کد خبر: ۳۲۹۱۹۳
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۸ - ۰۵ مهر ۱۳۹۴

تا دستیابی به نقطه ایده آل در حوزه خدمات پس از فروش همچنان راه باقی است

به گزارش خبر خودرو ، قائم مقام مدیر عامل و رئیس سازمان فروش و خدمات پس از فروش شرکت سیبا موتور گفت : تا دستیابی به وضعیت ایده آل در حوزه خدمات پس از فروش همچنان راه باقی است.

مهرداد امینی خویی در گفتگو با خبرنگار خبر خودرو افزود :  در حال حاضر وضعیت خدمات پس از فروش از کم کیفیت ترین تا با کیفیت ترین  خودروها بسته به میزان سرمایه گذاری در این حوزه بسیار متفاوت است.

وی تصریح کرد : امروز شرکتهای واردکننده  خودروهای دیزلی با حداقل نمایندگی ها اقدام به ارائه خدمات پس از فروش می کنند در حالی که در این حوزه فشار و هزینه زیادی بر دوش تولیدکنندگان خودروهای دیزلی است.

وی همچنین با انتقاد از تناقض موجود در خصوص ارائه خدمات پس از فروش خودروها در کشور تصریح کرد : امروز اگر وارد کننده ای خودروی ساخته شده ای را وارد کند انتظار چندانی در خصوص ارائه خدمات پس از فروش از این گونه شرکتهای وارداتی نیست در حالی که خودروساز باید نمایندگی خدمات پس از فروش ایجاد کند ، سرمایه گذاری کند و تعمیرگاه مرکزی راه اندازی کند ضمن اینکه این نمایندگی ها باید دارای رتبه های بالای چهار باشند و با رعایت یکسری استاندارد مورد تایید وزارت صنعت و معدن فعالیت نمایند.

وی با طرح این سوال که  آیا انتظاری که امروز از بخش خدمات پس از فروش در صنعت خودرو وجود دارد از  سایرهای بخش های تولیدی و خدماتی نیز وجود دارد؟ اظهار داشت : آیا امروز خدماتی که در بخش های خدماتی ارائه می شود از کیفیت لازم برخوردار است ؟ آیا خدماتی که ارائه می شود ارزان قیمت است ؟ اما متاسفانه تمام این انتظارات از  خودروساز است و تنها به خودروساز انتقاد می شود.

وی گفت : قطعا رعایت تمامی این موارد نیاز به سرمایه گذاری دارد در حالی که آنچه که در ایران در حوزه خدمات پس از فروش وجود دارد با هم هماهنگی و هم خوانی ندارد  یعنی انتظار می رود محصولی که تولید می شود با هزینه کم و با کیفیت عالی صورت گیرد و صرفا هم این اتفاق در حوزه خودرو رخ دهد.

وی همچنین با توجه به وضعیت  خدمات پس از فروش خودروها در ایران و مقایسه آن با استاندارهای موجود در دنیا اظهار داشت : قطعا فاصله کمی و کیفی در این حوزه به خصوص با کشورهای صاحب نام و برند در دنیا بسیار است اما در مقایسه یا کشورهایی مثل  چین  هیچ فاصله ای وجود ندارد و شاید جلوتر نیز باشیم.

رئیس سازمان فروش و خدمات پس از فروش شرکت سیبا موتور گفت : متاسفانه با وجود  سرمایه گذاری که در حوزه نمایندگی ها صورت می گیرد و سوبسیدهایی که به این بخش ارائه می شود درآمد نمایندگی ها پاسخ گوی هزینه و سرمایه گذاری صورت گرفته در این بخش نیست این در حالی است که به دلیل رکود اقتصادی و کاهش فعالیت در سیستم حمل و نقل  و بار ، فعالیت نمایندگی ها و بالطبع در آمد آنها رو به کاهش است.

امینی اظهار داشت : در این شرایط چگونه می توان از نمایندگی ها انتظار داشت که ضمن تجهیز نمایندگی  نسبت به گذراندن دورهای اموزشی اقدام کنند در حالی که به دلیل نبود درآمد در نمایندگی ها باید به انها سوبسید نیز ارائه شود.

وی با بیان اینکه تا دستیابی به نقطه ایده آل در خدمات پس از فروش همچنان راه باقی است ، گفت : علی رغم تمام زحماتی که خودروسازان در این سالها در  حوزه خدمات پس از فروش متحمل شدند  کما کان کاستی ها در این بخش وجود داشته و همچنان جای کار در حوزه خدمات پس از فروش وجود دارد .

وی افزود : با وجود اینکه نسبت به نرم و استانداردهای جهانی همچنان فاصله وجود دارد و باید هر چه سریعتر این فاصله را جبران کرد اما در وضعیتی نیستم که در رنکینگ جهانی در رده های آخر جدول ارزیابی خدمات پس از فروش قرار گیریم.

وی همچنین به اقدامات وزارت صنعت و معدن و شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد در حوزه خدمات پس از فروش اشاره کرد و خاطر نشان کرد : البته وزارت صنعت و معدن و شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد در این حوزه عملکرد خوبی داشته و روش های  مدرن ارزیابی را در این راستا بکار گرفتند اما از سویی به نظر می رسد با  همکاری و تعاملی که می تواند بین خودروسازان و شرکت ISQI و وزارت صنعت و معدن برقرار شود و اموزش هایی که از طریق انجمن صنفی خدمات پس از فروش ارائه می شود قطعا می تواند کمک هایی را در این راستا به این حوزه نمایند.

 

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"