کد خبر: ۳۶۶۹۷۱
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۸ - ۰۷ بهمن ۱۳۹۴

گام نخست خودروسازان در پسابرجام چیست ؟

به گزارش خبر خودرو، دبیر انجمن قطعه سازان گفت : در صورتی که فرایند همکاری و مشارکت با خودروسازان خارجی به درستی هدایت و مدیریت شود می توان در میان مدت و بلند مدت شاهد توسعه ساخت داخل بویژه در حوزه قطعات خودرو در کشور بود.

ساسان قربانی در گفتگو با خبرنگار خبر خودرو با اشاره به اینکه تاثیر همکاری ها در صنعت خودرو فرایند کوتاه مدتی نیست ، اظهار داشت : اصولا برنامه ریزی در صنعت خودرو به دلیل ساختار ، پروسه تولید و فرایندهای اجرایی در این صنعت ، معمولا میان مدت و یا بلند مدت است و کمتر تاثیر کوتاه مدت تصمیمات را در صنعت خودرو شاهد بوده ایم.

وی با اشاره به نتایج اجرای برجام بر صنعت خودرو و قطعه سازی کشور اظهار داشت : با عملیاتی شدن لغو تحریم ها ، مبادلات پولی و بانکی به راحتی صورت خواهد گرفت چرا که در جریان تحریم ها این مساله یکی از بزرگترین مشکلات تولیدکنندگان و صنعتگران کشور بود که با اجرای برجام این مانع برداشته شده و جریان گشایش ال سی و سویفت  به شرایط نرمال گذشته بازگشته و تداوم خواهد یافت.

وی در ادامه همکاری با شرکتهای صاحب تکنولوژی و تراز اول در صنعت  خودروسازی و به ویژه قطعه سازی در دنیا را  مساله ای قابل توجه در راستای لغو تحریم ها ذکر کرد و افزود : با اجرای برجام و لغو تحریم ها  معضل بزرگ همکاری با شرکتهای بزرگ برطرف می شود چنانچه هم اکنون شرکتهای بزرگ منعی برای همکاری با ایران ندارند این در حالی است که در دوران تحریم صنعت خودرو ایران به اجبار به سمت شرکتها و تولیدکنندگان قطعات چینی و همکاری با این شرکتها رفت که طبیعتا با لغو تحریم ها این فرصت برای قطعه سازان فراهم می شود که با کشورهای تراز اول دنیا در حوزه ساخت قطعات خودرو همکاری نمایند که قطعا با این روند سطح کیفی قطعات خودرو نیز ارتقاء خواهد یافت.

وی با اشاره به اینکه رفع تحریم ها بستر مناسبی را برای همکاری و مشارکت با شرکتهای خارجی فراهم می کند تصریح کرد : چنانچه جریان همکاری با شرکتها به درستی هدایت و مدیریت شود می توان در میان مدت و دراز مدت به توسعه ساخت داخل به خصوص در قطعات خودرو دست یافت.

وی تاکید کرد : با تداوم جریان همکاری ها می توان انتظار داشت که سطح کیفی خودروها و قطعات افزایش یافته و خودروهای داخلی با استانداردهای روز دنیا تولید شوند .

دبیر انجمن قطعه سازان همچنین بر لزوم تمرکز بر سیاست گذاری های داخلی با رفع تحریم ها پرداخت و اظهار داشت :  به هرحال زمانی که تبادلات بین المللی به سهولت صورت گیرد و بهتر بتوان به منابع مالی دسترسی پیدا کرد مسلما شرایط بهتری را پیش رو خواهیم داشت این در حالی است که همواره این تجربه تلخ در گذشته وجود داشته که هنگامی که ارتباطات بین المللی توسعه پیدا کرده و نفت بیشتری به فروش رسیده و درامد بالاتری در این راستا کسب شده ، گرایش ها به سمت واردات سوق یافته است در حالی که با توجه به سیاست های کشور به خصوص در حوزه اقتصاد مقاومتی به نظر می رسد بیش از هر زمان دیگری در این مقطع باید موضوع اقتصاد مقاومتی به طور جدی دنبال شده و در دستور کار قرار گیرد.

قربانی افزود : البته دولت نیز از منابعی که در جریان رفع تحریم ها در اختیار کشور قرار می گیرد باید برای توسعه تولید و پایگاههای ساخت در داخل کشور استفاده نموده تا بتوان در راستای مشارکت های بین المللی با هدف توسعه ساخت داخل رو به جلو حرکت نمود.

وی همچنین به موضوع دغدغه افزایش واردات در پسابرجام اشاره کرد و گفت : البته تهدید به واردات را همواره در جریان افزایش منابع مالی و روان سازی فعالیت های تجاری به کشور وجود داشته که امید است دولتمردان در همه سطوح به ویژه در صنعت قطعه سازی کشور به موضوع واردات توجه نموده و به سمت استفاده از منابع داخلی حرکت نمایند البته نباید فراموش شود  که نمی توان با تیراژ پایین به هدف توسعه ساخت داخل دست یافت .

وی در ادامه گام نخست خودروسازان در شرایط کنونی را توجه به تولید خودروهای به روز و با تیراژ بالا عنوان کرد و افزود : مسلما با تیراژ های محدود و پایین نمی تواند به عمق ساخت داخل دست یافت ضمن اینکه تنوع خودرو در ایران بسیار بالاست و همین مساله موجب شده که نتوان وارد عمق ساخت داخل شد.

این فعال در حوزه صنعت قطعه سازی کشور اظهار داشت : امروز خودروسازان باید از تنوع محصول کاسته و در  تیراژ بالا خودروهای کیفی و دارای استانداردهای روز دنیا را تولید نمایند ضمن اینکه همزمان باید سیستمی ایجاد شود که شرکتها محصولاتی با دانش فنی و تکنولوژی روز دنیا  تولید نمایند.

قربانی همچنین به تدوین برنامه ای در راستای توسعه ساخت داخل اشاره کرد و افزود : انجمن قطعه سازان برای کمک به توسعه ساخت داخل در کشور برنامه هایی را تدوین نموده و آماده است تا در اختیار مسئولان قرار دهد.

 

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
طراحی و تولید: "ایران سامانه"