کد خبر: ۳۶۴۸۵۸
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۴ - ۲۳ دی ۱۳۹۴
خبرگزاری فارس: از سال 80 که لیگ برتر حرفه‌ای در فوتبال ایران به راه افتاد این عنوان حرفه‌ای سنگری شد تا خیلی از اهالی فوتبال اعم از مدیران، مربیان و بازیکنان پشت آن پنهان شده و با استفاده از این واژه که ما «حرفه‌ای» هستیم خیلی از ایرادات و اشکالات خود را توجیه می‌کنند.
 
موضوع پیوستن علیرضا بیرانوند به باشگاه پرسپولیس و پیشنهادی که این باشگاه به مدیران نفت داده هم یکی دیگر از اتفاقاتی است که آماتور بودن فوتبال ما را بر خلاف شعار حرفه‌ای بیش از پیش به منصه ظهور می‌گذارد. این انتقال احتمالی آنقدر کش‌دار شده که به نوعی می‌توان عنوان کرد که باعث دلزدگی اهالی فوتبال و اهالی رسانه از این مسئله شده است.
 
باشگاه نفت تهران که عنوان حرفه‌ای را یدک می‌کشد در خصوص این دروازه‌بان یکی از آماتورترین رفتارها را انجام داده و می‌دهد. مدیران باشگاه نفت ابتدا با کش و قوس‌هایی اجازه مذاکره با پرسپولیس را به بیرانوند دادند اما در یک اقدام خودجوش خود مدیران این باشگاه از مذاکره این دروازه‌بان با مدیران باشگاه پرسپولیس اظهار بی‌اطلاعی کردند. این در حالی بود که این دروازه‌بان با باشگاه نفت قرارداد داشت اما از آنجایی که بیرانوند به دلیل برخی مسائل فصل خوبی را در نفت سپری نمی‌کرد و در اکثر بازی‌ها نیمکت‌نشین بود خیلی‌ها اعتقاد داشتند که باشگاه نفت این دروازه‌بان را منتقل خواهد کرد تا حداقل با پول فروش این بازیکن بتواند حداقل بخشی از مشکلات مالی خود را مرتفع کند.
 
داستان اما از اینجا شروع شد که هر روز در خصوص این دروازه‌بان و انتقال احتمالی‌اش به باشگاه پرسپولیس حرف و حدیث‌های تازه‌ای به گوش رسید. یک روز بحث انتقال قرضی بیرانوند به پرسپولیس مطرح شد، یک روز موضوع انتقال دائمی او در صدر اخبار قرار گرفت، یک روز عنوان شد 500 میلیون تومان برای رضایت‌نامه‌اش پرداخت شود، یک روز عنوان شد این دروازه‌بان با نفت قرارداد دارد و با نفتی‌ها به اردوی ترکیه رفت،‌ یک روز در اقدامی عجیب قرارداد او تا پایان فصل آینده تمدید شد و حالا هم که صحبت از معاوضه او با یکی از بازیکنان پرسپولیس به میان می‌آید و به نظر می رسد همه این موارد برای این است که نفتی‌ها نمی‌خواهند رو در روی هواداران پرسپولیس قرار بگیرند چرا که اگر به این دروازه‌بان نیاز دارند که چطور حاضر می‌شوند او را به صورت قرضی به پرسپولیس بدهند و اگر هم او را نمی‌خواهند چرا اجازه جدایی او را صادر نمی‌کنند؟
 
موضوع معاوضه که امروز مطرح شده هم از آن اتفاقات جالب است چرا که نفتی ها خیلی خوش اشتها این مسئله را مطرح کرده اند. آنها بیرانوندی که در اکثر بازی های نیم فصل روی نیمکت بوده را به جای یکی از ستاره های پرسپولیس می خواهند. در واقع معامله ای یک سر سود برای نفت. مبادله بازیکن قطعا باید در شرایط برابری باشد نه معاوضه بازیکن نیمکت‌نشین با بازیکن تاثیرگذار.
 
تمام این اتفاقات نشان می‌دهد که مسئولان باشگاه نفت قصد دادن بیرانوند به باشگاه پرسپولیس را ندارند و به نوعی سنگ بزرگ بر می‌دارند که علامت نزدن است. آنها دست روی بازیکنی در پرسپولیس گذاشتند که مطمئن هستند مسئولان این باشگاه به هیچ عنوان در فکر از دست دادن این بازیکن نیستند. در این بین آن چیزی که مبهم است نه وضعیت قرارداد و جدایی احتمالی بیرانوند از نفت بلکه صداقتی است که گم شده و مشخص نیست تا کی اصحاب رسانه و هواداران باید بازیچه دست مدیرانی شوند که خود را حرفه‌ای می‌نامند.
 
البته در باشگاه نفت یه غیر از مسئله بیرانوند مسائل تامل‌برانگیزتر دیگری هم وجود دارد. تصمیم بر فروش ستاره‌های تیم برای درآمدزایی که هرچند هنوز کاملا در این باشگاه اجرایی نشده و توضیحات آن هم در این مقال نمی گنجد اما از آن دست تصمیمات غیر حرفه ای است که در جای خود ارزش تامل دارد.
 
براستی کدام تیم است که در پلی‌آف لیگ قهرمانان آسیا حضور داشته باشد و باید با تیم تا دندان مسلح رودررو شود اما برای درآمدزایی راه چاره را در فروش بازیکنان اصلی خود بداند. یا مسئولان نفت روی صعود نهایی خود روی لیگ قهرمانان حساب نکرده اند یا اساسا صعود برایشان اهمیتی ندارد.
 
آیا قرار است تیم های ایرانی اینگونه خود را برای لیگ قهرمانان آسیا آماده کنند؟ آیا این همان خواسته سازمان لیگ از باشگاه های حاضر در لیگ قهرمانان آسیا است؟
 
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"