کد خبر: ۳۶۱۶۴۹
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۸ - ۰۲ دی ۱۳۹۴

پیشنهاد معقول تعرفه بر مبنای ارزش دلاری خودروهای وارداتی

 به گزارش خبر خودرو ، دبیر انجمن خودروسازان ایران با توجه به طرح برخی از پیشنهادات مبنی بر تغییر تعرفه واردات خودرو گفت : پیشنهادی که اخیرا رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی مبنی بر تعیین تعرفه بر اساس ارزش دلاری خودروهای وارداتی ارائه نموده به نظر پیشنهاد معقول و عادلانه ای است.

احمد نعمت بخش در گفتگو با خبرنگار خبر خودرو افزود : تا پیش از این تعرفه واردات خودرو بر اساس حجم موتور محاسبه می گردید و خودروهای لوکس صرفا خودروهای با حجم 2500 سی سی به بالا بود این در حالی است که برخی از خودروهای زیر 2500 سی سی گاها بسیار گران تر بوده  و به عبارتی لوکس تر نیز تلقی می گردد.

وی تصریح کرد : در حال حاضر با توجه به طرح دو سه پیشنهاد در این زمینه ، به نظر پیشنهاد مدیرکل گمرک در خصوص محاسبه نرخ تعرفه واردات خودرو بر اساس ارزش دلاری معقول تر است چرا که هر چه قیمت خودرو بیشتر باشد تعرفه آن نیز بیشتر خواهد بود.

وی گفت : اینکه معیار لوکس بودن خودروها، حجم موتور در نظر گرفته شود کافی نیست و معیار بهتر ، قیمت خودرو است  زیرا هر چه خودرو گران تر باشد طبعا خودرو لوکس تر و خریدار آن نیز از توانایی مالی بیشتری برخوردار است بنابراین به دولت نیز بابت بالا بودن قیمت خودرو وارداتی ، گمرکی بیشتری باید دریافت نمایند.

وی  تصریح کرد : البته این پیشنهاد تاکنون در شورای سیاست گذاری خودرو مورد بحث و بررسی قرار نگرفته است و احتمالا در جلسه این هفته شورای سیاست گذاری خودرو مطرح خواهد شد و بایستی منتظر بود که در نهایت تعرفه واردات خودرو چگونه خواهد شد چرا که تا اواخر بهمن ماه باید این مساله مشخص و به کمیسیون ماده یک پیشنهاد شود.

دبیر انجمن خودروسازان ایران با اشاره به اینکه موضوع تعرفه گزینه ای نیست که بخواهد در بودجه مشخص شود ، اظهار داشت : پس از اینکه وزارت صنعت ، معدن و تجارت پیشنهاد نحوه و میزان تعرفه واردات را مشخص و به کمیسیون ماده یک ارائه کرد بایستی تعیین تعرفه جدید در کمیسیون مذکور مورد بحث و بررسی قرار گیرد و پس از تصویب به دولت جهت تایید نهایی ارائه شود تا در انتهای سال همراه با کل تعرفه های مصوب در کتاب مقررات صادرات و واردات چاپ گردد.

نعمت بخش افزود : با تصویب نرخ تعرفه واردات بر اساس ارزش دلاری خودرو طبعا نرخ تعرفه شناور خواهد شد .

وی همچنین در خصوص برخی اظهارات مبنی بر تاثیر نحوه تعیین نرخ تعرفه بر اساس ارزش دلاری خودرو بر ایجاد فساد در واردات گفت : آنچه که در این ارتباط مطرح شده شاید تا حدودی صحت داشته باشد اما قطعا می توان با راهکارهایی مانع از چنین شرایطی شد چرا که قیمت صادرات محصولات شرکتهای بزرگ خودروسازی کاملا در دنیا مشخص است بنابراین کمتر در این راستا امکان تخلف وجود خواهد داشت ضمن اینکه کمیسیونی در گمرک وجود دارد که قیمت پایه خودروهای وارداتی را تعیین می کند از این رو احتمال تقلب در این راستا بسیار ضعیف است اما به هر ترتیب عادلانه تر است که تعرفه خودروی 10 هزار دلاری با یک خودروی 100 هزار دلاری مساوی نباشد.

وی افزود : البته در دنیا نیز تعرفه واردات خودرو بر اساس حجم و یا ارزش موتور متغییر است به طوری که در بسیاری از کشورها تعرفه واردات خودرو ثابت نیست و یا بر اساس حجم موتور است و یا بر اساس متغییرهایی که مشخص می کنند متغیر می باشد.

وی با اشاره به نرخ معقول تعرفه فعلی واردات  خودرو اظهار داشت : رقم 40 درصد تعرفه پایه برای خودروهای تا 10 هزار دلار رقم مناسبی است و با توجه به برنامه پیوستن ایران به سازمان تجارت جهانی افزایش این نرخ پایه ، معقول به نظر نمی رسد.

وی همچنین در خصوص تاثیر تصویب پیشنهاد ارزش دلاری تعرفه واردات خودرو بر کسب درآمد بیشتر دولت اظهار داشت : قطعا زمانی که تعرفه واردات بر اساس ارزش دلاری محاسبه شود با توجه به اینکه اکثر خودروهای وارداتی خودرویی گران قیمت هستند درآمد دولت نیز بیشتر گردیده و به نظر عادلانه تر خواهد بود.

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"