کد خبر: ۳۳۰۵۸۲
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۸ - ۱۳ مهر ۱۳۹۴

بهره وری یک مقوله گمشده در صنعت ایران و ابزاری مهم در کاهش قیمت تمام شده است

به گزارش خبر خودرو، مدیرعامل شرکت یزد تایر با اشاره به اهمیت بهره وری در تولید گفت : در صورت توجه تولیدکنندگان و صنعتگران به عوامل بهره وری می توان شاهد کاهش قیمت تمام شده تولیدات داخلی در کشور بود.

دکتر ستوده در گفتگو با خبرنگار خبر خودرو ضمن اشاره به تعریف مفهوم بهره وری اظهار داشت : بهره وری استفاده بهینه از منابع است ، که شامل عوامل مختلفی است که می توانند در کاهش قیمت تمام شده تاثیر گذاشته و سود تولیدکننده را نیز در این راستا حاصل نماید.

وی یکی از عوامل بهره وری را  اوتوماسیون ماشین آلات تولیدی ذکر کرد و افزود :  این مساله ضمن افزایش تولید و کیفیت می تواند خطای کارگری را به حداقل برساند از این رو باید بر روی این مساله تلاش بیشتری شود.

وی آموزش مستمر نیروی انسانی خطوط تولیدی را دیگر از عوامل موثر در بهره وری عنوان کرد و گفت :   آموزش نیروها در خطوط  تولید موجب افزایش  توان و تخصص نیروی انسانی و  یهره وری در این بخش شده و  ضمن اینکه این مساله کیفیت تولید را بهبود می بخشد.

وی همچنین رفع گلوگاههای تولیدی و توجه به بهبود مستمر را دو عامل موثر دیگر در این راستا اعلام کرد و اظهار داشت : رفع گلو گاههای تولیدی هم در خط تولید و هم خط مونتاژ موجب  بالانس ماشین آلات و  افزایش تولید و  بهره وری  می گردد و در افزایش کیفی محصولات نیز بسیار اهمیت دارد.

وی افزود : امروز تولیدکنندگان باید طوری برنامه ریزی و حرکت نمایند که دائما  خط تولید رو به بهبود بوده و  منجر به افزایش بهره وری و کیفیت شود.

مدیرعامل شرکت یزد تایر همچنین اصلاح چیدن ماشین آلات را از دیگر عوامل بهره وری نام برد و افزود  : امروز در دنیا هر حرکتی که منجر به ایجاد ارزش افزوده و افزایش بهره وری نشود هدر دادن منابع نیروی کار ، کاهش بهره وری و افزودن قیمت تمام شده است بنابراین چینش درست ماشین آلات خطوط تولیدی و مونتاژ اهمیت بسیار بالایی دارد.

ستوده افزود : بکار گیری تکنیک ها و روشهای تولید ناب را در خطوط تولید نیز از دیگر عوامل  بسیار مهم در بهبود بهره وری است .

وی گفت : در تولید ناب چنانچه محصولی را بیش از سفارش و نیاز مشتری در انبار داشته باشیم این مساله نیز نوعی ضایعات است در واقع سرمایه در حال هدر رفتن است بنابراین برای اینکه بهتر بتوانیم از نقدینگی و چرخش مناسب نقدینگی استفاده کنیم باید با حداقل موجودی مواد اولیه ، حداقل موجودی محصول نهایی و حداقل موجودی مواد حد وسط را در زیر سقف داشته باشیم.

وی افزود :  بهبود تکنولوژی نیز از دیگر عوامل موثر و  مهم است چنانچه تولیدکننده تکنولوژی را خریداری می کند و در نظر دارد از این تکنولوژی مدت زمان طولانی استفاده کند. باید به طور مستمر تکنولوژی را بهبود داده بدین معنی که برای داشتن تولید رقابتی باید بتوانیم با تکنولوژی روز دنیا حرکت نماییم.

وی گفت : امروز نمی توان تولید رقابتی داشت اما تکنولوژی تولید مربوط به 20 سال قبل باشد از این رو باید دائما بهبود تکنولوژی  و بروز نمودن آن صورت گیرد ضمن اینکه در این خصوص باید  توجه ویژه ای به ایجاد واحدهای تحقیق ، توسعه و نوآوری شود.

وی خاطر نشا ن کرد :  در دنیای امروز حدود 5 درصد از درامد شرکتهای تولید کننده  صرف هزینه تحقیقات و نوآوری می شود در حالی که در کشور ما به این مساله کمتر توجه می شود  از این رو در کشور ما نیز باید حداقل یک تا 5/1  درصد هزینه فروش بخش های تولیدی بایست صرف هزینه تحقیق و توسعه ، نوآوری و بهبود مستمر شود.

مدیر عامل شرکت یزد تایر همچنین استفاده از از ابزارهای مدیریت نوین را از دیگر عوامل مهم در بهره وری عنوان کرد و گفت : باید صنعت کشور با استفاده از تکنیک ها وروش های بهره وری متداول در دنیا به سمت بهره ور شدن حرکت نماید.

ستوده افزود : مساله دیگری که بسیار اهمیت دارد تولید در ظرفیت اقتصادی است در واقع محصولی که دارای ظرفیت اقتصادی نباشد نمی تواند تولید رقابتی نیز داشته باشد .

وی گفت : چنانچه بخواهیم در آینده عضو سازمان تجارت جهانی شویم و با واحدهای مشابه در سطح جهانی رقابت نماییم باید بر روی این عوامل کار کنیم تا بتوانیم قیمت تمام شده را کاهش و رضایت مشتری را کسب نماییم و بازار های صادرات محور داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه مشتری راضی مهم ترین تبلیغ کننده برای تولید کننده است ، خاطر نشان کرد :  مشتری است که مشتری بعدی را برای تولیدکننده می آورد و برای وی  بازار ایجاد کرده و در واقع مبلغ و تبلیغ کننده کالای تولیدکننده است .

وی افزود :  با روش هایی که ذکر شد باید قبول کرد که دیگر روش های سنتی باید کنار گداشته شود و باید بر روی عوامل بهر وری کار شود تا با کاهش قیمت تمام شده برای تولیدکننده سود ایجاد شود.

وی تصریح کرد : با جلب رضایت مشتری قطعا تولید افزایش یافته و با افزایش تولید  نیز  سود بیشتری کسب خواهد شد چرا که به هر میزان تولید افزایش یابد و قیمت تمام شده نیز کاهش خواهد داشت.

 

 

 

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"