کد خبر: ۳۱۷۷۸۷
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۸ - ۰۳ مرداد ۱۳۹۴

کسب تکنولوژی ، مهم ترین اولویت امروز صنعت تایر ایران

به گزارش خبر خودرو ، مدیرعامل شرکت یزد تایر مهمترین اولویت و دغدغه کنونی صنعت تایر کسب تکنولوژی جدید اعلام کرد و گفت : کسب هر گونه تکنولوژی جدید در صنعت تایر می تواند این صنعت را صادرات محور نماید.

دکتر ستوده در گفتگو با خبرنگار خبر خودرو، افزود : پس از کسب تکولوژی های جدید در صنعت تایر باید بر روی  ماشین آلات و سرمایه گذاری در این بخش ها اقداماتی صورت گیرد.

وی مهمترین مانع برای دریافت تکنولوژی را تحریم ها دانست و گفت : در صورتی مذاکرات هسته ای به نتیجه برسد قطعا بخش مهمی از موانع موجود برای جذب تکنولوژی در صنعت تایر حل خواهد شد و شاهد حضور شرکتها و سرمایه گذاران خارجی در ایران خواهیم بود.

وی اظهار داشت : متاسفانه فروش کارخانجات تولیدی تایر به دلیل واردات بی رویه ای با مشکلات زیادی مواجه است که همچنان نیز این روند ادامه دارد به طوری که این جریان بازار تایر های داخلی را با رکود مواجه کرده است.

وی افزود : افزایش واردات موجب شده تا تولید کارخانجات تولید تایر در سال جاری نسبت به سال قبل کاهش یابد البته افت تولید در کارخانجات مختلف متفاوت است اما در شرکت یزد تایر حدود 5 درصد تولید کاهش داشته ایم  در حالی که با توجه به افزایش توان تولید می توانست این میزان به تولید شرکت افزوده شود  اما به دلیل مشکلات فروش در سال جاری ، این رقم از درصد تولید شرکت کاسته شده است.

وی در ادامه به  انباشت بالای لاستیک در کارخانجات تولیدی تایر اشاره کرد و اظهار داشت : علاوه بر اینکه امروز انباشت بالای لاستیک در کارخانجات تولید تایر مشکلاتی برای شرکتها ایجاد کرده ، واردات تایر توسط خودروسازان نیز مشکل دیگری را برای این صنعت بوجود آورده است این در حالی است که  خودروسازان نباید برای تامین تایر مورد نیاز اقدام به واردات تایر نمایند وعمده آنها از تایر های داخلی استفاده نمی کنند به طوری که خودرویی در داخل تولید می شود در آنها از تایرهای خارجی استفاده شده در حالی که باید از تایرهای داخلی در خودروهای تولیدا داخل استفاده شود.

عضو هیات مدیره انجمن صنفی صنعت تایر ایران در ادامه با توجه به افزایش 167 درصدی واردات تایر در سال گذشته در مقایسه با مدت مشابه، اظهار داشت : واردات تایر در سال جاری نسبت به سال گذشته نه تنها تغییری نکرده بلکه در برخی از انواع تایرها نیز  افزایش واردات را شاهدیم.

ستوده افزود : آمار واردات تایر در دو ماهه اول حاکی از آن است که واردات تایرهای سواری نسبت به سال قبل 3 درصد افزایش داشته و در بخش تایرهای باری و اتوبوسی( بایاس )حدود 57 درصد افزایش واردات را داشته ایم.

وی گفت : پیش بینی می شود امسال نیز از میزان واردات تایر کاسته نشود و سیر صعودی واردات تایر در سال جاری نیز ادامه یابد  بنابراین در صورتی که این روند ادامه یابد تولید امسال کارخانجات نیز مانند سال گذشته نبوده و قطعا کاهش خواهد داشت. مگر اینکه برای واردات فکری اساسی و عاجل  شود .

وی در خصوص تعرفه های ترجیحی و آسیب آن به صنعت تایر گفت : شکی نیست که هر گونه واردات بی مهابا و بدون تعرفه، 100 درصد به تولید داخل صدمه خواهد زد در حالی که صنعت تایر صنعت استراتژیکی است و نیاز دارد تا بواسطه تعرفه ها از این صنعت حمایت شود .

وی در ادامه در خصوص مطالبات تایرسازان از خودروسازان گفت : مطالبات کارخانجات تولیدی تایر از خودروسازان به ارقام بالای 2 هزار میلیارد ریال رسیده است و در سال جاری تاکنون هیچ اتفاقی در خصوص پرداخت مطالبات آنها صورت نگرفته است.

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
طراحی و تولید: "ایران سامانه"