کد خبر: ۳۲۱۵۹۰
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۸ - ۲۵ مرداد ۱۳۹۴

در چه صورت تحول جدی در صنعت خودرو حاصل می شود ؟

 

 

به گزارش خبر خودرو ،عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر لزوم تحول در صنعت خودروسازی گفت: با شرایط موجود نمی توان چشم انداز مناسبی را برای آینده صنعت خودرو کشور متصور بود از این رو باید تغییرات اساسی در این صنعت حاصل شود.

 

محمد علی مددی در گفتگو با خبرنگار خبر خودرو افزود : هم اکنون خودروهایی که در داخل تولید می شوند، با توجه به کیفیت ، خدمات ، مصرف سوخت بالا و بسیاری از مسائل  دیگر باید ارزان تر عرضه شوند این در حالی است که به دلايل مختلف از جمله تحريمها قیمت خودرو در کشور بسیار بالاست و تاوان این قیمت گران را مصرف کننده می دهد .

وی اظهار داشت : البته این مسائل و مشکلاتی که مطرح می شود که افزایش 3 برابری قیمت دلار در دولت قبل و عدم صرفه اقتصادی تولید و تاثیر آن بر قیمت خودرو را قبول دارم  اما بايد به‌اين موضوع هم توجه كنيم که با لغو تحریم ها و حضور رقبای جدی در کشور آنگاه خودروسازان چه برنامه ای خواهند داشت.

وی با اشاره به تاثیر  توافقات بر قیمت خودرو اظهار داشت : با توجه حضور و رفت و آمد برخی از شرکتهای بزرگ و مطرح در صنعت خودرو دنیا به ایران و احتمال هر گونه همکاری مشترک با آنها در آینده نزدیک ، قطعا با آغاز همکاری ها ان شرکتها رقابت در این صنعت جدی تر خواهد شد ضمن اینکه با لغو تحریمها کلیه تجهیزات، قطعات، مواد اولیه و ملزوماتی که ارز آوری داشته اند، با ارز معمولی خریداری می شود و دیگر شرکتها ناگزیر به خرید قطعات را از واسطه نخواهند بود از این رو پیش بینی می شود این روند باید در کاهش قیمت خودرو تاثیر بگذارد.

 وی گفت : با لغو تحریم‌ها ضمن اینکه زمینه  و بستر مناسبی هم برای جذب سرمایه گذار خارجی فراهم می شود بلکه هم در داخل نیز شرکت‌هایی هستند که سرمایه لازم را داشته و از عهده مدیریت و تولید در این حوزه بر می آیند تلاش و همت جدی تری را به کار خواهند گرفت.

وی همچنین بر لزوم رفع موانع برای حضور سرمایه گذاران خارجی ، یاد آورشد : هر چند شرکتهای خارجی بسیاری وارد مذاکره شده اند اما تا کنون نتیجه قطعی آن مشخص نشده است اما  در داخل شرکت‌هایی هستند که حاضر به سرمایه گذاری در صنعت خودرو هستند و آمادگی خود را نیز اعلام کرده اند این افراد یا شرکتها اطمینان داشته باشند که مجلس و نمایندگان نیز از آنها حمایت خواهند کرد.

وی افزود: باید برای تولید خودروهای جدید و همکاری مشترک با خودروسازان ، سراغ کشورهای صاحب صنعت و کشورهایی رفت که در این عرصه امتحان خود را پس داده اند.

نماینده میانه در خانه ملت در ادامه به ورود خودروهای لوکس به کشور اشاره کرد و گفت : امروزه شاهد واردات خودروهای لوکس با قیمتهای بسیار بالا  به کشور هستیم در حالی که اگر قیمت ارز ثابت شود بازار ورود خودروي خارجی داغتر از این خواهد شد. 

مددی با توجه به تصمیمات اخیر دولت در خصوص واردات خودرو ، تصریح کرد:  مشکل اصلی در این جریان واردات خودرو های خارجی و انحصار آن توسط دو سه شرکت بود که با ورود شوراي رقابت از انحصاری را که ممكن بود به رانت منجر شود گرفته شد.



 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"