کد خبر: ۳۳۱۴۳۲
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۶ - ۱۸ مهر ۱۳۹۴
به گزارش خبرخودرو، معاون حمل و نقل و ترافيك تهران همزمان با «روز جهاني كودك» از كاهش 50 درصدي فوت كودكان در جريان تصادفات پايتخت خبر داد و گفت: با تدابير و تمهيداتي كه در 5 سال اخیر انديشيده و به مورد اجرا گذاشته شده، تعداد كودكاني كه در حوادث ترافیکي تهران جان خود را از دست مي دهند، به نصف تقليل پيدا كرده است.

كاهش 50 درصدی فوت كودكان در تصادفات پايتخت

به گزارش خبرخودرو، معاون حمل و نقل و ترافيك تهران همزمان با «روز جهاني كودك» از كاهش 50 درصدي فوت كودكان در جريان تصادفات پايتخت خبر داد و گفت: با تدابير و تمهيداتي كه در 5 سال اخیر انديشيده و به مورد اجرا گذاشته شده، تعداد كودكاني كه در حوادث ترافیکي تهران جان خود را از دست مي دهند، به نصف تقليل پيدا كرده است.

مهندس سيد جعفر تشكري هاشمي افزود: تعداد تلفات ترافيكي تهران با مشارکت مديريت شهري و پليس راهور، در يك بازه زماني 5 ساله، از بيش از 1600 کشته در سال، به كمتر از 800 کشته در سال، كاهش پيدا كرده و البته در این میان، شهروندان و رسانه ها، بيشترين سهم و نقش را در اين مهم داشته‌اند.

وي با اعلام اين که مدیریت شهری اعتقاد دارد حتي يك كشته نیز در سوانح ترافیکي زياد است، تأكيد كرد: سال گذشته تعداد تلفات ترافيكي تهران به زیر 800 کشته كاهش پيدا كرد كه با توجه به كاهش سالانه 15 تا 20 درصدي كشته شدگان تصادفات پایتخت، اميدواريم روزي برسد كه گزارش كنيم آمار تلفات ترافیکی تهران به صفر رسيده است.

8 تا 10 درصد عابراني كه در تصادف كشته مي شوند كودكان هستند

معاون شهردار تهران با اشاره به اين‌كه در حالي ميانگين كاهش تلفات ترافيكي سالانه تهران، 15 تا 20 درصد است كه اين رقم در کل كشور حدود 5 درصد است، گفت: متأسفانه بالغ 50 درصد از كشته هاي حوادث ترافیکي تهران را عابران پياده تشكيل مي‌دهند كه حدود 60 درصد از آنها را افراد بالاي 50 سال و 8 تا 10 درصد آنها را نيز كودكان زير 10 سال تشکیل می دهند.

مهندس تشكري هاشمي با بيان اين كه تا 5 سال پيش به طور متوسط ماهانه 6 تا 8 كودك در تصادفات پایتخت كشته می شد، در صورتي كه امروز اين رقم به 3 تا 4 كودك كاهش در ماه پيدا كرده كه عمدتاً عابر پياده هستند، اظهار كرد: بخش اعظم كودكاني كه در تصادف كشته مي شوند، به علت بي احتياطي رانندگان و راکبان موتورسیکلت يا سهل انگاري والدين خود، جانشان را از دست مي دهند و در واقع يك لحظه غفلت بزرگسالان به قيمت زندگي يك كودك تمام مي شود.

وي با تأكيد بر اين كه بخش قابل توجهي از كودكان نيز به عنوان سرنشين خودرو يا ترك نشين موتورسيكلت، جان خود را از دست مي دهند، تصريح كرد: عدم وجود كمربند ويژه كودك در خودروهاي داخلي و عدم استفاده از صندلي نوزاد و كودك از سوي والدين از جمله دلايل كشته شدن كودكان در سوانح ترافیکی محسوب می شود.

كودكان از ناحيه سر و گردن دچار بيشترين مصدوميت مي‌شوند

معاون شهردار تهران با اشاره به اين كه تصادفات، يكي از مهم‌ترين دلايل مرگ و مير و صدمه به كودكان نه تنها در كشورمان، بلكه در بسياري از كشورهاي جهان محسوب مي‌شود، اظهار كرد: كودكان، چه به عنوان عابر پياده و چه به عنوان سرنشين خودرو و ترك نشين موتورسيكلت، از ناحيه سر و صورت دچار بيشترين مصدوميت مي شوند.

مهندس تشكري هاشمي با بيان اين كه والديني كه ترجيح مي دهند كودكان خود را روي پاي خود بنشانند يا در آغوش بگيرند، مرتكب بزرگ ترين خطا مي شوند، تصريح كرد: از اين خطا بزرگ تر، نشاندن كودكان بر ترك موتورسيكلت است و در هر دو حالت، ممكن است حوادث جبران ناپذيري براي کودکان رقم بخورد.

وي با تأكيد بر اين كه طبق ماده 220 قوانين راهنمايي و رانندگي، رانندگان و سرنشينان وسايل نقليه، موظف‌ هستند هنگام حركت وسيله نقليه، كمربندهاي ايمني خود را بسته نگه دارند،‌ اضافه كرد: این ماده قانونی شامل کودکان نیز می شود و طبق تبصره آن، سوار كردن كودكان زير 12 سال در صندلي جلو و همچنين در آغوش گرفتن كودك هنگام رانندگي، ممنوع است.

كودكان را در مقابل سوانح رانندگي واكسينه كنيم

معاون شهردار تهران با اشاره به اين كه بيشترين سرمايه گذاري در شهرها و كشورهاي پيشرفته جهان بر روي كودكان انجام  می شود و مسئولان مربوطه در اين كشورها و شهرها، برنامه هاي متعدد و متنوعي را با محوريت كودكان برنامه ريزي كرده اند، اظهار كرد: خوشبختانه كشور ما در كاهش نرخ مرگ و مير كودكان از طريق ارائه مراقبت هاي بهداشتي و واكسيناسيون بسيار موفق عمل کرده و زمان آن فرا رسيده كه مسئولان مربوطه به فكر واكسينه کردن كودكان در مقابل حوادث ترافیکی باشند.

مهندس تشكري هاشمي با بيان اين كه مجموعه اي از اقدامات نرم افزاري و سخت افزاري در دست يآبي به اين مهم مؤثر است،‌ تصريح كرد: به نظر مي رسد مهم تر از ارائه آموزش به كودكان در زمينه عبور و مرور ايمن در شهر و رفتارهاي ترافيكي، آموزش قوانين و مقررات رانندگي به بزرگسالان و توجه دادن آنها به كودكان و رعايت حقوق اين عزيزان است، ضمن اين كه لزوم استفاده از كمربند ايمني برای كودكان و صندلي ايمني كودك و نوزاد را نيز بايد مورد توجه قرار داد.

وي در پايان با تأكيد بر اين كه در سال هاي اخير، مجموعه اقداماتي از سوي مديريت شهري در تهران به منظور كاهش تصادفات و تلفات ناشي از آن براي عموم شهروندان به طور اعم و كودكان به طور اخص به مورد اجرا در آمده، خاطرنشان كرد: آموزش عبور و مرور ايمن به كودكان در پارك هاي آموزش ترافيك و مدارس، ایمن سازی معابر شهری برای کودکان، توليد و پخش فیلم های آموزشي، توليد و توزيع اقلام آموزشي و محصولات كمك آموزشي، ايمن سازي سرويس مدارس از طريق تأييد صلاحيت های فنی خودرو و راننده آن و ارائه سرويس رايگان به دانش آموزان مدارس استثنايي، بخشي از این اقدامات ‌است.

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"