : امروز برای تعدیل قیمت خودرو باید حلقه مفقوده قیمت که همان بهره وری است از سوی خودروسازان مورد توجه و اهتمام قرار گیرد ضمن اینکه البته بخشی از  گران های معلول تحریم بوده که با توافقات هسته ای بخشی از هزینه ها در این حوزه کاهش خواهد یافت بنابراین دو دلیل منطقی که خودروسازان عنوان می کنند صحت ندارد ، اول اینکه توافق موجب می شود که هزینه انتقال پول و یا حمل و مانند آن کاهش یابد. دوم اینکه شرکتها نباید به طور مستمر به این فکر باشند که قیمت ها را افزایش دهند بلکه باید به دنبال جذب مشتری باشند .

وی گفت :  با افزایش قیمت ، مشتری ها کمتر و رغبت مصرف کننده به تولیدات داخلی کم خواهد شد بنابراین نکته مهمی که باید مورد توجه شرکتها قرار گیرد جلوگیری از اتلاف منابع ، نیرو های سربار و پرداخت های وحشتناک است که موجب کاهش هزینه ها خواهد شد.

 

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"