کد خبر: ۳۲۸۶۵۲
تاریخ انتشار: ۰۸:۰۸ - ۰۳ مهر ۱۳۹۴

نامه سرگشاده دبیر انجمن خودروسازان به وزير بهداشت

 

 جناب آقاي دكتر قاضي زاده هاشمي ، وزير بهداشت بسيار محبوب و دوست داشتني مان 

بدون اينكه بخواهم از نقش 1.3 درصدي نقص فني خودروها در تصادفات دفاع كنم، بايد عرض كنم اولا تمام خودروهاي توليد شده در ايران استانداردهاي 55 گانه اتحاديه اروپا را پاس مي كنند. و ثانيا كندن برگهاي زرد درخت فايده اي ندارد، بلكه  بايد ريشه بيمار درخت را اصلاح كرد.

سالها  است كه ما  از شما  متوليان  سلامت و بهداشت جامعه  شنيده بوديم  كه اول پيشگيري  بعد درمان. حتماً به اصل ياد شده  در ساير امور مرتبط نيز اعتقادداريد. يعني بايد  تدابير پيشگيري  از تصادفات  در صدر كارهاي پليس راهور و مخصوصاً در قسمت پليس راه كشور باشد.

 متاسفانه  در ساليان گذشته به غلط  تبليغ گسترده اي صورت گرفته كه در تصادفات 3 عامل مهم ذيمدخل  اند. انسان- جاده- خودرو و عالماً عامداً ذكري از عامل مهم تر و اصلي تر  يعني  اعمال سختگيرانه و مستمر  قانون  توسط  پليس به ميان نمياورند. در حاليكه  در تمام  دنيا اولين عامل پيشگيري، بازدارندگي و كاستن از تعداد تصادفات اعمال سختگيرانه قانون توسط پليس در مورد رانندگان پر خطر و ريسك پذير است.

 اجازه ميخواهم  مستند  صحبت كنم :

1 – به استنادآمار  اعلام شده  توسط سازمان نظام پزشكي  قانوني در تصادفات سال 93 نزديك به 13 هزار نفر  به علت ضربه مغزي/ شكستگي هاي  متعدد  جان باخته اند.

كه به نظر ميرسد علت  اصلي آن نبستن  كمربند ايمني/ نداشتن كلاه ايمني بوده است.

3768 نفر  موتور سوار به علت نداشتن كلاه ايمني

3998 نفر در واژگوني ها به علت نبستن كمربند ايمني

3745 نفر عابر پياده

2 – سخنان سردار مومني رييس پليس راهور: 80%  تصادفات به علت سرعت غير مجاز، سبقت غير مجاز، انحراف به چپ و عدم رعايت فاصله با اتومبيل جلويي هستند.

 كه تماما خطاهاي انساني عمدي و با علم و اطلاع  رانندگان هستند. از شما مي پرسم چه كسي بايد جلوي  اين تخلفات  عالمانه، عامدانه را بگيرد و از بروز تصادفات جلوگيري كند؟ جلوگيري از تردد خودروهاي پر ريسك با كيست؟

·127  هزار دستگاه تريلرهاي  غير استاندارد

·300 هزار دستگاه كاميونهاي فاقد  حفاظهاي  جلو، جانبي و عقب

·1ميليون خودروهاي فرسوده (مخصوصاً كاميون، اتوبوس و ميني بوس )

·10 ميليون   خودروي  فاقد معاينه فني

·8 ميليون موتورسوار  بدون كلاه  ايمني ( 3763 نفركشته در سال )

·خودروهاييكه سرنشينانشان كمربند ايمني خود رانبسته اند. (5487 كشته در سال)

·   رانندگان لايي كش در جاده ها ، كه رعايت فاصله طولي ساير خودروها را غيرممكن مي كنند

 

با توجه به موارد فوق به نظر مي رسد توجه و تاكيد بر اتخاذ سياست اول پيشگيري توسط پليس راهور عمده ترين عامل كاهش تعداد  تصادفات و به تبع آن كاهش ميزان كشته شدگان و مجروحان مي باشد.

 

احمد نعمت بخش

دبیر انجمن خودروسازان ایران

 

 

به گزارش خبرخودرو ، به دنبال انتقاد وزیر بهداشت از خودروهای فاقد استاندارد و کمبود نظارت بر استاندارد تولید خودرو و رابطه آن با تصادفات ، دبیر انجمن خودروسازان ایران اقدام به ارسال نامه سرگشاده ای به ایشان نموده است که در ادامه از نظر می گذرد:

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"