کد خبر: ۳۱۸۵۶۸
تاریخ انتشار: ۱۹:۱۹ - ۰۶ مرداد ۱۳۹۴

  برنامه‌های مختلفی در سیما درباره حجاب ساخته شده است. این برنامه‌ها به لحاظ تعداد انگشت‌شمار و بعضا با دامنه مخاطب کم تهیه شده است و در چارچوب ذهنی خاصی پیرامون «حجاب» محصور شده است. به همین دلیل مخاطب منتظر هیچ اتفاق جدیدی نیست. حال آنکه روی آوردن به حجاب خود نیازمند یک تحول درونی است. حجاب به معنای پوشش اسلامی بانوان، دارای 2 بُعد ایجابی و سلبی است. 

بُعد ایجابی آن، وجوب پوشش بدن و بُعد سلبی آن، حرام بودن خودنمایی به نامحرم است و این دو بُعد باید در کنار یکدیگر باشد تا حجاب اسلامی محقق شود؛ گاهی ممکن است بُعد اول باشد ولی بُعد دوم نباشد، در این صورت نمی‎توان گفت حجاب اسلامی محقق شده است.  در ماه مبارک رمضان برنامه‌ای با عنوان «از لاک جیغ تا خدا» از شبکه‌ 2 سیما پخش شد. برنامه‌ای که در ماه‌های دیگر سال تنها جمعه‌ها روی آنتن می‌رفت. این برنامه قصد دارد با هدف تکریم حجاب و بانوان محجبه، با افرادی که به‌تازگی موفق به بهره‌مندی از پوشش چادر شده‌اند، گفت‌وگو کند. الگوسازی برای جامعه دختران و زنان کشور و نیز ارائه حجاب برتر از اهداف این برنامه است. 

شاید برای برخی سوال باشد که اصلا موضوع این برنامه پیرامون چیست؟ باید گفت سال‌هاست همه‌ ما برای رفع مشکلات فرهنگی از جمله حجاب و پوشش بانوان ایرانی دغدغه‌ای داشته‌ایم. کارگردان جوان و خوش‌ذوق این برنامه توانسته گوشه‌ای از این دغدغه را برای نخستین بار در تاریخ صداوسیما به شکل مناسب پاسخ دهد. هاشم تفکری‌بافقی حرف‌های جالبی درباره برنامه‌ای که تهیه و کارگردانی می‌کند دارد. او از سختی‌های شروع کار می‌گوید: برای ساخت این برنامه 3 سال جنگیدم. روزی در تاکسی نشسته بودم، خانمی داشت برای راننده تاکسی چیزی را تعریف می‌کرد، من در دلم می‌گفتم که کاش می‌شد این را بسازم. 3 سال پیش با 10 مدیر تلویزیونی صحبت کردم و حتی چند قسمت را با هزینه شخصی ساختم تا به مدیران بفهمانم که من می‌توانم با ساخت این برنامه بر مردم تاثیر بگذارم ولی دوستان مسؤول به بنده می‌گفتند تو سنت کم است و این سبک ساختن موثر نیست. بالاخره جلسه‌ای شبکه 2 با حضور ۲۰۰جوان تشکیل داد تا کارها ارائه شود که در آن میان برنامه‌ «لاک جیغ تا  خدا» هم بین آنها بود و توانست روی آنتن برود و امروز همان مدیران می‌گویند این برنامه بسیار جذاب است. 

دردسرهایی بنام «لاک جیغ»
او درباره اینکه اسم برنامه را از کدام خاطره ذهنی وام گرفته است نیز روایت جالبی دارد: در وهله اول اسم خاصی در نظرم نبود و قصد نداشتم اسمی را که مخاطب قبلاً شنیده بود بر این اثر بگذارم اما در یکی از برنامه‌های ضبط آزمایشی یکی از خانم‌ها، قصه بسیار جالبی در ارتباط شخصی خودش با خداوند داشت. این خانم معتقد بود لاک‌ها مانع تحقق آخرین مرحله رسیدن به خدا می‌شوند، در عین حال می‌گفت: «من لاک‌هایم را بسیار دوست داشتم مخصوصاً لاک‌های جیغ را». برای اولین بار در همانجا بود که این جرقه در ذهن من ایجاد شد و نام برنامه را از اینجا گرفتم و با اجازه آن شخص «از لاک جیغ تا خدا» را برای این مجموعه انتخاب کردیم. وی با اشاره به گذشته‌ و نوع تحول خود تصریح کرد: من این تیپی نبودم یعنی خود نیز یک لاک جیغی محسوب می‌شوم  و آنچه باعث تحول من شد شخصیت والای امام خمینی(ره) بود، همیشه دغدغه‌ام این بود که خدایا من برای اسلام باید کاری کنم. 

وی با اشاره به انتقادهایی که از سوی برخی به برنامه شده است، گفت: یک انتقاد دارم آن هم اینکه مدت‌ها بچه حزب‌اللهی‌ها دنبال این بودند که برنامه‌ای درباره حجاب ساخته شود، البته ساخته نشده بود یا اگر شده بود یک روحانی یا یک خانم چادری در برنامه بود و مردم را به سمت حقیقت سوق می‌داد، حال بعد از مدت‌ها آدمی پیدا شده نمی‌گویم من، اصلا «هاشم تفکری‌بافقی» بد، ماهیت این برنامه بسیار مهم است که البته مورد لطف رسانه‌ها و دوستان به اصطلاح حزب‌اللهی قرار نگرفته است؛ بالاخره این برنامه ساخته شد، بیایید کمک کنید، من دوست داشتم ساده بسازم. من مدعی‌ام در این قضیه یک فرم جدید اختراع کردم که خدارا شکر مورد لطف مردم هم قرار گرفت. 

دردسرهایی بنام «لاک جیغ»
کارگردان و تهیه‌کننده‌ برنامه از لاک جیغ تا خدا با اشاره به انتخاب سوژه‌ها در برنامه بیان داشت: در اول مسیر با بچه‌های بسیج دانشگاه که متحول شده بودند شروع کردیم و بزودی توانستیم یک شبکه خیلی کوچکی را تشکیل دهیم ولی امروز به لطف خدا توانسته‌ایم شبکه‌های بزرگ‌تری را گرد هم بیاوریم.  همانطور که عرض کردم در سری اول برنامه، کار و گرفتن مستند از سوژه‌ها سخت‌تر بود. زمانی که قرار شد سری دوم برنامه را به مناسبت ماه مبارک رمضان بسازیم تنها ۱۰روز وقت داشتیم که در این مسیر، هماهنگی سوژه‌ها و پیگیری برنامه تمام زحماتش برعهده‌ همسرم بود که اگر ایشان نبودند شاید هیچ‌وقت نمی‌شد در آن روزهای فشرده برنامه بدون تکرار بر آنتن برود. 

وی با اشاره به حضور پسرها در «لاک جیغ» اضافه کرد: از این پس این برنامه هفته‌ای 2 بار پنجشنبه‌ها و جمعه‌ها ساعت ۱۹:۳۰ تا۲۰ روی آنتن می‌رود. همچنین سه‌شنبه‌ها و چهارشنبه‌ها نیز تکرار آن پخش می‌شود.  «از لاک جیغ تا خدا» در ۲۳ قسمت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه‌ای تهیه شده و در حال حاضر هر هفته جمعه‌ها ساعت 22:50 از شبکه 2 سیما روی آنتن می‌رود و  از جمله عوامل ساخت آن می‌توان به عمار باستان‌فرد، علی نمازی، علی عبدالحسینی، سامان غناعمی، علی سیاهی، اکبر حسین‌زاده، زینب نعمتی و انسیه تقوی اشاره کرد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"