کد خبر: ۳۱۹۸۸۰
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۶ - ۱۴ مرداد ۱۳۹۴
به گزارش خبر خودرو، رئیس هیئت تفحص از صنعت خودرو در مجلس با تاکید بر اینکه اعتبار گزارش ها وگفته های شورای رقابت به عنوان یک ارگان رسمی بسیار بالاتر از آن است که یک انجمن در مورد آن اظهار نظر کند،گفت: انحصارهایی در بحث واردات قطعات خودرو و خودرو وجود دارد که زمینه ساز فساد مالی می شود.

انجمن واردکنندگان خودرو اطلاعات خود را به‌ روز کنند

به گزارش خبر خودرو، رئیس هیئت تفحص از صنعت خودرو در مجلس با تاکید بر اینکه اعتبار گزارش ها وگفته های شورای رقابت به عنوان یک ارگان رسمی بسیار بالاتر از آن است که یک انجمن در مورد آن اظهار نظر کند،گفت: انحصارهایی در بحث واردات قطعات خودرو و خودرو وجود دارد که زمینه ساز فساد مالی می شود.

علی علیلو درواکنش به اظهارات اخیر رییس انجمن وارد کنندگان خودرو در مورد اینکه "گزارش مجلس شورای اسلامی و شورای رقابت در زمینه فساد در واردات خودرو غیرمستند و فاقد ارزش است"،گفت:اعتبار گزارش ها وگفته‌های شورای رقابت به عنوان یک ارگان رسمی بسیار بالاتر از آن است که یک انجمن به عنوان یک تشکل بخواهد در مورد آن اظهارنظر کند.

نماینده مردم شبستر درمجلس شورای اسلامی افزود: وجود انحصار در واردات قطعات خودرو و خودرو از نوع کثیف زمینه ساز ورود بعضی پول های کثیف نیز می شود.

رئیس هیئت تحقیق وتفحص از صنعت خودرو در مجلس تصریح کرد: دفاع انجمن واردکنندگان خودرو در این خصوص و رد کردن گزارش شورای رقابت هیچ مبنای مستند و منطقی ندارد و در واقع این افراد از آن چه در مورد واردات قطعه و خودرو رخ می دهد بی اطلاع اند.

عضو کمیسیون صنایع ومعادن مجلس تصریح کرد: بهتر است مسئولان انجمن واردکنندگان خودرو اطلاعات خود را به روز کرده و پشتیبانی و حمایت از این ناهنجاری ها و رویه های بد و غلط واردات و یا ساخت قطعات خودرو را کنار بگذارند.

علی لو در خصوص تکذیب واردات خودرو با ارز دارو از سوی رئیس انجمن وارد کنندگان خودرو نیز توضیح داد: کسی چنین موضوعی را مطرح نکرده که حال بخواهند آن را رد کنند،بلکه صحبت این بود که اولیت بندی لحاظ شده برای واردات مورد نقد است  و به آن اشکال وارد بود.

وی ادامه داد: در زمانی که نیاز مبرم به دارو داشتیم اولویت را به ورود خودرو اختصاص دادند که این یک رانت بوده و پشت آن بعضی روابط غلط و نادرست وجود داشت و این موضوع سبب شد اولویت بندی نامناسبی صورت گیرد. 

رئیس هیئت تحقیق وتفحص از صنعت خودرو در مجلس گفت: اطلاعاتی البته نه مستند اما موثق داریم که  در جاهایی گروه هایی که رفته بودند و با هیوندای به توافق رسیده بودند،افرادی خاص با یک حمایت رانتی بسیار بد ورود کرده و در آنجا توافقات را به هم می زنند و اینها جایگزین می شوند.

این نماینده مردم در مجلس نهم تصریح کرد: همین افراد با رانت خاص به اسم CKD) CKD بسته‌ای کامل، شامل تمام قطعاتی است که برای تولید وسیلهٔ نقلیه باید سوار شوند) اقدام به واردات خودرو می کنند درحالی که بسیاری از این خودرو ها CKD نیست و آنها با سوءاستفاده از تعرفه آن،خودرو وارد می کنند و نظارت دولتی ها و سازمانهای مرتبط هم بسیار پایین است.

علیلو در پاسخ به این سوال که آیا با توجه به رد گزارش مجلس شورای اسلامی درمورد فساد در واردات خودرو ازسوی رئیس انجمن واردکنندگان خودرو،مجلس واکنشی به این موضوع نشان خواهد  داد، گفت: گزارش تحقیق و تفحص از صنعت خودرو گزارشی منتشر شده است و اگر کسی هم در مورد آن بحثی داشت باید زودتر از اینها اقدام می کرد،در واقع این افراد اکنون درجریان توافقات هسته ای به دنبال ماهی گرفتن از آب گل آلودهستند.

رئیس هیئت تحقیق وتفحص از صنعت خودرو درمجلس شورای اسلامی افزود: این افراد می خواهند کار خودشان را به سرانجام برسانند ولی این گونه دست وپا زدن ها اصولا پیامدهای خوبی ندارد و نوعی رفتارهای کثیف و زمینه ساز ورود پولهای کثیف است،پس بهتر است این افراد حرفی دارند با سند،منطق و استدلال صحبت خود را مطرح کنند.

اخیرا رییس انجمن واردکنندگان خودرو اعلام کرده،گزارش مجلس شورای اسلامی و شورای رقابت در زمینه فساد در واردات خودرو را غیرمستند و فاقد ارزش است.

درگذشته کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی با انتشار گزارشی ازفساد گسترده در روند واردات خودرو به کشور درسال‌های اخیر به‌ویژه سال 1391،پرده برداشته بود.استفاده از ارز دارو برای واردات خودرو، دستیابی به رانت‌های اطلاعاتی و همچنین واردات خودرو با ارز مرجع 1226 تومانی و فروش آن با ارز آزاد ازجمله موارد مطرح دراین زمینه در گزارش مجلس بود.

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"