کد خبر: ۳۳۳۰۵۱
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۶ - ۲۸ مهر ۱۳۹۴

نگرانی از انحراف تسهیلات اختصاص یافته برای خرید خودرو

 

به گزارش خبر خودرو، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت : امروز رونق بازار و استفاده درست از منابع امکان پیشرفت کلیه صنایع ، خصوصا صنعت خودرو را به لحاظ بازار فروش و تولید فراهم می کند.

 

ابوذر ندیمی در گفتگو با خبرنگار خبر خودرو با اشاره به بسته پیشنهادی دولت به منظور خروج رکود از بازار کشور اظهار داشت : مسلما یکی از بخش هایی که از سیاست های جدید دولت در غالب بسته پیشنهادی بهره مند می شود ، صنعت خودرو است.

وی تصریح کرد : هر چند بسته پیشنهادی خروج از رکود دولت باید مشتمل بر سیاست های مختلف، تامین مالی و رویکردهای اطمینان آور باشد.

وی با اشاره به اینکه امروز همه مشکلات در حوزه تولید و صنعت خودرو مربوط به نقدینگی نیست ، افزود : البته عوامل دیگری نیز در تولید نقش دارد که قطعا سهم نسبتا مهمی از آن مربوط به تامین سرمایه است اما مشکلات بزرگی در حوزه کار آفرینی ، جلب و جذب مشتری ، تبلیغ ،کیفیت و ارتقاء و دهها موضوع دیگر نیز وجود  دارد که تا آنها حل نشود همچنان مشکلات وجود خواهد داشت اما یقینا سهم مهم نقدینگی را نمی توان در حوزه تولید انکار کرد.

وی همجنین به اختصاص تسهیلات به متقاضیان خرید خودرو به منظور تحرک بخشی و خروج رکود از بازار خودرو اشاره کرد و گفت : هر چند این تصمیم می تواند تا حدودی موجب تحریک تقاضا و رونق بخشی در بازار خودرو شود  اما متاسفانه همواره در کشور ما  50 درصد تسهیلات هرز رفته و در جای خود استفاده نمی شود و گاها متقاضیان از وام ها و تسهیلات در حوزه های دیگر و فعالیت های شخصی استفاده می کنند.

وی در ادامه به ابراز نگرانی از انحراف تسهیلات اختصاص یافته برای خرید خودرو پرداخت و گفت : متاسفانه موضوع رسوب سرمایه و تسهیلات در ایران حالت اپیدمی یافته به طوری که امروز هر شخصی که متقاضی دریافت وام است با چند انگیزه این کار را انجام می دهد عده ای با هدف درست و مثبت و صرفا برای افزایش سرمایه مراجعه می کند که بسیار کم هستند ، درصدی با این هدف برای دریافت وام مراجعه می کند تا از درصد نرخ سود وام تخصیصی بهره مند شوند و سومین گروه اغلب کسانی هستند که وام های دریافتی را به سمت دیگری هدایت می کنند  به عنوان مثال برای خرید خونه ، زمین و ماشین و غیره صرف می کنند ازاین رو در حوزه نظارت بر ارائه تسهیلات ، کمبود و ضعف های جدی وجود دارد این در حالی است که  بانک ها به هیچ وجه قابلیت کنترل بر این موضوع را نه داشته و نه دارند.

نماینده لاهیجان و سیاهکل در خانه ملت با اشاره به مشکلات پایه ای در ارائه تسهیلات در کشور تصریح کرد : امروز از شناخت پروژه تا مدیریت بر آن همچنان مشکلات جدی در کشور وجود دارد براساس چنین رویکردی باید نگران بود اینکه تسهیلات به چه کسی داده شود آیا باید به خودروساز داده شود و یا قطعه ساز و آیا قطعه سازان مشکلات جدی دارند یا نه؟ قطعا همه اینها محل تامل دارد چرا که برخی از قطعه سازان در این سالها از موقعیت فعلی سوء استفاده کردند و قطعات چینی را به جای تولید داخل عرضه کردند و این حرکت آنها موجب شد هم بازار کار و هم کیفیت را برای دیگری تعریف کنند.

ندیمی افزود : باید قبول کرد که اعتماد معنی ندارد بلکه در حوزه ارائه تسهیلات باید جسارت جای اعتماد بنشیند.

 

 

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"