کد خبر: ۳۴۴۰۳۵
تاریخ انتشار: ۰۸:۰۸ - ۰۶ آبان ۱۳۹۴

سقف تسهیلات 25 میلیون تومانی خرید خودرو متناسب با فرآیند اجرایی مشخص خواهد شد

 

به گزارش خبر خودرو ، معاون بازاریابی و فروش ایران‌خودرو با اشاره به جزییات فرآیند فروش خودرو با وام 25 میلیون تومانی گفت : متاسفانه پیش از اینکه فرآیند اجرایی فروش خودرو با وام 25 میلیون تومانی شکل بگیرد، این طرح اعلام شد که باعث ایجاد توقع و انتظار برای مشتریان گردید در حالی که  تاکنون جزییات فرآیند اجرایی آن مشخص نشده است.

 

مصطفی خان کرمی در گفتگو با خبرنگار خبر خودرو ، افزود : هفته گذشته دولت در قالب بسته سیاست‌های رونق اقتصادی، از پرداخت تسهیلات تا 80 درصد قیمت خودرو و سقف 25 میلیون تومان خبر داد که این مساله موجب شد تا مشتریان سریعا به نمایندگی مراجعه کرده و درخواست وام 25 میلیون‌ تومانی کنند در حالی‌ تاکنون مقدمات اجرای آن نه در بانک و نه در شرکت‌ها فراهم نشده است.

وی تصریح کرد : آنچه كه تاکنون مشخص گردیده بانک هیچ مسئولیتی را درخصوص انتخاب مشتری، ریسک، وصول مطالبات، فرآیند اخذ چک و سفته، اعتبار‌سنجی و سایر موارد مرتبط ندارد و این امور تماما به عهده خودروساز گذاشته شده است.

وی در ادامه در خصوص طرح فروش ایران‌خودرو برای ارایه تسهیلات 25 میلیون تومانی اظهار داشت : تاکنون جزییات فرآیند اجرایی مشخص نیست البته اخیرا جلسات هماهنگی برگزار شده، و مقرر گردیده تا  وزارت صنعت، فرآیند پیشنهادی را جمع بندی و پس از هماهنگی با بانك اجرایی نماید.

وی با توجه به فرآیند اجرای این طرح گفت : مشتریان با مشخص شدن فرآیند اجرایی و رویت شرایط و درصد پرداخت ماهانه، می توانند خودروی موردنظر را مشروط به اینكه قیمت خودرو كمتر از 50 میلیون تومان باشد خریداری کنند ، خودروساز نیز زمانی که  چک، سفته و مدارکی را رویت کرد که  خودرویی با همان شرایط مورد تایید فروخته شده، چک و سفته را  تحویل بانک می‌دهد و قرار بر این است که بانک مبلغ وام را فورا به حساب خودروساز واریز کند، یعنی بانک همان مبلغ 25 میلیون تومان را بعدا به خودروساز پرداخت خواهند کرد.

وی حداكثر مبلغ پرداخت وام را 25میلیون تومان اعلام کرد و افزود : از مزیت های این طرح این است که مشتری با بانک طرف حساب نیست و این طرح کاملا مانند طرح‌های فروش خودروسازان است، با این تفاوت كه در طرح‌های جاری اگرچه مبلغ پیش پرداخت مشتری بیشتر است ولی با توجه به كوتاهتر بودن زمان بازپرداخت، مشتری مبلغ كمتری سود پرداخت می‌کند اما در این طرح چنانچه مشتری تا هفت سال نیز بازپرداخت داشته باشد طبعا باید مبلغ بیشتری سود پرداخت کند.

معاون بازاریابی و فروش ایران‌خودرو در ادامه در خصوص سقف دقیق این  تسهیلات گفت : سقف دقیق تسهیلات متناسب با فرآیند اجرایی موضوع مشخص خواهد شد اما قطعا مدت زمان  ارائه طرح تا پایان شش ماه اعلام شده و سقف آن نیز محدود خواهد بود.

خان کرمی با اشاره به انتقادات وارده به این طرح گفت : برخی می‌گویند وام 25میلیون‌تومانی برای مشتری بیش از 41میلیون تومان تمام می‌شود در حالی که مشتری وام 16 درصدی را دریافت می‌کند که به نظر مناسب می‌رسد و طی هفت‌سال باید آن را تسویه کند.

وی افزود : بر اساس جزئیات طرح ارائه شده نحوه محاسبه مبلغ قابل پرداخت در سررسید براساس ضرب مبلغ در درصد سود در مدت زمان باز پرداخت خواهد بود، هرچه زمان طولانی‌تر باشد مبلغ بازپرداخت بیشتر خواهد بود. البته به نظر می رسد مطلوب‌تر برای مشتری انتخاب دوره زمانی كوتاه‌تر  است.

وی همچنین در خصوص خودروهایی که در اولویت دریافت وام خواهند بود اظهار داشت : به دلیل محدودیت زمانی در ارایه تسهیلات ، اولویت برای مشتریان  انتخاب محصولاتی است كه زودتر در دسترس بوده  و محدودیت تولید نداشته باشند و مشتریان تعهدات معوقه‌ای نداشته باشد به دلیل همین محدودیت‌ها و تعهدات قبلی با مشتریان ، طبعا همه  محصولات نمی‌تواند در این طرح قرار بگیرد.

وی در ادامه با اشاره به تاثیر قطعی این  وام در  تحریک تقاضا در بازار خودروی داخلی گفت : در صورتی که ساز و کار و فرآیند اجرایی درست و مناسبی برای آن تعریف شود و و در زمان كوتاه اجرایی شده و تکلیف خودروساز و بانک در آن مشخص شود. مسلما اجرای این طرح در تحریک تقاضا موثر خواهد بود.

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"