کد خبر: ۳۳۰۸۳۲
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۳ - ۱۴ مهر ۱۳۹۴

نظام آموزشی مطابق نیازها و پیشرفت روز صنعت بازنگری شود

به گزارش گروه صنعت خبر خودرو، اولین نشست از سلسله نشستهای جایگاه طراحی صنعتی در توسعه محصولات صنایع کشور با حضور مدیران صنعتی و اساتید دانشگاه در وزارت صنعت ،‌معدن و تجارت برگزار شد.

داود اکبری طراح صنعتی کشور گفت :‌طراحی صنعتی در ایران با انواع موانع حقوقی و جایگاه سازمانی در ساختار صنعتی کشور مواجه است.

وی افزود :‌حمایت از مالکیت معنوی و حقوق طراحان صنعتی از مواردی است که باید دنبال راهکار و اصلاح و تنظیم مقررات آن باشیم .

اکبری افزود :‌ بین رشته طراحی صنعتی دانشگاهها و صنعت باید پیوندی وجود داشته باشد.

در ادامه میر فندرسکی طراح صنعتی ، بزرگترین مشکل را اشتغال فعالان این رشته صنعتی دانست و افزود : در شرایطی که بانکها سود بالایی از قبل وامهای اعطایی به صنعت می گیرند صنعت نمی تواند پیشرفت کند .

 وی اضافه کرد : ‌باید اولویتهای طراحی صنعتی مشخص شود و باید دید صنعت امروز را چه کسانی به پیش می برند و کسانی که در دانشگاه هستند از صنعت دور نیستند و اصل صنعت و دانشگاه هر دو یکی است.

در ادامه چوپانکاره رییس گروه طراحی صنعتی دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران گفت  : دانشگاه برای دانشگاه و صنعت برای صنعت دیگر مفهومی ندارد و نظام آموزشی باید مطابق نیازها و پیشرفت روز صنعت بازنگری شود و گرایشات و رشته ها تعریف شوند.

نظام مندی پروژه های دانشگاهی و پایان نامه ها مورد دیگری بود که وی بر آن تاکید کرد و افزود : باید دید قانون گذار چقدر سهم طراح صنعتی را در پروسه صنعت لحاظ کرده است.

چوپانکاره تصریح کرد : نگاه به حل مساله و خلاقیت در صنعت باید موج بزندو با توجه به این اصل بازار کار باید ایجاد شود ، مالکیت فکری باید حل بشود و تفکرات نو خلاق از لحاظ حقوقی و قانونی ایمن باشند.

همچنین محمود امیری، صنعتگر و طراح صنعتی نیز با اشاره به خالی بودن جای مسابقات در این رشته گفت : می شود مرکزی را ایجاد کرد تا از این طریق خواسته های صنعت به آن منتقل شود و سپس به دانشگاه انتقال داده شود.

وی افزود : ما باید راههایی را پیدا کنیم که چطور دانشجو می تواند با صنعت آشنا شود .

به گفته امیری تعریف پروژه های مورد نظر صنعت می تواند در قالب مسابقات طراحی و نیز کارآموزی باشد.

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"