کد خبر: ۳۱۸۶۴۶
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۸ - ۰۷ مرداد ۱۳۹۴
افزایش 150 درصدی واردات تایر به کشور
به گزارش خبر خودرو ، رئیس هیات مدیره انجمن صنفی صنعت تایر ایران از افزایش 150 درصدی واردات تایر در سال جاری خبر داد و گفت : از ابتدای امسال واردات تایرهای رادیکال نسبت به سال گذشته حدود 150 درصد افزایش داشته ، این در حالی است که به دلیل کسب سهم عمده بازار داخل توسط محصولات چینی ، بسیاری از کارخانجات تولید تایر با انباشت کالا در انبارها مواجه شده اند.

هشدار نسبت به تعطیلی کارخانجات تولید تایر

 به گزارش خبر خودرو ، رئیس هیات مدیره انجمن صنفی صنعت تایر ایران از افزایش 150 درصدی واردات تایر در سال جاری خبر داد و گفت : از ابتدای امسال واردات تایرهای رادیکال نسبت به سال گذشته حدود 150 درصد افزایش داشته ، این در حالی است که به دلیل کسب سهم  عمده بازار داخل توسط  محصولات چینی ، بسیاری از کارخانجات تولید تایر با انباشت کالا در انبارها مواجه شده اند.

دکتر گنجی در گفتگو با خبرنگار خبر خودرو افزود : متاسفانه افزایش واردات تایرهای چینی ، صنعت تایر ایران را در وضعیت نگران کننده ای قرار داده است.

وی تعرفه گمرکی واردات تایر را مشکل اصلی سیر صعودی واردات تایر دانست و گفت : متاسفانه تعرفه گمرکی بسیار پایین تایرهای چینی و افزایش واردات در این بخش ، امکان رقابت را از شرکتهای داخلی گرفته است. 

وی گفت : البته انجمن تایر به منظور جلوگیری از افزایش واردات  تلاش هایی را نموده است و طی نامه نگاری و  جلسات حضوری این مشکل را  به وزیر صنعت و معدن منتقل نموده است از این رو انتظار می رود با در خواست ها و پیشنهادات ارائه شده هر چه سریعتر مشکل تعرفه گمرکی واردات تایر برطرف شود.

وی با اشاره به پیشنهاد افزایش تعرفه تایر به حداقل 80 درصد گفت : هم اکنون تعرفه تایر در ایران 25 درصد است این در حالی است که این رقم در کشور ترکیه 90 درصد، در مصر 75 درصد و در امریکا 90 درصد است به طوری که این کشورها بواسطه تعرفه های در نظر گرفته در مقابل ورود کالاهای چینی به داخل کشورشان مقاومت می کنند.

وی با اشاره به لزوم حمایت تعرفه ای دولت از کارخانجات تولید تایر تصریح کرد : متاسفانه عدم حمایت های تعرفه ای دولت از صنعت تایر باعث شده شرکت های چینی ها با ایجاد دمپینگ و کاهش قیمت تولیدات در حال کسب سهم بیشتری از بازار تایر ایران هستند و این روند موجب شده که بازار ایران دو دستی تقدیم چینی ها شود .

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی صنعت تایر ایران همچنین در خصوص وجود برخی تعرفه های ترجیحی در این صنعت اظهار داشت : با توجه به وجود تعرفه تر جیحی تایر با کشور ترکیه و مشکلات ناشی از آن ، پس از اعتراض تولیدکنندگان تایر مقرر گردیده تا تایر از اقلام و کالاهای مشمول این تفاهم نامه و پروتکل تجاری ایران و ترکیه حذف شود.

گنجی در ادامه به پیش بینی وضعیت صنعت تایر در شرایط پساتحریم پرداخت و گفت : با توجه به پیشرفت کشورهای 1+5 و اروپایی در صنعت تایر ، چنانچه روابط و همکاری با این کشورها پس از تحریم ها بیشتر شود قطعا می توان در کسب تکنولوژی روز دنیا در این حوزه از صنعت موثر واقع شود.

وی با اشاره به اینکه آغاز همکاری گسترده با کشورها ی اروپایی برای صنعت تایر تهدید نخواهد بود ، خاطر نشان کرد :  به جهت اینکه قیمت تمام شده تولیدات این کشورها بالاست و در صورت واردات ، لاستیک خوب ، با کیفیت و قیمت بالا به بازار ایران عرضه خواهند کرد از این رو نه تنها برای ما تهدید نیستند بلکه از جنبه ای امتیاز نیز محسوب می شود.

وی همچنین کسب تکنولوژی های جدید را از جمله اولویت های صنعت تایرایران عنوان کرد و افزود : امروز به جزء یکی دو شرکت داخلی که از تکنولوژی روز دنیا استفاده می کنند سایر شرکتهای تولید کننده تایر از تکنولوژی قدیمی در این صنعت استفاده می کند بنابراین علاوه بر لزوم کسب تکنولوژی جدید ، نوسازی و بازسازی خطوط تولید و سرمایه گذاری جدید در این صنعت از اولویت های فعلی صنعت تایر کشور محسوب می شود.

وی در ادامه با توجه به لزوم سرمایه گذاری جدید در صنعت تایر ، خاطر نشان کرد : هر چند امروز صنعت تایر برای نوسازی خطوط تولید تایر و کسب تکنولوژی های به روز نیازمند سرمایه گذاری جدید است اما قطعا نیازمند کمک تسهیلاتی دولت نبوده و تنها خواستار حمایت تعرفه ای دولت از صنعت تایر است

دکتر گنجی افزود : در صورتی که تعرفه گمرکی افزایش یابد، بسیاری از شرکتهای داخلی سودآور گردیده و در جریان این سود آوری قطعا امکان سرمایه گذاری جدید در صنعت خودرو فراهم خواهد شد.

وی همچنین به وضعیت تولید تایر اشاره کرد و اظهار داشت : خوشبختانه تولید تایر در سال گذشته ، روند خوبی داشت به طوری که تولید تایر در سال 93 با افزایش مواجه گردید اما در سال جاری کارخانجات تولیدی به دلیل رکود و نبود بازار مصرف و و ورود کالاهای چینی ، در حال کاهش تولید هستند به طوری که اغلب کارخانجات حدود 20 تا 60 درصد از ظرفیت تولید را کم نمودند .

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی صنعت تایر ایران گفت : در صورت ادامه این رویه این امکان می رود که بسیاری از کارخانجات تولید تایر در کشور با خطر تعطیلی مواجه شوند.

 

 

 

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
طراحی و تولید: "ایران سامانه"