کد خبر: ۳۲۴۴۳۱
تاریخ انتشار: ۱۶:۲۹ - ۰۹ شهريور ۱۳۹۴

 مغز انسان بسیار اعجاب انگیز بوده و پتانسیل بالایی دارد. انسان‌ها قادرند تا با استفاده از قابلیت‌های مغز خود ایده‌ای را پرورش داده و نهایتا محیط خود را از این طریق به چالش بکشند.

دو تن از دانشجویان دوره‌ی دکترای دانشگاه کارنگی ملون و دانشگاه برکلی کالیفرنیا، برای اولین بار پروژه‌ای را به منظور مقایسه‌ی قدرت مغز انسان با سوپرکامپیوترهای امروزی آغاز کرده‌اند. طی این پروژه توانایی انسان در برابر شماری از بهترین سوپرکامپیوترهای موجود به چالش کشیده خواهد شد.  این دو دانشمند در پی آنند تا از این طریق سرعت ارسال سیگنال به درون شبکه‌ی داخلی مغز را در مقایسه با سوپرکامپیوترها بسنجند.

طی این پروژه قدرت مغز انسان با سوپرکامپیوتر سکویا (Seqouia) مقایسه شده است. این سوپرکامپیوتر جزو سه رایانه‌ی قدرتمندی است که در حال حاضر در سطح جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد. براساس اطلاعات ارائه شده قدرت سکویا ۲۳ هزار میلیارد TEPS است. واحد TEPS برگرفته از عبارت Traversed Edges per Second است که در آن فاکتور ارتباطی به همراه قدرت پردازشی سوپرکامپیوتر سنجیده می‌شود. دانشمندانی که این تحقیق را به پیش می‌برند، به این نکته اشاره کرده‌اند که مغز انسان در شرایط حداقلی قدرتی برابر سکولا داشته و رد بهترین حالت قدرت آن ۳۰ برابر سکولا است. بر این اساس این دو دانشمند قدرت مغز انسان را ۶۴۰ هزار میلیارد TEPS عنوان کرده‌اند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"