کد خبر: ۳۳۰۴۳۶
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۸ - ۱۲ مهر ۱۳۹۴
به گزارش خبر خودرو، اصلاحیه دستورالعمل و ضوابط واردات خودروهای سواری توسط اشخاص حقیقی و حقوقی فاقد نمایندگی رسمی، پس از آنکه دستورالعمل اولیه با اعتراض نمایندگی‌های رسمی اجرایی نگردید ، پس از گذشت چند ماه در نهایت مصوب و به وارد کنندگان ابلاغ شد.

اعلام شروط جدید در اصلاحیه دستورالعمل واردات خودرو

به گزارش خبر خودرو، اصلاحیه دستورالعمل و ضوابط واردات خودروهای سواری توسط اشخاص حقیقی و حقوقی فاقد نمایندگی رسمی، پس از آنکه دستورالعمل اولیه با اعتراض نمایندگی‌های رسمی اجرایی نگردید ، پس از گذشت چند ماه در نهایت مصوب و به وارد کنندگان ابلاغ شد.

رئیس انجمن واردکنندگان خودرو در گفتگو با خبرنگار خبر خودرو اظهارداشت : در دستور العمل جدید واردات کالا، منوط به الزام ارائه گواهینامه COC شده است الزام گواهی COC در واقع استانداردی است که خودروهای اروپایی داشته و باید در هنگام واردات خودرو این سند ارائه شود.

فرهاد احتشام زاده به وظیفه انجمن واردکنندگان در دستورالعمل اخیر واردات خودرو پرداخت و افزود : موردی که در اصلاحیه دستورالعمل واردات آمده ، وظیفه انجمن واردات کنندگان و نظارت بر این فرایند واردات از محل درخواست اولیه تا محل واردات و اتمام فرایند است.

وی همچنین به نحوه جریمه نمایندگان رسمی و بر خورد با آنها بر اساس اصلاحیه دستورالعمل واردات خودرو اشاره کرد و گفت : در صورتی که نمایندگان رسمی مطابق چارچوبی که در دستورالعمل اخیر واردات خودرو ذکر شده رفتار نکنند جرایمی برای برخورد با آنها در دستورالعمل فوق در نظر گرفته شده است از این رو نمابندگانی رسمی که از چارچوب این قانون پیروی نکنند برابر قانون سازمان حمایت اجازه دارد  تا مرحله لغو گواهی این نمایندگان اقدام نماید.

به گفته وی مفاد اصلاح شده، حاصل جلسه واردکنندگان خودرو، شورای رقابت و وزارت صنعت است بنابراین هر گونه تخلف از آن منجر به ابطال گواهی فعالیت شرکت‌های متخلف خواهد شد. برابر با این ابلاغیه نمایندگی‌های رسمی واردکننده خودرو باید با اخذ 3 درصد ارزش CIF به مدت 5 سال و 150 هزار کیلومتر به خودروهای واردشده ازسوی نمایندگان غیررسمی خدمات ارائه دهند از این رو انتظار می رود با اصلاحات صورت گرفته تخلفاتی در جریان واردات خودرو و ارائه خدمات پس از فروش این خودروها صورت نگیرد.

رئیس انجمن واردکنندگان خودرو با توجه به اینکه در شرایطی که در بر اساس ضوابط جدید هر شخص حقیقی و حقوقی امکان واردات دارد ، دیگر لفظ انحصار در واردات معنی ندارد ، خاطر نشان کرد : کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی که با ضوابط جدید خودرو وارد می کنند ملزم هستند به خودروهایی که واردات می کنند و تحت پوشش گارانتی قرار دارند بر اساس ضوابط اعلام شده خدمات ارائه نمایند.

احتشام زاده  افزود : طبعا شرکتهای واردکننده که تا پیش از این تعهدی نسبت به خدمات خودروهایی که توسط دیگران وارد می شوند نداشتند با ضوابط جدید و کنترل بیشتری که بر فرایند صورت می گیرد بهتر می توانند برنامه ریزی نموده ، ضمن اینکه در بخش توسعه خدمات پس از فروش و تامین قطعات عملکرد بهتری خواهند داشت از این رو  انتظار می رود که با اصلاحات صورت گرفته شاهد رضایت بیشتر مشتریان در این حوزه باشیم و مسلما نتایج آن در بررسی های شرکت بازرسی کیفیت در سال آینده مشخص خواهد شد.

وی همچنین با اشاره به برخی اظهارات نادرست مبنی بر واردات خودرو توسط ارز دارو ، گفت : هیچ مستنداتی در خصوص واردات خودرو با ارز دارو وجود ندارد  و در گزارش تحقیق و تفحص مجلس نیز این مساله کاملا مشخص است و  چنین چیزی صحت نداشته و منبع مستدلی در این ارتباط وجود ندارد.

وی در ادامه به تاثیر دستورالعمل اخیر در آمار واردات خودرو اشاره کرد و یاد آورشد : ضوابط و اصلاحات صورت گرفته هیچ گونه ارتباط و تاثیری در آمار واردات خودرو نخواهد داشت بلکه آمار در این بخش به شرایط اقتصادی حاکم بر بازار مرتبط بوده و هر گونه ارتباط این دو مورد قطعا منطقی نخواهد بود.

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"