کد خبر: ۳۶۵۰۰۹
تاریخ انتشار: ۰۸:۰۸ - ۲۵ دی ۱۳۹۴

در خصوص کیفیت بنزین های وارداتی چاره ای جز اعتماد به گزارش دستگاهها نداریم

به گزارش خبر خودرو ، در شرایطی بسیاری از مسئولان و کارشناسان ، بنزین ، به را عنوان متهم اصلی آلودگی هوای کلان شهرها من جمله تهران مطرح می شود رئیس سازمان ملی استاندارد به عنوان متولی اصلی آزمون کیفیت بنزین اخیرا اعلام کرده که بنزین نقش زیادی در آلودگی هوا ندارد و این مساله در جلسه 2 هفته پیش مسئولان وزارت نفت، سازمان استاندارد و سازمان محیط زیست مورد تاکید قرار گرفته است .

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار خبر خودرو با توجه به موضوع کیفیت بنزین های وارداتی در کشور به جلسه این کمیسیون با  مدیران ارشد وزارت نفت ، سازمان استاندارد و محیط زیست اشاره کرد و گفت : در این جلسه بر اساس گزارشی که از سوی سازمان استاندارد اعلام شد حاضرین در جلسه همگی با اتفاق اعلام کردند که بنزین وارداتی کیفیت یورو4 را دارد و موارد مطرح در گزارش سازمان استاندارد حاکی از حد استانداردهای پذیرفته شده است.

ابراهیم کارخانه ای افزود : لذا در این راستا اعلام شد که آلایندگی هوا مربوط به کیفیت بنزین نمی شود البته این مطلبی است که حاضرین در این جلسه مطرح کردند. چرا که آزمایشگاهها در اختیار سازمان ملی استاندارد است و اینها مطلبی را مطرح می شود و کمیسیون انرژی امکاناتی را در اختیار ندارد که بخواهند به صورت تخصصی در این زمینه وارد شود.

وی تاکید کرد : گزارش هایی که دستگاههای متولی به طور مستند اعلام می کنند که بنزین های مصرفی در حد یورو 4 است حمل بر صحت است و چاره ای جز اعتماد به مطالب ارائه شده نداریم.

وی گفت : اینکه مطرح می شود که بنزین نقشی در آلودگی هوا ندارد درست نیست چرا که بنزین در حدی که بنزن و آلوفینا و ترکیبات آروماتیک و ذرات معلق را در هوا منتشر می کند قطعا نقش مهمی در آلایندگی هوا دارد.

نماینده همدان در مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد : امروز هر موتورسیکلت و یا خودرویی که در سطح شهر حرکت می کند ذرات 2.5  میکرونی را در هوا منتشر می کنند حال هر چقدر درصد الوفینا و آروماتیک و بنزن پایین تر باشد و درجه اکتان بنزین بالاتر باشد تبعا کیفیت بنزین کمتر خواهد شد اما  قطعا آلایندگی ناشی از بنزین حذف نخواهد شد.

کارخانه ای تصریح کرد : هم اکنون یکی از گزینه های قطعی در آلایندگی هوا بنزین است البته علاوه بر کیفیت بنزین ، مساله موتورهای احتراقی نیز موثر است از این رو چنانچه کیفیت احتراق بالا و در موتور یورو4 ، بنزین یورو 4 استفاده شود ، تبعا آلایندگی کمتر خواهد شد اما اگر بنزین یورو4  در خودروهایی با سوخت ناقص استفاده شود تبعا آلایندگی ایجاد خواهد شد .

وی تاکید کرد : امروز بنزین و کیفیت احتراق خودروها و همچنین  تعداد خودروهای موجود  در ناوگان  حمل و نقل درون شهری از عوامل موثر در آلایندگی هوا محسوب می شوند.

وی با اشاه به نقش موثر کیفیت بنزین در آلودگی هوا ، تصریح کرد :  در حال حاضر 24 میلیون لیتر بنزین یورو4  در روز در داخل کشور توزیع می شود و در شهر تهران آن  گونه که گزارش شده  تمام بنزین ها از یورو4 تامین و از پالایشگاه اراک تامین می شود که بالاترین کیفیت بنزینی را در ایران دارد و بنزین های وارداتی نیز در شهرهای دیگر استفاده می شود.

وی گفت :  بر اساس آمارهای اعلام شده هم اکنون حدود 8  تا 9 میلیون لیتر بنزین به کشور وارد می شود که عمده آنها در شهرهای دیگر مثل اصفهان ، مشهد  و تبریز استفاده می شود هر چند کیفیت این بنزین ها نیز باید افزایش یابد .

وی با اشاره به نقش پالایشگاه ستاره خلیج فارس در تولید بنزین های با کیفیت یورو4  گفت : در صورتی که این پالایشگاه به بهره برداری برسد حدود 5 میلیون لیتر بنزین یورو4 در روز تولید خواهد شد که اگر وزارت نفت و دولت همت خودشان را بکار ببندند و هر چه سریعتر این پالایشگاه به بهره برداری برسد مشکل بنزین کل کشور حل خواهد شد.

وی گفت : تکمیل پالایشگاه ستاره خلیج فارس از جمله اقدامات اساسی است که باید در اولویت کار دولت قرار گیرد و نه اینکه مساله ورود بنزین به کشور منتفی شود.

 

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"